header flash

Friday, October 15, 2010

:: BAJET 2011 ::


sangat kagum dgn diri sendiri...
aku menonton "BAJET 2011" di TV start dari Najib mula bercakap sampailah habis...
mmg amazing habis diriku hari ni... sblm ni aku xpernah tgk sekhusyuk mcm ni..

msa zaman Tun M jd PM...aku masih budak-budak, kanak-kanak,remaja..
xfaham pon kepentingan bajet ni... apetah lg nak faham terms dia..
msa dan besar... Pak Lah jadi PM...memang aku xtgk..
sbb aku tau..klu aku duk ertcongok dpn tu.. bukak mata luas2.. pasang telinga lebar2 pon..
aku xkan faham Pak Lah cakap ape... huhuhuhu~~...
taon lepas aku lupe aku tgk ke x..
tapi yang pasti.. hari ni aku tgk... hahahahahaha {ketawa gembira dgn pencapaian diri... berasa sgt matang sebab involved dgn bajet negara hahahaha }...

secara jujurnya... aku a bit frustrated la.. sebab sy expect... dapat la nak merasa bonus sebulan dua gaji {bolehla guna untuk kenduri}.. mcm era Tun M dlu... tapi nmpk gayanya.. masih belom ada rezeki untuk merasai bonus... yang ada cuma insentif sebanyak RM500.... papepon..saya selaku penganut agama Islam.. saya diajar untuk bersyukur dgn segala rezeki yang dikurniakan... Alhamdulillah.... rm500 pon ok la kan...dr xdpt langsung.. at least dpt jugak top up untuk byr insurans toyol... toyol cakap... "Thanks PM".... see...toyol aku pon pandai berterima kasih.. hikhikhik...

secara keseluruhan...aku rsa budget tahun ni ok la..realistik... xnampak mengampu undi sangat.... dan menggembirakan banyak pihak.... antara yang aku igt...

1) bagi bidang pendidikan... ada bajet untuk cikgu-cikgu sambung belajar.... aku sangat2 terharu mendengar ini... sebb sejak ekonomi gawat setahun dua ni..KPM dan stopkan scholarship untuk cikgu2 sambung stdy.. nak smbg stdy... tanggung ongkos sendiri... dan seperti ramai yang tau.. aku sangat2 berkeinginan nak jejak kaki ke "seberang laut"... almaklumlah.. mak ayah aku bukannya golongan kaya raya yang boleh bwk aku melancong pegi luar negara... dan nak cover rsa menyesal tolak TESL dlu.... maka.. aku akan cuba sedaya upaya jugak untuk belajar di sana... cuma hari tu bila KPM dah stopkan scholarship...igtnya harapan aku yang satu itu akan berkubur... tapi alhamdulillah..hari ini ia kembali berputik.. walaupon aku tau tipis untuk aku dapat.. dan bukan untuk waktu yang terdekat ni..tapi sekurang2nya ada pengharapan... {ramai org mengutuk dan mengeji aku bila aku post di FB keinginan aku nak stdy abroad..hakikatnya.. aku xkisah semua org tau kehendak aku yg satu ini... klu suatu hari nnt..sampai mati pon aku xberjaya nak capai cita2 ni..aku xkisah..and aku tak kisah klu korg nak gelakkan aku konon berangan2 mat jenin... sebab itu semua ketentuan-Nya.. cuma bukankah tolong mendoakan itu lebih mulia dari mengeji//melemahkan smgt?}

2) exam PTK akan dimansuhkan.... so aku mmg xkan ada pengalaman exam PTK mcm mna... harapnya sistem yang baru tu lebih efektif,, dan lebih telus..

3) 300 jenis barangan harian seperti handbag, baju, perfume, baju tidur, baju dalam (hahaha lawak ah tadi) etc... hehehe.. ni mesti Rosmah yang bagi cadangan nih.. {kidding ok ;p } papepon.. TQ!! =) OMG! OMG!!! adakah jam Guess akan jadi lebih murah? adakah La Senza akan jadi lebih murah?? adakah aku boleh pakai kasut Jimmy Choo suatu hari nnt??? adakah aku blh tukar handbag Coach setahun sekali?? i like!!!!

4) Bagi pekerja wanita di sektor kerajaan.. cuti bersalin boleh jadi 90 hari... dan maksimum 300 hari... wah!! sounds great.. hehehe.. klu aku seksok.. bsalin cuti 90 hari.. balik skolah blur xtau nak ajar ape dah.. kne bukak kitab smula huhu~~... ;p

5) smartphone tax dia akan sma level dgn handphone biasa... adakah bermaksud aku boleh dapat iphone 4 dgn harga RM1.5k?? hahahahaha..

6) penetapan gaji minimum yang realistik... sebab klu gaji minimum untuk jaga = RM1500... itu adalah sangat2 tidak realistik and tidak fair bagi org lain.... =)

7) sgt terharu msa Najib cakap "memahami golongan muda yang baru bekerja menghadapi kesuskaran untuk membeli rumah maka kerajaan memperkenalkan Skim Rumah Pertamaku"... wah... sgt understanding.. bukan apa..isu nak beli rumah ni agak merisaukan aku... even xdela nak beli tahun ni..tp untuk tempoh 2,3 tahun akan dtg pon aku dah mcm risau.. "mana nak cekau duit nak byr 10% down payment?".... huhu~~ cuma skrg.. aku mcm rasa aku xlayak jek nak apply skim tersebut..sbb syarat dia.. pendapatan isi rumah tidak melebihi 3k... T_________T xpe..sekurang2nya aku tumpang bergembira bg mereka yang selayaknya... korang xperlu risau dah nak carik duit down payment.. tinggal aku jek yang perlu risau lagi... iskh iskh iskh...

8) elaun tok penghulu naik.. elaun imam naik..elaun cikgu KAFA naik..

ok..ni yang mana aku sempat igt dan aku faham cara aku.. untuk yang lebih terperinci dan lebih tepat.. esok..pagi2 lagi.. pgi carik paper..baca sendiri... ok? hehehe....

p/s: ucaplah alhamdulillah.... =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...