header flash

Friday, May 15, 2009

SELAMAT HARI GURU... cikgu

Di sinilah,
Tempatku bermula,
Menimba ilmu milik yang esa,
Buat bekalan dunia, akhirat jua tidak dilupa,

Kedengaran sayup berkumandang,
Suara anak-anak wawasan,
Mencari kasih kedamaian,
Dibelai guru sepenuh kelembutan,

C/o sekalung budimu guru
Menyampaikan wadah ilmu
Akan kukenang selalu
Jadi panduan hidupku

Bersama kita jayakan
Satu wawasan pendidikan
Untuk agama dan bangsa
Baru hidupku sejahtera

Terima kasih kami ucapkan
Pada guru, teman seperjuangan
Akan kami buktikan
Kecemerlangan dan kejayaan

[ scippian -hari guru tahun 2000-]

Hari ini 16 Mei...aku mengambil tarikh ini sebagai tarikh bersejarah untuk aku memulakan blog aku di blogspot ini... kenapa? Hehehehehe..kerana tahun ini, secara rasminya aku menyambut Hari Guru sebagai seorang guru.. benar-benar guru.. bukan guru praktikal atau guru ganti.. actly, sebagai seorang yang baru bergelar guru, xde makna sgt sambutan hari guru ni..ye lah... baru nak masuk 5 bulan jadi cikgu..takde hasilkan pelajar lepasan SPM or STPM lagi.. tp sebagai seorang manusia biasa... bila sambutan hari guru ni..aku terkenang kepada guru-guru aku.. rsa skema la plak sebut guru... cikgu je lah... mesra sikit bunyi hehehehe.. yup!! Aku terkenang cikgu-cikgu aku..
Sebenarnya...hati aku ni dah kangen bangat sama cikgu-cikgu aku sejak Ustaz Abdullah Khairi dtg bg ceramah kat SMK Alang Iskandar untuk Program Tazkiyatun Nafsi II (fuh..giler rasmi ayat aku.. terbawa-bawa ayat utk laporan Tazkiyatun ahakz ;p).. mlm ceramah tu adalah sesi membuai jiwa.. utk pelajar2 kenang jasa ibu bapa.. dan juga guru-guru.. time diorg peluk cmak ayah diorg..aku cool jek..xrsa ape pon sbb aku dah slalu peluk mak ayah aku.. bukan benda pelik bagi aku dah... tp bila part yang peluk cikgu-cikgu..tetiba aku sebak... aku rsa rinduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu sangat kat cikgu-cikgu aku especially cikgu-cikgu aku smasa aku di Sek. Men. Sains Pasir Puteh.... bila aku renung sejenak..rupa-rupanya dah 5 tahun lebih aku xjpe cikgu-cikgu aku.. dah 5 thn lebih jgak la aku tak jejak kaki aku kat skolah... rinduuu... betapa hanya Allah yang tahu betapa aku rindu pada cikgu-cikgu dan sekolahku sejak aku bergelar jadi cikgu....
Dulu aku melarikan diri dari cikgu-cikgu aku..sebab mungkin aku rsa malu aku hanya ambil kos pendidikan, berbanding rmai kwn2 aku pgi overseas, jd engineer, jd doctor.. tp aku? Jd cikgu jek... klu kwn2 aku pon terkejut aku jd cikgu, cikgu2 aku pon mesti tkejut jgak kan? kdg2 aku bermonolog.. knapa aku nak malu jd cikgu sdgkan tu minat aku... ntahala..kdg2 hati dan perasaan ni sukar untuk difahami... mungkin aku berasa rendah diri bila terfikirkan kawan2ku yg lain yg kerja gempak2...tp sejak bergelar cikgu ni..aku tak berasa malu lagi... tak rasa rendah daripada kwn2ku yang lain... ye..sebab aku telah berjanji pada diri aku..i’m not going to be just an ordinary teacher.. i’ll try my best to be the best teacher as my teacher did.. uuumph!!!

