header flash

Friday, October 22, 2010

SUATU HARI NANTI PASTI


Mode{sedih}...


Baru pulang dari Hospital Taiping...
Niat utama..nak melawat ayah kawan aku norhashimah abd wahab..
Ayah dia tetiba sakit...and then koma..
Memandangkan aku selalu jugak lepak kat umah shimah..
Kira knal la jugak ayah dia..

Elok sampai..
Elok msa tu jgaklah doktor tgh kalut kalut..
And dlm 15mcm tu ah..
Doc ckp ayah dia dah xde...
Al-fatihah..semogamroh arwah ditempatkan dlm kalangan orang2 yg beriman..
Dan menatap wajah arwah.. Nampak sunguh tenang..
Seperti sdg tidur nyenyak sahaja...

Sewaktu doktor memaklumkan perkara tersebut..
Air mata merembas laju di tubur mata habatku..
Adiknya yang teresak-esak ditenangkan oleh beliau....
Aku sgt terharu.. Kereana beliau sgt tabah..
Xdpat bayangkan ku aku yang berada ditempat beliau..

Melihat benda sebegini..
Aku sering terfikir.
Bagaiamanakah aku diketika hari orang mengjhabarkan berita yang sma?
Untuk mengimaginkanya shj aku sudah tidak sangup....
Sumpah aku xtipu....
Dari kecil sehingga besar.. Abahla yang byk berkorban..
Cari rezeki..sediakan temoat tingal yang selesa..
Cikgu. Bahasa ingeris terbaik yang pernah aku ada..
Sgt menekankan disiplin dalam seharian...
Menekankan ilmu agama..
Yang bersusah payah tiap kali perlu mengisi borang..
Dari skolah rendah..sampai la ke borang kahwin ni pon...
Abahlah jugak yang byk bantu..
Klu xde abah..xtau la apa jadi dgn aku..
Yang sgt kurang berdikari ni..

Tapi sesedih aku..
Aku dapat rasa..
Bila kehilangan suami..
Isterilah yang plg sedih..
Mcm tadi....
Walaupon mak shimah tak menagis meraung-raung..
Tapi pada sinar mata..masih terkesan kesedihan..
Tapi mak shimah masih cuba untuk bereaksi kool..
Menyibukkan diri mengemas barang-barabg untuk dibawa pulang hanyalah cara untuk tidak fokus pada kesedihan..
Semoga mak cik tabah...

Melihat pada mak shimah tadi...
Aku terbayang pada mak aku pulak..
Mesti mak aku olg terasa kehilangan ayah aku..
Kemana shj mereka..pasti berdua..
Dari aku form 1diorg dah tingal berdua kat umah...
Oh..tak sanggup nak bayangkan....

Tapi.. Suka atau tidak.
Suatu hari nanti..
Hari tersebut akan tiba..
Cuma kita tidak tahu..
Siapa yang akan pergi dahulu...
Tak mustahail kalau aku yang pergi dulu sblm mak dan ayah aku..
Life is unpredictable..
Apa yangr penting..bersedia dgn segala kemungkinan...
Beribadatlah seperti esok adalaa hari terakahir...
Kerana jodoh dan ajal maut itu.ditangan ALLAH SWT..

Bila hari itu tiba... To
Tolong doakan hatiku tabah......

2 comments:

Syima Emi said...

dulu2 masa kat scipp sokmo perasan mak n abah mu mari skolah.. kalo ado apo2 program, mesti mereka mai.. xpernah miss... dan mereka mmg sweet couple..

HASNIZA IBRAHIM said...

kebetulan umah aku xjauh sgt dgn sekolah.. lgpon..dua2 xkerja.. blh la spent msa yang banyak untuk aku... hehehehe...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...