header flash

Thursday, October 8, 2009

:: 95, 97, KUNING, HIJAU ::


Heh.. skrg ni klu nak isi minyak aku pening... walaupon dah hampir sebulan Kerajaan Malaysia memperkenalkan petrol Ron 95 dan 97..tapi aku baru jek pi stesen minyak untuk isi minyak... kebetulan sebelum2 ni ayah aku ada kat umah aku, so dia la yg isikan minyak (sambil2 dia bawak kreta aku jalan2 hehehehe...aku x suruh k.. ayah aku isi dgn rela hati.. ;p )tapi baru-baru ni aku pi isi minyak.. baru la aku mulai rasai kekeliruannya...

al kisahnya aku adalah pengguna Shell... so slama ni, bila gi petrol station, aku hanya tau.. pam merah = Shell V-Power... pam hijau = minyak biasa2 jek... aku of course la isi myk yg hijau jek.. takat toyol aku tu.. abang ipar aku kta membazir duit jek isi power racing sbb plg laju pon 120 jek.. sambil2 boleh save barang seringgit dua..hakhakhak.. (ceh..kutuk my toyol ye.. xpe..xpe.. I redha dgn ketentuan Illahi.. hehehe )..

so bila aku gi station myk hari tu.. aku mula la mngalami kejutan budaya... aku tgk.. ada pam kuning and pam hijau... Hah!! dub dap dub dap.. aku nak isi yang mna nih... aku mmg tak simpan dlm kpala Ron 95 tu jenis mcm mna, Ron 97 tu jenis mcm mna... xtau dah yang mna mahal, yang mna murah... bila pekerja tu tnya nak yg mana...aku dah menggelabah... dia pon explain la.. yang kuning Ron 95..(dia siap sebut hargaper liter tapi aku dah lupe).. pastu dia sambung... yang hijau Ron 97.. RM2.10/RM2.20 seliter..(aku ingat2 lupe) pastu aku otomatik.. erm..bg yang murah tu la.. hahahaha... (giler bajet bunyinya ahakz).. tapi aku dlm hati berdebar2.. beberapa persoalan muncul...

1)toyol aku tu sesuai ke dgn minyak kuning tu? (Ron 95)... sbb aku biasa isi yang pam hijau dulu..

2) yg pam hijau skrg ni sma ke dgn pam hijau dulu? huhu~~tapi nape dia naik harga? sob sob sob...

3)petrol Shell V-Power memang dah xde la skrg? dia stop terus?

4)so pasni, aku aku nak isi minyak, aku patut amik yang mna ni? kuning ke hijau? tolong..tolong... *(dalam hati aku nak isi yang kuning sbb tergugat r ekonomi aku klu kne isi hijau.. huhu~~ ..nak minyak yang murah gak sob sob sob....)


p/s: dgn penuh jijur dan ikhlas aku mengakui kebutaan ilmuku dalam bidang bidang otomotif.. tau drive jek... enjin2 ni xmo amik tau... =)

1 comments:

Anonymous said...

hehehe isi minyak pon pening ek... jgn boh diesel je udah.. tapi jgn risau, nozzle tu xmuat kalu keta petrol.. so jgn risau hal tu.. isi je ron95 tu ek.. toyol tu xpe, bukan evo..hjehehhee

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...