nak tgk cikgu2 aku? blh click kat sini http://scipplink.blogspot.com/Dalam banyak2 cikgu..yang paling aku rindu ialah Ustaz Mokhtar.. dia ajar aku Bahasa Arab.. tngiang2 lagi dlm kpala aku suara Ustaz Mokhtar tiap kali berjumpa aku.. “Haniza, hang sihat ka?”.. dia mmg fail nak sebut nma aku Hasniza...mesti jadi Haniza.. klu 6x jumpa pd hari yg sma.. 6x jgak la aku dgr ayat tu hehehe.. slalunya aku mesti jwb “sihat ustaz..td dah tanya dah” pastu Ustaz Mokhtar mesti gelak..klu dia gelak, comel.. hidung dia berkerut... kami smua mmg kta Ustaz Mokhtar comel..dgn tubuh ala chubbynya. He’s just like our father.. and now.. i’d pray if i could hear it for my whole life.. lg satu yang best pasal Ustaz Mokhtar..suaranya yang best bila mengalunkan azan... klu kne time Maghrib and Subuh..sayu giler rsanya..klu kne time homesick..boleh meleleh air mata.. slalu gak r meleleh..especially msa form 1... budak hingusan la katakan... klu Ustaz Mokhtar jd Imam.. kami mesti pi lari tingkat atas dulu(surau kami 2 tingkat..besar..macam masjid pun ada hehehe)..lari tingkat atas bukan ape.. kami suka tgk ustaz mokhtar angkat takbir ala2 ultraman+gaban (sape yg tgk fhm la apa yg aku maksudkan)..pastu kami gelak2..pastu lari turun balik masuk saf smyg berjemaah.. buruk btol prangai klu fikir balik..hehehe.. ustaz..rindu ustaz...
Kemudian, cikgu Junainah..cikgu bio aku..dia ni comel sungguh...dlu aku tak tau nak jd cikgu kan..tp dlm hati tdetik..klu aku jd cikgu..aku nak jd comel2 mcm cikgu junainah...dah la dia baik... tak penah marah... lembut jek.. tp skrg..bila aku jd cikgu..yg smanya satu jek..aku major bio..yg lain smua haru biru..xdenya comel..pastu xdenya tak marah budak.. huhu~~mcm mna nak jd pnyabar and lemah lembut mcm cikgu jun ek?
Klu nak sebut satu2 memang 20 page pon xabis..tp aku rindu Cik Ni (Cikgu Rohani) cikgu math aku msa lower form..mmg dia ajar math best amat.. pastu klu pg ni exam..msa prep ptg dah blh tau markah dah... mmg respect abis r kat Cik Ni.. saya doakan Cik Ni bahagia.. saya syg Cik Ni..sayang sangat999999...
Anak Che Mood (Cikgu Zamri bin Che Mood), cikgu sains aku msa form 3.. dia ganti allahyarhamah cikgu mahani yang mninggal sebab accident msa kami cuti akhir tahun form 2... sedih amat.. masuk form 3..anak che mood ajar.. igt lagi msa nak ajar bab reproduction..muka dia merah amat..siap bca doa panjang2... iap soh kami pbetulkan niat nak blajar..hehehehe..lwk amat..,,g nmpk muka dia malu..nak wat mcm mna..kami skolah pompuan.. satu kelas tu pompuan jek smua ahakz.. naik form 4..aku jd org besar library.. anak che mood lak cikgu library..kami makin kamceng... hehehe.. rindu knangan kemaskan library.. daftar buku.. wat jamuan... papepon.. anak che mood adlh cikgu yang plg hansem i’d ever have..
Sebut library... tringat kat Kuki (Ustaz Shidqi).. hehehe.. ustaz ni comel sgt.. muka ada iras elly iskandar.. tp dia dah kawen..dlm umur 26 thn r masa tu.. sbb dia comel.. mesti ada kad aku ltk ats meja kuki..saje jek.. conteng2 kertas..rsa mcm boleh dijadikan kad..ltk ats meja kuki.. pastu dia prasan ada pminat.. pdhal yg tkg abginya aku jek.. yg sma2 duk jga library dgn dia hahaha... sorry kuki... sorry jgak sbb pggil ustaz dgn nma kuki.. tu nma timangan..comel x nma kami bg? ;p
