header flash

Thursday, April 28, 2011

:: MAKAN LUAR ::


Depan umah aku ada pasar malam...Betul2 depan..
Jalan dalam 70 langkah jek...
Tp pasar malam biasa jek..
Bukanlah pasar malam besar2an..
Tapi... Sesak jugakla kereta duk parking depan tu..
Kira agak ramai la jugak orang datang menyumbang duit...


Tapi..aku bukan pengunjung pasar malam tegar..
Sepanjang duk taman ni..almost 2 years la jgak.. Ada la dalam 3x kot aku jejakkan kaki ke pasar malam kat depan tu..
Tapi jgn hairan.. Sebab selama 26 tahun bernafas ni aku rsa x lebih 30 kali kot aku pergi pasar malam.. [ anggaran.. Sbb xkira.. Tapi tersangat jarangla aku pegi pasar malam ].


Alasan aku :
1: aku xske tempat crowded...sangat2 tidak suka... Selagi boleh elak..aku elak..sebab tu aku lg gemar pesan jek kat orang.. Hikhikhik...
2: aku bukan pemakan universal... Makanan di pasar mlm yang aku selalu pesan semestinya dinosaur..wahahahaha... Yong tau fu, lai chi kang, dadih segala bagai tiu tidak termasuk dalam senarai menu aku...
3: makanan yg dijual di pasar malam adalah tidak menepati paiwaian lidah aku.. Ada banyak yang xcukup rasa..tapi yang terlebih bahan perasa memang banyak... Kuah laksa ceroi, kuah tawar xde rasa ape.. Ayam golek yang xsedap langsung,,satay pun xbest... Entahla.. Xkena dengan selera la.. Banyak kali tertipu..indah rupa dari rasa..dan yang selalunya..indah bau dari rasa..T_____T.... terfikir..orang yang tiap2 minggu gi beli dia rasa sedap ke? Or diorang memang penat xlarat yang amat nak masak..so xsedap pun belilah jugak.. Huhu~~
4: aku rsa macam kurang hygenic.. Ada yang pembersih..tapi yang sebaliknya la yang ramai...


Alasan yang sama turut diapply untuk bazaar ramadhan,


Sebelum kawen selalu membayangkan tiap2 hari akan makan kat luar..tp bila dah kawen..baru 3,4 kali kot makan kat luar sebab xmasak.. {kuar jalan2 xkira la}... sebab..aku rasa..akunmasakmlagimsedap dari kedai masak... So even penaf..even sebahagian hati duk berbisik2 kata xberbaloi masak sebab hanya berdua..tapi aku dapat melawan bisikan itu... Ceewah...


Sama jugak bila keluar makan dengan family..rasa berat hati nak order ikan bakar segala bagai..sebab selalu sgt kena.. Xsedap mana pun..charge mahal bapak..tapi xsedap langsung...klu nak compare dengan mak aku masak..memang langit dengan bumi r..mak aku masak lagi sedap....takat ikan siakap..kat pasar berlambak jual.. Order yang dah masak..sekor share 4 orang.. Dengan nilai duit yang sama..pergi pasar boleh beli 4 ekor... Beli 4 ekor pastu masak sendiri tengok..sah2 jauh lagi sedap dari masak kat kedai..pastu siap dapat sorang sekor lagi muahahahaha.... korang pasti xkan rasa teruja dah nak order kat kedai pastu hahaha...






P/s: kepada isteri2 dan bakal isteri... Jangan malas nak masak... Sebab xbagus kita biar suami makan luar.. Silap2 hari bulan. Memang dia 'makan luar' huhu~~.... Maka aku dengan ini menetapkan pendirian bahawa masak kat umah lagi bagus dari makan kat luar..tp jarang2 sekali nak kuar boleh..yen.ah..dalam sebulan nak jugak la rasa lepas makan xpayah basuh periuk.. Ye x? Hahahaha...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...