header flash

Saturday, May 15, 2010

:: SEJARAH ::

sy tertarik dgn soalan Aizudin... Kenapakah Hari Guru disambut pada 16 Mei... dan ada seseorang telah memberikan jawapan ini...

"Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun yang sama 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council ) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report Of The Education Commitee ) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak, telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu."

itu sejarah hari guru... saya mmpunyai sejarah saya sendiri... dan cerita ini telah berlaku 2 minggu yg lepas... sewaktu sy pergi menepah baju untuk dipakai pada majlis perkahwinan sepupu saya... Zaidani Deraman... sy pernah bwk kain tu utk ditempah pada seseorang.. tp setelah hampir 2 bulan masih belum dijahit..saya amik balik la.. dan dlm tempoh sebulan sebelum majlis... sudah tentu sy kelam kabut... sy masuk jek mna2 tailor dan suruh jahit... hasilnya.... sgt mengejutkan jiwa...



untuk kain ini..saya nak buat kurung moden... lining... upahnya sangat la menjegilkan mata... RM165.00.... WOOOOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tapi saya seolah-oleha terpukau.. dan teman yg saya bwk hanya mendiamkan diri mcm tunggul.. so sy igt itu adalah adalah harga upah yg normal.. bila dah masuk kreta.. baru dia ckp "mahalnya upah".. cesss!!!! hantu betul teman itu... xmembantu langsung....tapi aku cuba menenangkan diri dgn berkata di dalam hati "xpe.. kain ni special.". ada memori disebalik kain ini..tgk bekas dia cukuplah hehehe.... so aku cuba menenangkan hati w'pon 70% kata hati mengatakan ini adalah satu pembaziran... huhu~~

bagi kain sulam yg gold itu pulak.. tanpa kain.. sy buat kebaya... upahnya RM55.00.. ok la..standard kedai cina... kain batik tu aku terpaksa cancelkan dlu.. ye ah.. yg tu dia nak RM90.. sengkek aku wei hanya untuk bayar upah.. tambah2 aku ni yg biasa jenis mak yang jahitkan baju..skali kne bayar sdiri ... lebih Rp 1000,000,000.00 memang aku tkejut beruk ar... tapi nak xnak..dah terpaksa kan... aku redha la jugak untuk bayar upah yang membawa kepada jumlah RM 220.00///.... rsa nak menjerit dalam hati.. dgn upah sebanayak tu.. aku dah boleh dapat nearly 2 helai kain sulam lain lagi tau!!!! aku budget upah dlm RM90 mcm tu jek bila lining... ni tu dia.. RM165... trasa gak mahal la bagi aku... tp nak cancel dah jd mcm xberetika.. aku anggap ni adalah cara tuhan nak tarik rezeki aku sikit.. mayb tu balasan sebab ada suau hari tu.. msa mula2 dpt jadual..aku xigt lagi jadual..aku duk mkn kat kantin..xigt msa tu aku spatutnya ada kela moral.. so kiranya ALLAH tarik balik rezeki aku sikit untuk menyucikan pendapatan aku.... alhamdulillah...

tp xpe.. mungkin ini permulaan aku untuk jadi datin-datin... aku kan nak jadi jelitawan.. mna tau pasni bila pakai baju upah bawah rm100.00 kulit aku jadi gatal-gatal.. huhu~~ nauzubillah... bek aku wat bersedekah pada org yang memerlukannya... tapi xpe. aku doa dlm hati. klu taylor tu sngaja sembelih aku... aku doa biar suatu hati nnt... tuhan balas kat dia kerugian yang setimpal.. tapi klu upah yang diambil tu mmg berbaloi dgn usaha dia yang berpenat lelah untuk jahit baju aku tu secantik yang boleh..... aku doa biar kedai dia makin maju.. apepon.. ALLAH KNOWS THE BEST !!! =)

jadi..dlm entry ini..ada 2 sejarah..

1) sejarah hari guru
2) sejarah upah termahal bagi aku huhu~~ ;p




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...