header flash

Friday, November 19, 2010

:: RULES OF ENGAGEMENT ::


hooreyyy.... hooreyyyy...
yippiie....... yipppieee.....
kehappyan yang tersangat melanda diri...
sebab asgment kumpulan dah siap ... yg part aku la... {abaikan asgment indivdu dan juga bhn2 yg nak kne study.....baru hidup happy ahakz }

lgpon..esok adalah last day bekerja utk tahun ini secara rasmi...
sebab ada jugak yg kne pergi ke tempat kerja untuk perkara yang tidak rasmi..
seperti.. bertugas semasa paper PSV SPM...
kne pergi skolah untuk kemas2 bilik guru sbb diorg nak renovate nak jdkan lebih grand dr istanabudaya {wahahahahaha..... aku tipuuuuuuuuu ;p }

jd ,memandangkan esok cuti...
maka berkahir tugas sebagai guru...
bermula tugas sebagai penganggur bergaji... ahakz...

jd..ada la beberapa petua atau peraturan aku nak share dgn korang klu jadi cikgu....

1) jangan merajuk dgn students.... klu students xbuat kerja or ape... jgn merajuk.... wat malu jek.. budak wat xlayan jek.. paling maju pon htr wakil sorang pi jumpa cikgu mintak maaf... dan wakil tu biasanya ketua kelas or penolong ketua kelas.. yang wat kita sakit ati tu xde effect pon kat hati dia.... paling galak dia buat... mngumpat hal cikgu merajuk dgn kawan2 pastu gelak berjemaah.... klu budak 20 orang..17 org yang wat hal.. boleh la klu kita nak marah secara berapi.... tapi klu murid 20 orang... yang wat perangai sorang pastu cikgu pon nak merajuk xmo masuk kelas xnak mngajar sampai syllibus pon xabes.. itu xpatut r.... kesian kat yg lain2.... sebab sorang smpai diorg jd mangsa xleh belajar....

abes... klu ada sorang kat dlm kelas tu wat kita sakit hati.. nak wat mcm mna?

2) petua no 2.. jgn la pulak sebab sorang tu wat cikgu sakit hati.. maka cikgu pon halau keluar dari kelas.. JANGAN!!!!! jangan sekali2 halau diorg keluar kelas.. ini berdasarkan pengalaman sendiri tahun lepas.. aku halau budak tu kuar soh berdiri kat koridor... last2 dia hilang ghaib xtau pegi mana..last2 aku nak mngajar pon xleh nak ksentret..sb risau ke mna la budak tu pegi merayau.... klu jadi pape.. mmg teruk nak menjawab dgn pentadbir, ibu bapa, lembaga pengarah segala bagai....

jadi.. langkah terbaik ialah. ko wat bodo jek dgn budak yg mnyakitkan hati tu.... lancarkan perang saraf... wat2 dia xwujud je dlm kelas... tp on the same time... jeling2 la jugak latihan dia.... tgk dia blh jwb ke x.. klu ada dia xboleh jwb.. explain smuala.. tp secara general.. jgn tunjuk sgt kita explain tu utk dia.. nma pon perang saraf nak pulaukan kan... tp pulau main2 dah r.. jgn r pulau btol..kesian dia nak belajar.... smpai satu tahap dia pon sedar la kita xske nak layan dia... and dia ppn akan wat prangai2 comel la utk mnarik perhatian kita.. ala.. budak2... pusing2.. smua nak bermanja dgn cikgu.... nak mnumpang kasih sayang.... and hati kita ni pon bknnya keras sgt.. sminggu dua pastu... ok la tu..xde dah nak marah.. so bila time hati dah ok dgn students tu.. panggil dia..slow talk elok2... mayb kot2 terkesan kat hati dia... berurbah jd insan berguna budak tu... hehehehe....

ececeh.. pandai jek aku bg nasihat... budget diri mcm bagus.. pdhalnya.... hampeh gak... hahahaha.... xpe lah.. sma2 belajar..sma2 share ilmu.... azam aku thn depan. nak memperkemaskan teknik latihan kat budak2..aku slalu jugak bg latihan..pastu bila time nak kutip failed!!.. iskh.. cuti ni kne mendalami teknik nak bagi pelajar siapkan dan hantar homework nih... klu ada petua share la dgn aku jugak... sbb thn depan azam aku nak bykkan latihan.. 2 tahun ni aku byk explain..mcm xjalan jek.... huhu~~...

sekian..wassalam... =)


p/s : mesti korang heran... tajuk rules of engagement... tapi entry tulis rules of teacher... wahahahaha... rules of enggagement ni atr my fav series la...so ini blog aku..aku punya psal r nak bagi tajuk ape...ngeeeeeeeeeee ~~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...