header flash

Tuesday, December 14, 2010

:: ASAL USUL ::

ASSALAMULAIKUM w.b.t...

jawab!!!! xjawab bdosa.... hehehehe.. {tgk..smgt kan aku betapa xnak bagi korang tanggung dosa free.... hehehehe ;p }

acually dah lama dah aku nak wat entry ni.. tp ntahla..mcm xde jodoh...
bila aku nak wat entry ni.... dan2 tu banyak komitmen lain yang perlu diselesaikan... ceewah... bagus punya ayat aku bagi.. hehehe....

jadi malam ni.. sementara xtau nak watpe... aku pon mengumpul setiap titk semangat yang ada untuk wat entry ni.... demi untuk korang.... ceeewah!!! hahaha... sila terharu skrg... ;p

al kisah..ilham nak wat entry ni timbul bila smua orang asyik duk tanya..

"nieza, ko orang mna?"
"eh, x duk kelantan dah ke?"
"xbalik kelantan ke cuti?"
"ko orang kelantan ke orang terengganu?"

sesungguhnya... aku pon rasa fade up nak jawab soalan mcm ni berulang kali...
aku rsa dah detail dah aku explain..tp ramai jugak yang mcm xleh nak simpan dalam memory setiap detail yang aku cerita... fine.. aku faham siapalah diri ini untuk menumpang tempat sedikit di memorimu....... T___________T

tapi!!! untuk memujuk hati yang konon sedih... mungkin faktor penceritaan lisan adalah lebih senang untuk dilupakan berbanding penceritaan melalui penulisan.... aku kembali senyum dan semangat nak tulis... harapnya... lps korang baca ni..korang boleh ingat dan xpayah dah tnya soalan berulang... dan yang lagi bagus... korang boleh tolong explain pada mereka2 yang xbaca entry picisan ini.... hehehehehe....

kita mulakan dengan tarikh 28 Februari 1985.... aku dilahirkan di kampung pandan 1, kuantan, pahang..... msa tu ayah aku kerja kat kuantan.... so satu family duk kat situ.... lahir pon bidan kampung yang sambut.... nenek2 and moyang xdpt dtg... so dari kecik..ayah aku yang jga aku dan mak aku.... hehehehe... saya anak abah... lalalalalala..... so dah tau fakta ni.. jangan nak tnya soalan pelik bila ic aku -06- okey..... hehehehehe..

msa aku umur 2 tahun sampai 5 tahun... ayah aku pindah kerja kat KL... so satu family duk kat Dato' Keramat.... msa tu KRU xde lagi....klu x mesti aku dah belakon dalam cerita Merong Mahawangsa hahahahaha...... giler ntah ape2 merapu..... DISH!!! tumbuk muka sendiri ;p

maa aku umur 6 tahun... barulah mak ayah aku balik kelantan.... masa tu rumah dah siap... our mansion is at Kampung Pak Badol.... phheewitt...tetiba speaking hahahaha...
ok... aku membesar sebagai kanak2 di Kampung Pak Badol.. Melor... bersekolah rendah di Sek. Ren. Kebangsaan Pak Badol.... rumah aku tu dekat la dgn Sekolah Rendah & Sekolah Menengah Pak Badol... boleh anggap sebagai sebelah padang sekolah la... masa tingkatan satu... aku masuk Sek. Men. Sains Pasir Puteh.... masa di tingkatan 5... kerajaan Malaysia telah meluluskan projek untuk membesarkan Sekolah Menengah Kebangsaan Pak Badol... dan membayar pampasan kepada mak ayah aku.... sebab kiranya government nak ambil rumah dan tapak tanah tu la kan.... satu kampung tu government ambil dan bayar.... jgn nak kta amik rampas buta2 lak.... x.. dia bayar pampasan.... tapi xmeriah la bayaran dia.... kalaulah PETRONAS ke.. SIME DARBY ke yang amik kan... aku xkerja dah skrg.... hahahahahaha..... mcm tanah aku lak ;p

