header flash

Friday, September 4, 2009

:: REALITI TAK SEINDAH DRAMA ::


hehehehe.. jarang nak dgr quotes mcm tu kan? yang biasa dengar, realiti tak seindah novel kan? kan? (sila mengiakannya..klu x aku nangis nnt.. ahakz).. erm..actually topik aku hari ini berkisar pada drama yang aku tonton petang tadi.. sambil2 tunggu waktu berbuka, jamu la mata dgn drama Layaria... tajuk dia... HANTU RAYA... aku ingat mesti cerita dia pasal orang yang bersemangat nak sambut Hari Raya..almaklumlah... skrg kan bulan puasa.. lg dua minggu dah nak raya... (YEAY!! RAYA...!!! I LIKE!! *wink )... tapi... ada tapi.... bila aku bkak sinopsis dia... rupe2nya kisah psal orang bela Hantu Raya... arahan Rashid Sibir.. antara penerbit yang agak glemer dan otai... so aku pon dlm hati "xpelah... Rashid Sibir punya drama... mesti boleh tahan..." tapi..tanggapan aku tu tak betul rupenya... kadang-kadang... penerbit terkenal pon boleh buat cerita yang xbest.. (huh!! ape nak heran.. prof razak mohaideen tu mna pernah best pon crita dia ahakz.. )... xpe.. klu razak mohaiden xpe..aku dah tau dah cte dia xbest.. tp ni Rashid Sibir... huhu~~ meh nak story nape aku kata realiti tak seindah drama...


alkisah drama ni psal sorang nenek ni yang bela hantu raya... so dia dah tua, dah sakit tp xleh mati sbb ada saka kan.. so hantu tu la yang kontrol dia pulak..pastu duk kacau2 anak cucu nenek tua tu... si cucu ni pulak duk mak dia (anak nenek tua) sbb dia kta mak dia bohong ckp nenek dia bela hantu raya.. gado dua branak tu.. so cucu dia pon pi lari duk umah nenek dia... nenek dia sihat walafiat di mata cucu dia pdhal tu sbnrnya jelmaan hantu raya... pastu ada sorang ustaz muda ni yang balik dari Mesir... dia kawan dgn cucu nenek tua tu tadi...


1) dalam drama tu... ada la part cucu lelaki nenek ni kne rasuk..so ustaz muda tadi pon pegang cucu lelaki nenek tua tu sambil laung "ALLAHUAKBAR!!".. dan..tup!! terus cucu lelaki nenek tua tu ok... itu dalam drama... dalam realiti yang aku duk hadapi kat sekolah... budak yang kne rasuk ni.. kalau takat laung "ALLAHUAKBAR!!"...diorg boleh siap gelak lagi... nak wat mcm mna.. yang aku tgk dalam realiti... dia boleh ikut mngajai sama dengan ustaz... pastu surah Yaasin tu pon dia boleh gigit jek... masa keling diorg baca yaasin.. boleh je diorg duk jelir2 buat muka ambil duk ulang cakap "aku x takut!! aku x heran!!".. adui..kan bagus klu sama mcm drama.. laung "ALLAHUAKBAR!" je terus pulih dari rasukan...


2) yang kedua... ustaz muda tu balik dari Mesir kan..belajar kat Mesir.. so mesti dalam ilmu agama dia.. tapi yang aku heran.. dia guna tangkal untuk lawan hantu raya tu.. bukan ke kalau guna tangkal ke ape tu ciri2 khurafat yang boleh bawak pada syirik? orang belajar kat Mesir wat tangkal.. bukanna nak wat air penawar or smayang hajat.. huhu~~.. dan part yang paling lawak... tangkal tu ikat kat wrist... pastu jupe nenek tua cakap mcm biasa.. pastu diorang (ustaz muda + cucu2 nenek tua) hala wrist diorg yang ada tangkal kat nenek tu dgn gaya ala2 Power Rangers pastu nenek tua tu pon menjerit2 pastu jatuh pengsan.. huhu~~ mcm crita kartun lak.. ;p


3) yang ketiga.. ustaz muda tu kan kawan dengan cucu perempuan nenek tua tu.. klu nak jupe bincang psal keadaan nenek tua tu mesti jupe tepi laut..(bukan berdua tp jupe dgn 3 orang cucu nenek tua tu,sorang lelaki) cewah!! jupe bincang dengan ustaz tepi laut.. nape la xjupe kat pekarangan surau ke..? kat umah perempuan tu ka.. ? ustaz pilih port jiwang untuk bincang.. kalau dalam dunia realiti.. ustaz pegi tepi laut bagi nasihat kat orang yang duk "berbincang" tepi laut...pastu cucu2 pompuan nenek tua tu lumber je xpkai tudung jpe ustaz.. hormat la sikit kat orang berilmu agama nih...tu dalam drama kan.. dalam dunia betul.. msa Ustaz Ismail Kamus nak dtg sekolah aku rawat budak kne rasukan.. giler segan nak jupe.. ye la..orang berilmu kan.. siap tukar tudung..dr tudung krim pkai tudung hitam sebab tudung krim kan mcm berbayang jgak.. huhu~~.. bab jupe ustaz xpkai tudung tu ok la sikit klu nak banding dgn satu scene lagi.. ustaz muda ni.. msa diorg hala wrist diorg yang ada tangkal kat nenek tua tu... ustaz tu dgn slumber je pegang tangan cucu pompuan nenek tua tu.. huhu~~ ustaz pegang tangan pompuan bukan muhrim dgn sengaja... huhu~~ mcm sukar utk diterima.. mayba ustaz muda tu berinspirasikan ex-husband Maiza kot ahakz. (xleh sebut..kan dia saman aku.. dia tgh nak cari income dgn menyaman bloggers hehehehe) ;p
4) last..aku malas nak komen yang lain dah... sepanjang sesi berubat tu... ustaz muda dgn anak and cucu nenek tua je yang terlibat... terer amat ah ustaz muda tu.. dia brubat pegang tasbih and bca yaasin jek... huhu~~hebat sungguh... sbb dalam realiti.. yang kes kat skolah aku... dah bpuluh2 ustaz datang... siap Ismail Kamus pon datang... tapi xpulih2... mcm aku ckp tadi la.. baca yaasin pon diorg boleh kata xheran.. adoi.. pening btol la... kan isungguh syurga kalau realiti seindah drama.. mesti dah settle lama dah ceritera rasukan kat sekolah aku tu.. huhu~~


dah r.. cukup la aku komen psal drama Hantu Raya tu... xpe.. ni baru 1st drama Rashid Sibir yang agak x cukup ummph sikit.. harap pasni Rashid Sibir x ulang la mini tiny error mcm ni dlm drama dia... ahakz.. mcm la Rashid Sibir baca blog aku hahahahahahahahahahantu raya btol la aku nih... daaaaaaaaa~~

1 comments:

LUVLYDIYANA said...

aku tgk seh cite ni..layankan jela

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...