Slalu pagi2 msa nak pi ltk kad2 kat meja mesti singgah mnyembang dgn sir aimeen (sir aimeen fadhli), cikgu bi aku msa upper form.. sir ni mmg best..aku mmg rapat giler dgn dia... ptg2 mkn meggi kat kantin... klu bukan dia yg blanja..sy yg blanja.. we’re so closed together.. main pow topi teakwando (sungguh kurang asam sir merampas topi saya hehehe)... dlm kelas mmg bising r.. bising blajar..he’s really happening and heartwarming..but sometime he’s a bit “proud of himself” la.. bajet dia plg hebat dlm smua benda... tp sbb prangai dia mcm tu la kami slau bising dlm kelas..sebab nak kenakan dia... sorry sir ahakz... dia ajar mmg tiptop.. tp disebabkan “sejarah hitam” yg blaku (scippian know this).. kami dah tak jd akrab... i’m avoiding him and until he’d been transferred to sbp in Terengganu... i’d never say goodbye to him.. and now i’m regretting it.. if i could meet him once.. i just want to say this : sir, thanks for everything.. u’re the best teacher i’d ever had... and u had drew a rainbow in my teenage-sky life... thanks sir... if we meet again.. i think we can be a best friend =)
Erm..sape lagi ek cikgu kat scipp... jojek@rozek(cikgu rozaidi) cikgu sejarah aku..aku mnyampah btol dgn jojek ni... prasan hansem+macho... klu dia tak prasan mmg aku akui dia macho... tp sebab dah prasan..terus hilang kemachoannya di mata aku ... dah la seksis.. igt laki jek hebat.. pastu ske nak “pusing” jd benda kuning... tp aku xsbr nak masuk kelas dia..nak masuk bukan ape.. nak gado perang-perang mulut dgn dia r... hahahaha... ala2 debat parlimen gitu... hehehe... actly klu sebut cikgu sejarah..cikgu sejarah yg plg glemer ialah zamri “che pong”.. hahahaha... walaupun aku xsempat bljr sej dgn dia sbb dia pindah pi skolah lain..tp crita che pong zaman kesultanan melayu Melaka mmg menjadi buah mulut budak scipp.. klu korg rsa korg terer sejarah Malaysia... tp klu aku tnya sape che pong dan korg takleh jwb..means korg tak cukup terer r.. ;p hebat giler cerita che pong smpai terus lekat nma Zamri Che Pong..
Actly skolah kami ada rmai cikgu nma rahim.. cikgu rahim yg ajar seni kami panggil datuk Bandar@clorox.. Nma cloroc tu wujud sbb rambut dia memutih dgn uban..mcm kne Clorox huhu~~.. tp dia mmg terer giler mlukis.. kami mmg respek tahap dewa ah.. klu bab2 persiapan pentas.. mmg datuk Bandar nil ah yg buat... sorg lagi cikgu rahim adalah ustaz rahim.. dia ni ustaz..tp xnmpk mcm ustaz pon.. dah la sentiasa kemas..sbgai penghormatan..kami mmg panggil dia ustaz rahim.. xde nma tambahan dah.. dia ajar aku agama msa form 4& form5.. tp aku dgn che bit (member sbelah aku) dpt lessen besar utk tidur dlm kelas dia... all thanks goes to che bit... dia ni la yg membawa aura tdo dlm diri aku... tp yg bestnya che bit ni..walaupon dia tdo..klu ustaz tnya..dia blh jwb dgn bernas.. takpon..dia bgn2 tdo terus angkat tangan Tanya soalan kat ustaz..soalan mmg berapi r.. xtjangkau dek otak kami pon soalan2 dia tu (maybe sbb ayah dia PK1 kat maahad muhammadi kelantan ;p)... tu psal ustaz kira green light r klu che bit nak tdo..dan sbb aku duk sblh dia..aku pon dpt penghormatan yg sma.. blh tdo msa agama..hahaha..tp kami tdo cra sopan.. timbun buku byk2 kat depan..wat kubu..pastu seronok tdo kubu..hahahaha... disini..sy mewakili rakan2 sekelas yg lain ingin memohon maaf dari ustaz rahim sbb kebanyakan drpd kami ada menipu msa jwb soalan agama..part ayat hafazan.. kami tak sempat hafal ustaz..so kami pon salin ayat tu.. wat tajuk kat ats ayat2 tu “DOA PENERANG HATI” pastu kami letak bwh plastic balut meja.. cikgu2 yg jga exam mna tau tu ayt hafazan sbnrnya..ya ampuuunnnnnnnnnnnnnnn ustaz.... skrg kami tak wat dah.. hehehehe ;p sorg lagi cikgu rahim ialah cikgu rahim yg ajar bahasa prancis.. dia botak walaupun muda lagi... so kami panggil dia Rambo..singkatan daripada RAHIM + BOTAK = RAMBO... hehehehe.. dia pon tau kami pggil dia Rambo...tp dia tak kisah pon hehehe...