di sinilah bermula episod duka sekeping hati remaja..... {masa tu aku umur 17 thn kan..remaja la kan? } .. mak dgn ayah aku plan nak wat rumah kat sebidang tanah yang xberjauhan dari tapak rumah yang diambil tu... tapi... memandangkan masa tu kakak aku dah berumur 26 tahun dan bekerja di KL... dan bangnda aku msa tu berumur 24 tahun dan berada di UK dan akan balik bekerja di USM Trans Krian... maka mereka berdua mensarankan mak ayah aku supaya xpayah la wat rumah kat Kelantan... tapi duk dgn diorang..... alasannya... :: diorg susah nak cuti nak balik melawat mak ayah kat Kelantan.....:: bersetuju dgn cadangan tersebut.... mak ayah aku pon bersetuju menerima pelawaan abang aku yang menuruh mak ayah aku duk dgn dia kat Nibong Tebal..... sbb dia pon xkawen kan.. and dia anak lelaki kan.... jadi... apabila orang amibil rumah tu... dan abang aku pon duk study lagi kat UK... lagi 2 tahun nak balik.. jadi mak ayah aku pon menyewa dulu rumah teres setingkat di Pasir Tumboh.. masa aku masuk 18 tahun... aku nak kne tukar ic lama kepada mykad... jadi.. dalam alamat tu xkan nak letak alamat umah sewa kan.... so letakla alamat umah nenek aku yang kat Besut tu.... so that's why alamat dalam mykad aku adalah alamat Jertih, Terengganu. dah terjawab persoalan sekarang?? tapi dalam hati kecilku... sedih... xde alamat umah tetap macam2 orang lain... padahal sebelum2 ni..hidupku aman makmur di rumah hak milik mak ayah sendiri... T___________T

bila abang aku balik dari UK... maka kami pon mencari la rumah di Nibong Tebal... on the way nak pergi tu... singgah umah mertua kakak aku kat Ipoh...Msa tu la ayah abang ipar aku cakap carilah rumah sewa area Parit Buntar, sebab kat situ area Melayu ramai sikit.... sbb kami mmg buta langsung... Nibong Tebal pon hanya dengar nama jek... Parit Buntar lagilah..langsung xpernah dengar.... tapi hati kecilku berdetik..
"eh, macam pernah dengarlah ada orang duk kat Parit Buntar...."
rupe2nya, Mr AF duk kat Parit Buntar.. masa tu kami kawan2 biasa jek.. baru 4,5 bulan berkenalan kat Friendster... hehehehe ;p {skrg korang dah tau kat mna kami jumpa... hikhikhik}

aku banyak menghabiskan masa kat USM la kan.... time cuti jek baru balik umah.... biasanya mak aku banyak kat KL.... sbb kat sana ada cucu.. cucu sulung lak tu... faham2 je la kan... malas nak hurai panjang lebar... hehehehe... jadi biasanya masa cuti..aku akan balik ikut kedudukan mak ayah aku aku... klu mak ayah aku ada kat KL..aku balik kat KL... klu mak ayah aku balik Besut or Kelantan... aku pon ngikut diorang sama.... dalam hati orang nampak aku rsa normal... memangla kat umah kakak aku... aku ada bilik tidur sendiri... {share2 dgn tamu la kan}... kat umah abang aku laagi la.. mmg dapat bilik complete... mcm hotel gitu... tapi jauh di sudut hati..aku still rasa kekurangan... rsa mcm sedih bila fikir... duk umah bukan umah mak ayah sendiri... even bahagia jek aku duk umah kakak aku and abang aku... tapi suatu masa dan ketika..akan timbul suara hati mcm rsa xbebas.... rsa mcm kekurangan...rsa mcm mnumpang tu mestilah ada.... rsa mcm nak duk umah mak ayah sendiri... jadi sebab tu... bukan sekali dua aku suruh mak ayah aku wat rumah sendiri.... tapi mak ayah aku gelak jek... ceh...orang beremosi... diorang gelak lak.... T______________T

tapi... rsa yang paling banyak dalam hati ialah rasa terhina... terhina dengan pandangan individu... bila diorang tanya... "mak dgn ayah duk mana?"

maka aku dengan tulus ikhlas jawab...

