header flash

Monday, January 31, 2011

:: TAK SEMUA ORANG BERNASIB BAIK ::

Aku bukan peminat rancangan Idol...
Malaysian Idols aku x minat...
American Idols pon aku xminat...
tp aku tgk la final.. pastu aku jadi peminat juara dia... { kelly clarkson, Carrie Underwood, Jordin Sparks, David Cook }.... hehehehehe ;p

tapi memandangkan skrg cycle 10 baru nak bermula {ceh... aku menukarkan Idol menjadi ANTM dgn menggunakan terms cycle hekhekhek..} maka kat star world tu pon duk ulang dan ualng dan ulang dan ulang dan ulang dan ulang dan ulang.. sampai kan satu tahap..xnak tgk pon audition dia tp terpaksa jugak tengok sbb dia duk ulang tayang kan....

bila tgk... ada dua kisah yang meruntuh hati...

yang memula.. {aku xigt audition kat mna.. klu x silap.. kat New Orleans} ...ada sorang ni..medical assistant... pompuan.. umur berapa xigt.. tapi dia pregnant msa umur 19 tahun... yang lelaki tinggalkan dia.. so dia sensorang la meneruskan kehidupan... msa bby umur brapa bulan ntah.. doc detect anak dia kne infection herpes virus.... so mmg doc dah cakap la the virus attack the babay brain.... doctor nak gugurkan..tapi dia xmau.. she wants to keep her baby.. so btol.. bila dia delivered.. baby tu mmg lembam la... tapi cute sgt.. huhu~~ dia nyanyi lagu Carry Underwood Temporary Home... mmg best.... J-Lo sampai nangis sbb memahami jiwa seorang ibu yang mempunyai anak yang kurang upaya... T________T ... pesanan untuk remaja diluar sana.. yang terlibat secara aktif dgn kegiatan sexual bebas.. beringatlah... perbuatan itu berdosa.... dan effect dia kalau bukan pada kamu untuk suffer sekarang.. mungkin pada masa hadapan ... Allah itu maha berkuasa....

kemudian semalam... tgk pulak yang audition kat Wisconsin.... ada sorang ni... namanya Chris Medina, dia biasa2 jek... tapi ada kisah pilu... chris medina dah bertunang dgn Julianna... bercinta 4 tahun.. engaged 2 tahun... canik Julianna ni... mmg cun abes... dan episod sedih bermula bila Julianna accident and had brain injury...dai jd paralyzed... totally paralyzed.. sgt menyayat hati tgk keadaan dia.. aku bukan nak cerita tentang chris medina yang sanggup tunggu and jaga fiancee dia.. sbb itu mmg sgt la superb.. xsemua lelaki akan wat mcm tu...
cuma aku bertambah pilu.. bila fikir,,,, mcm mna perasaan Julianna tu... dari gadis yang cantik jelita lincah..tiba2 jadi paralyzed mcm tu? sungguh besar dugaan yang dia dapat... xboleh nak imagine klu terjadi pada aku... sesungguhnya.. nikmat Allah itu akan daang dan ditarik pada bila2 masa sahaja... sama2 kita berdoa agar kita sentiasa dilindungi di bawah rahmat-Nya..

ok..itu cerita di Amerika.. mcm mna pulak dgn kisah Muhammad Hairuman... terkena renjatan lektrik ketika membersihkan ladang kelapa sawit sehingga kena potong kaki dan tangan? sanagt berat dugaan itu... dan sangat bersimpati pada beliau... mencari rezeki dgn mengambil ubah membersihkan ladang.. malang tidak berbau terkena renjatan lektrik dan merubah seluruh liku hidup beliau... sama2 kita menghulurkan bantuan.... klu dia yang kerja nak curi cable elektrik..aku xheran...

bagaimana pulak bila kita tengok orang2 yang kerja jadi tukang cuci kat shopping complex.. yang kebanyakannya pendatang asing.. tinggal kampung halaman untuk dtg mencari rezeki.. gaji berapa jek.. mcm mna pulak bila tgk orang2 yang kerja buat jalan.. {yang tenaga buruh kasar ni la.. yang kontraktor dia xpayah kesian.. dah byk duit}... matahari tegak atas kepala.. duk main dgn tar yang panas.. aku yang duk dlm kereta beraicond ni pon dah tak berapa nak tahan... xboleh imagine klu aku yang kne wat kerja macam tu... dan gaji pon xdelah lumayan sgt... betapa peritnya mereka nak dapatkan duit nak sara anak bini.... rasa sayu hati bila tgk pendapatan ibu bapa murid yang miskin ni.... kalau yang kat skolah aku tu.. majoriti rm500 ke bawah pendapatan sebulan... sangat bersimpati bila memikirkan nasib mereka... aku byr bill saja pun dah lebih RM500.... huhu~~...

setiap orang mempunyai nafsu..sama macam aku... bila tgk kedai2 yang banyak... brand2 yang best.... rsa gatal tapak tangan.. then mulai rsa jeles.... nape gaji aku ciput? nape ada orang ada duit banyak tp duit aku sikit...?? rasa semua benda xmencukupi... itu bila tgk or fikir ada orang yang lagi kaya... dalam hati.. "seronoknya dia ada duit banyak.. juta2... klu bukan juta2..ribu2 pon dah banyak dah aku rasa..."... tapi.... bila tersedar oh betapa tidak bersyukurnya aku..sbb bila kita renung balik.. syaitan saja bagi bayangan yang best2 pasal duit banyak... betul ke ada duit banyak tu best??? aku rsa jiwa kacau jek kalau ada duit banyak..tambah2 kalau laki aku ada duit banyak.. mula la rasa mcm risiko nak bermadu tu tinggi... mesti ada orang yang nak sapu minyak pengasih kat laki aku kalau dia kaya.... huhu~~ jadi sebenanrya... hidup bersederhana dan membantu orang yang lagi susah daripada kita itu yang yang lebih menggembirakan.. ketenangan emosi dapat.... pahala pon dapat.... =)

p/s : jangan terpedaya dengan janji2 manis boleh dapat duit banyak dgn cara yang senang... kalau betul boleh dapat... mmg sah2 kurang berkat... sbb duit yang berkat.. datang dari cara menggunakan tulang empat kerat.... makin susah, makin penat membanting tulang untuk mencari rezeki.. makin berkat duit itu {kalau masa kerja tu tak lupakan Allah la }.. insha-Allah... dan... igt... rezeki/harta yang allah bagi pada kita hari ini adalah untuk dikongsi dgn mereka2 yang lebih memerlukan... jangan lupa itu..... jangan hanya igt diri sendiri.... renung2kan dan selamat beramal... =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...