Erm... dah pjg bjela2..pdahal baru sebut 5,6 org cikgu..nak abis satu skolah mmg 20 muka r... ni sebut secara ringkas... cik nah (ustazah zarinah) ajar agama msa lower form..mmg best amat dia ajar..w’pon garang kami suka bljr dgn dia... kami celik menjawab agama sebab cik nah la... ada format nak jwb agama..kne selang brapa baris.. kne ada brapa nombor.. hehehehe.. syg cik nah..terima kasih cik nah..sy tak pernah mnyesal dikuarniakan cikgu mcm cik nah... che nun (ustzh wan mahanu) ajar kami agama msa form 3..dia ni ske ckp mnyindir...tp ada sklai tu kami tak fhm dia mnyindir.. dia kta kelas kami “baik”..so kami apa lagi... bertepuk bersorak rmai2 r.. pastu bru tau dia mnyindir rupenya huhu~~.. cikgu nazri yg kembar seiras dgn cikgu nasa... mr kam(cikgu kamaruddin) cikgu addmath aku... dia la yg bersemangat lebih2 nak ajar aku addmath.. haasilnya aku bjaya la jgak msa SPM subjek addmath yg plg aku tak ske tu.. ustaz nasir, ustaz yg mendakwa ada kwn dgn 7 jin..aku mmg tak pcaya lgsg..tp bila msa dia tepuk lntai satu surau bergelap tu..aku rsa aku pcaya kot dgn crita ustaz tu huhu~~.. papepon.. aku agak rapat dgn ustaz nasir..kami diamanahkan utk menjaga bilik bahasa arab msa kami form 5..dan kami gunakan kemudahna itu spenuhnya.. aircond..radio..tv utk tgk world cup ’02.. vcd player utk tgk cte meteor garden dan pelbagai lg cd... paastu ptg2 kami psg bata kat dpn dwn mkn dgn ustaz.. wat menara jam.. (geng2 budak bata)..mlm2 ustaz bwk kami kuar mkn... seronok...rmai yg dengki sbnrnya..tp nak wat mcm mna kan..rezeki masing2 la..hehehhe.. ha..che mid (cikgu hamid)cikgu bm sy dr form1 smpai form 3... mmg sempoi abis.. xpnah marah walau kami slalu tdo satu kelas waktu bm..xpnah marah walau kami tak pnah siapkan keje bm.. yg che mid tau..gelak jek hehehehe... syg che mid... klu time rehat jek..beli gula2 cadbury choclairs (msa tu sweets tu baru wujud) RM1 kat koop..pastu 2 bijik mesti bg kat che mid..kan kami syg che mid...kami xpnah pggl dia cikgu.... kami bhsakan diri dia che mid spenuhnya... tp che mid tetap che mid..dia xkisah... waaaaaaa..rindunya nak balik scipp... xlupa jgak papaya(cikgu zakaria) yg setia menjadi warden.... cikgu ajiz( cikgu aziz) ajar kami sejarah... cikgu mad ismail (muhammad b ismail) ajar aku geografi... mmg best dia ajr..bsemangat abis..tp kami slalu gelak..sbb dia over semangat.. abis tsembur2...org dpn la yg jd mangsa... hehehehe...tp cikgu mad mmg best..takde dah cikgu geo yg blh lwn cikgu mad...
klu nak hitung crita waktu skolah mmg tak habis... so dikesempatan ini..sy nak ucapkan terima kasih pada smua guru2 yg telah mngajar sy dr skolah rendah hinggalah kuar uni... tanpa guru tiadalah sy pd hari ini... klu ada cikgu yg saya tak tersebut tu..bukan sy tak igt..bukan sy lupa..bukan sy tak rindu..tp tak cukup ruang di blog sy ini..tp cikgu2 smua dr dulu lagi memenuhi ruang hati saya... sy tak pernah lupakan cikgu2... SELAMAT HARI GURU..semoga cikgu2 smua dirahmati ALLAH...
website skolah aku http://www.smspp.edu.my/

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...