"mak ayah aku duk kat KL... kat umah kakak" or "mak ayah aku duk kat Parit Buntar, kat umah abang"..

automatik... diorang akan wat pandangan seolah2 menghina "mak ayah ko merempat ke tinggal kat umah anak2".. serius.... aku sgt tercalar hati dgn pandangan2 mata manusia itu.... tapi banyak bersabar jek.. and banyak pendam rasa dalam jiwa dgn pandangan masyarakat yang nak menghakimi even xcukup mengenali........

setelah hampir 6tahun mempunyai hidup yang agak ganjil dari orang2 lain.... bila dah kerja ni... aku rsa sgt gembira dgn life macam ni.. rasa sgt bersyukur dengan segala ketentuan Allah... rasa sgt bersyukur mak ayah aku xikut idea ngeng aku soh mak ayah aku wat rumah baru... sebab bila dah bekerja ni... hanya Allah yang tau betapa sibuknya..even cuti susah amat nak balik melawat mak ayah.... nasib baik la mak ayah aku slalu travel antara umah kakak aku dgn umah abang aku... jadi selalu jumpa la.. boleh kata paling lama xjumpa pon sbulan.... xboleh bayang kalau mak ayah still ada umah kat kelantan... memang kering air mata r duk tunggu rumah sambil tunggu anak2 balik melawat..... ;p

sekarang bila dah berumur lebih dari 23 tahun... dah pandai berfikir secara waras dan kurang tercalar dengan keserongan pandangan masyarakat.... even mak ayah aku xde rumah sekarang, tapi aku sangat syukur kerana ALLAHbagi rezeki yang cukup untuk mak ayah aku..siap boleh tolong anak2 yang dah kerja hikhikhik~~... klu rumah sewa aku tu... dari a-z smua mak ayah aku yang beli... alhamdulillah... rezeki aku..kawen nnt complete kemudahan satu umah... thanks ma dan abah... dan apa yang pasti... aku sangat bersyukur kepada ALLAH kerana bagi kesempatan untuk dibesarkan dalam sebuah rumah yang cantik... walau apa yang orang nak kata... tapi aku tau... xsemua orang mempunyai rezeki untuk memiliki rumah sepertimana yang mak ayah aku pernah sediakan untuk kami sekeluarga dahulu....


p/s : aku dah jarang2 balik kelantan dan besut sejak kerja ni.... tapi mak ayah aku selalu jugak balik.... dalam 4,5 bulan skali diorang balik r.... sebab 90% sedara mara aku still duk kat Kelantan and Besut... =)


xkira aku lair kat mna... aku membesar kat mna... skrg aku kerja kat mna... tapi i'm proudly saying saya orang Kampung Pak Badol, Melor ,Kelate.... untuk tontonan kalian... dikir barat glmer time aku bersekolah rendah... Bangkit Asal by Halim Yazid... enjoy peminat dikir barat smua... =)



2 comments:

Syima Emi said...

ooo..dah paham dah cerito mu... rupa2nya start maso form 5 lagi benda ni...hehe.. maso tu kito x rapat sgt doh..sebab tu laaa aku tak tahu kottt... mu ingat lg x kita pernah rapatt?? (hahaha..soalan apakah ini)..

xpo niza..di mana kita berada, asal usul kita masih kita ingat kan... tempat jauh lagi dikenang apatah lagi.... (sambung sendiri..hihi)...

Dan lagi best, mu jumpa jodoh nga org parit... best2.. semuanya mcm smooth je kan... semoga Allah permudahkan semua deh niza...

aiii rindunya dulu2...

HASNIZA IBRAHIM said...

syiema...mestila aku igt.. sma2 duk mnyanyi lagu permata ayah bonda msa minggu penghayatan islam... hehehehe...dan yang xboleh aku lupa.. ko still memegang tangga teratas kedudukan carta tulisan paling cantik... hehehe..

yup..smuanya atas kehendak Allah... aku tak pernah dgr nma parit buntar sejak lahir sampailkah umur 20 tahun baru dgr... tup2 nak jadi org sana lak hehehe...

rindu zaman dulu2.... T_______T

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...