header flash

Wednesday, September 22, 2010

:: CREDIT vs DEBIT ::

okey...
jgn terkejut...
aku bukan nak ajar akaun kredit debit baki bawa ke hadapan semua benda mak alah tu..
xmo crita panjang msa intro......
hari ni nak cerita pasal debit card...
tapi.. isu ramai bankrup disebabakan oleh credit card bukanlah satu isu yang baru..
dah lama dah tau....
sebab tu kau mengambil langkah berhati-hati dengan tidak mengapply mana2 credit card {setakat hari ini}..
sebab aku kenal diri aku...
bila angin berkenan giler dtg... xkira harga mahal ke x.. aku mesti nak jugak..
klu xdapat..
memang 2,3 hari xlena tidur....
1) sekiranya ada aku ada credit card.. maka sesenang hatilah aku swipe the plastic money... dtgla sape2 untuk bg nasihat..aku xheran dah....dah boleh swipe... rembat je la kan...
2)tapi.. klu xde plastic money... walau berkenan tahap bapak pon..aku boleh menyedarkan diri bahawa status kewangan tak melayakkan aku untuk memiliki barang tersebut...even sedih xdapat... nak wat mcm mna...dah xde cara nak byr kan.. xkan nak mnyanyi kat dlm mall tu untuk kutip sedekah... hehehehe...

ok..berbalik pada isu ramai orang yang yang berbelanja mewah dengan tidak sedar diri atau buat-buat tak sedar diri yang diri dia sebenarnya tak mampu untuk bermewah sebegitu rupa... maka... individu-individu mcm ni lah yang akan menghadapi masalah menanggung beban hutang credit card yang melampau....

kerajaan dah wat amcam2 kempen... tapi... pihak bank lagi kuat wat promosi soh memiliki credit card.... kononnya kempen untuk keselamatan pengguna.. klu ada kredit card..xpayah bawak cash money byk2.... klu kne ragut pon.. kerugian xde la byk...

ok..fine... so untuk menyangkal kepentingan credit card untuk keselamatan seperti di atas.. adalah ahli bijak pandai yang betul2 nak menolong manusia dari terjebak dgn hutang credit card dengan memperkenalkan debit card.. hampir2 sama...

card dia mcm credit card {jd anda tetap akan nmpk bergaya cool + macho... bkn ape..ada sesetengah org..guna credit card konon bajet nmpk bergaya or kaya huhu~~...} .. ada yang visa..ada yang mastercard... cuma konsep dia berbeza... sebab duit yang kita swipe tu adalah duit kita sendiri... mcm aku sendiri..aku guna CIMB debit card... dia guna system mcm topap... korang masukkan jumlah duit dalam akaun debit card tu..so sebanayak mna yang korang masukkan... sebanyak tu la yg korang boleh guna... klu guna debit card maybank.. card tu connected dgn akaun maybank korang..sebanyak mana duit dalam akaun korang..sebanyak tu la korang boleh guna... so betol la.. korang xpyh bwk cash... {bank lain aku xsedia maklum mcm mna}
( sebab rupa diorang sama.. aku pon xsure... yang ni credit or debit card En. Google... betapa nak cakap tiada perbandingan dari segi luaran... hehehe)


abes tu... nape xguna atm card jek...?? skrg pon byk kedai yang boleh accept atm card....

ye betol.. tapi debit card ni..dia mcm lebih meluas la sikit penggunaan dia berbanding atm card... mcm boleh guna untuk isi minyak sma mcm credit card... and semua kedai yang terima credit card..dia boleh terima debit card... klu atm card tu...still limited la....

cuma....

pihak bank mestilah xsuka klu ramai orang guna debit card..sbb rugi la diorang... mna boleh diorg nak charge kadar faedah kat kita.... sebab kita mmg 100% guna duit kita... bukan didahulukan oleh pihak bank...

maka.. diorg xnak kalah...
mcm2 promosi dia wat untuk crebit card...
spent byk ni dpt point byk2.. boleh tkr dgn hadiah...
klu byr guna credit card kat kedai tu.. dapat less beberapa %..
isi minya guna credit card dpt diskaun 5% mcm tu la... {bagi card tertentu dan munyak tertentu}
klu guna debit... xdapat pun keistimewaan2 itu.......>>TRICK DIORG SUPAYA RAMAI ORG GUNA CREDIT CARD INSTEAD OF DEBIT CARD<<

dan yang paling mensgengkelkan...
bila berurusniaga secara online...
memang penerimaan debit card limited...
kebanyakannya nak credit card shj...

sebagai contoh....
baru beberapa jam yang lepas...
Aku nak beli tiket Teater Muzikal Tun Dr. Mahathir..
nak byr guna cimbclicks.... google chrome xsupport pembayaran mobile88 secara cimbclick...
mencuba nasib guna debit card...mcm2 doa baca nih msa duk click2 tu...
ye la..seat mostly dah fully booked dah...
lewat sejam berkemungkinan besar xkan berpeluang untuk tgk teater tu... T_T
ok... clik2 submit... then sampai satu level..
dia mintak limit Credit Card ( CC)... aku Debit Card (DC) mna ada limit..
pergh... tertunggak separuh jalan..
last2... call abg ipar aku...
mintak tlg dia belikan guna CC or XPS... mna2 lah...asalkan dapat tiket..

thanks bro!!! sgt2 terhutang budi... hehehe...
akhir tahun lepas pon..msa aku nak tgk teater Natrah..
beliau jugak la jd tukang tolong beli..
sbb msa tu.. mmg aku buta lagi cara pembelian tiket Istana Budaya...
tahun ni igt nak tgk Tun M ni..xpyh la nak susahkan beliau...
rupa2nya...sangkaanku meleset....

p/s: government.. klu betol nak elak ramai orang dari menggunakan CC... tolonglah upgrade penggunaan debit card biar jd sama level dgn penggunaan credit card....jgn la bg limitiation sehinggakan suatu hari nnt..aku terpaksa apply jugak credit card yang durjana {sebab aku akan tewas dgn godaan nafsu membeli.... ni... klu ada CC skrg ni.. konfem aku dah beli dah Samsung Galaxy sbijik.. tv LCD LG 50" letak dlm bilik.. handbag COACH puajaan hati setiap masa konfem aku beli.... huhuhuhu~~}..
kasihanilah kami yang xmau jd mangsa indah-sementara-semasa-membayar-dengan-credit-card ni... please..!!! please!! please!! kamu jangan nakal.. eh...!! tetiba muncul lagu aliff oiam.... hahahaha...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...