header flash

Thursday, February 25, 2010

:: BUNGKUS ::

gambar ihsan En. Google =)
ini ceritera pendek...
ptg tadi..on da way balik..sy singah beli pisang goreng kat gerai tepi jalan..
nak kata gerai xde la gerai gt..ala2 kedai kopi jgak la..
ada ramai org duk makan-makan dlm gerai tu...
maka..
saya memparkir kereta di tepi jalan..
menapak gemalai ke arah akak penjual..
"akak..bagi pisang goreng dua ringgit "
akak tu tgh busy rupenya.. then soerang lelaki disebelahnya yang melayan order aku..
dengan agak bersopan.. lelaki a.k.a pak cik td menyepit la beberapa pisang goreng ke dalam pinggan.aku dgn separa musykil bertanya..
"tu yg saya ke ?"..
"ha'ah.." ringkas dan bersahaja jawapannya..
"errkk... bungkus tau.. bkn mkn kat sini.. " aku menambah pointku... ye la..aku nak balik cepat... lagipun aku kesian nnt xpasal dia kne cuci pinggan tu..
pak cik tu terus mengepit pisang goreng tanpa mengendahkan aku.. aku makin xsedap ati.. ke dia xdgr aku ckp..
"erk..sy nak bungkus.... take...take..." nyaris2 nak terkeluar perkataan take away dari mulut aku.. tp seb baik aku masih waras..kan nnt xpsl pak cik tu cop aku blagak.. singgah gerai goreng pisang pon nak blagak speaking London.. tapi actually...aku dah blur... biasalah aku.. aku kan Kelantanese... kekadang erm yg kita guna xsma dgn term di negeri orang lain... klu kat kelantan sebut bungkus tu tau la kan.. take away a.k.a tapau... aku hampir2 mengaru-garu kepala untuk mencari istilah yg tepat...
dah cukup 15 keping..pak cik tu pon masukkan pisang goreng tadi dalam plastik.. ooo rupe2nya mmg dia akan masukkan dlm pinggan dlu even klu kita nak tapau.. sambil berkata
"xbungkus skrg ni.. nnt kalau bungkus dgn surat khabar tu.. pisang goreng ni penyek.. letak dalam plastik je senang"

PULAK!!! hahahaha..aku mls dah nak kata pe lah... tersengeh dalam hati..
"erk..aku terBUDUkah?? " erm..papejelah... tapi kan..apa istilah yg betol ek??


note : BUDU ialah sejenis perasa yang digemari di Kelantan..selain itu... BUDU juga boleh direfer sekiranya orang iu cuba berbahasa standard tetapi dengan menggunakan term Kelantan... ;p

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...