header flash

Saturday, April 16, 2011

:: PUBLIC TRANSPORT ::



rasa teruja tengok PUDURAYA telah berwajah baru....
ya auww auuwww...
dulu klu sebut Puduraya...
rasa kurang selamat yang amat...
rasa macam nak masuk zon hitam..
dah terbayang asap2 bas + asap2 rokok..
dengan warga-warga pendatang yang memenuhi segenap ruang..
rasa sangat tidak selesa....

tapi..nak wat macam mana...
aku pengguna public transport yang tegar...
sejak zaman study...
berulang Penang- KL..memang aku guna public transport jek...
bila zaman kerja...
berulang Parit Buntar - KL memang aku guna public teransport jugak..
entah la..xske nak drive....

actually.... memang aku xsuka nak drive jarak jauh...
sebab aku ni roadtophobia ---> term aku buat sendiri ahakz...
tapi... cerita-cerita bas yang kemalangan tureut menggugat hati...
tapi nak wat macam mana..aku rasa naik bas lagi selamat dari aku bawak kereta sendiri...

ya..bas adalah tidak selamat sebenarnya....
sebab tu aku ni rigid... aku naik Transnasional or Plus or Mara liner jek...
sebab aku kira...hingga tahap hari ni... rekod diorang bersih lagi la..
tapi xboleh nak cakap jugak kan..sebab malang tidak berbau....
tapi yang aku sedikit kuciwa...
kenapalah mara liner xwat lagi bas 3 seater KL-Parit Buntar??
apekah tak standard orang aparit buntar/kulim di mata company mara liner? T________T

ok..naik flight memang la yang terbaik....
safest transportation...
tapi...aku xberapa nak gemar...
bukan sebab tambang mahal.. [beza rm50 jek air asia dgn tambang bas]
tapi bagi kau naik flight ni me"renyah"kan....
sebab air port xde kat parit buntar...
air port ada kat penang...
kalau aku nak naik flight balik KL...
menyusahkan serata alam untuk hantar aku pegi airport...
let's say flight pukul 11.00 pagi..
kena sampai airport at least an hour earlier...
means pukul 10 nak kne ada kat air port dah...
nak kena sampai air port pukul 10.. pukul 9 aku dah kena bertolak dari umah dah....
buat pulak flight delayed sejam..... pukul 12 baru depart...
pukul 12.30 sampai.... amik lugagfe segala bagai... pukul 1 la jugak kuar...
pastu mak ayah aku lak kena bersusah payah gi amik kat LCCT...
lebih kurang 60km gak umah dengan LCCT.... melecehkan bukan?
menyusahkan semua orang...dalam pukul 2 sampai umah..
so.. 9.00 am- 2.00 pm = 5 jam jugak.... hohoho..lebih kurang jugak dgn naik bas....

kalau naik bas senang...
umah dgn stesen bas 5 minit..
boleh pegi 20 minit sebelum time bas depart...
turun pulak kat Bukit Jalil..
tapi skrg Pudu dah bukak..
turun kat pudu..
naik LRT turun kat Bukit Jalil..
umah dgn Bukit Jalil 10 minit...
senang bukan???

jadi..sebab itu saya adalah antara insan yang gembira bila stesen-stesen bas dinaik taraf...
dan saya lagi suka kalau bas mara liner itu turut dinaik taraf huhu~~

masa saya students pun sama...
kuar dating dengan bas...
aku mana bawak kereta masa kat u.. tak berani.. lesen peram dalam purse jek..
dah keje baru bawak kereta... wwahahahahaha... [menggelakkan diri sendiri sebab penakut]..
En Suami merangkap Mr AF pun bukannya ada kereta...
ada motor saje... tapi mana boleh bonceng motor kan.... bukan polisi kami bonceng selagi belum halal..
so..kami redah je la dating naik bas...
pegi perangin, pegi feringghi... pergi queensbay,,,
semua redah naik bas.. seksa oooiii...... nak naik teksi.. sayang duit.. teksi sana mana guna meter... huhu~~ .. itulah pengorbanan..
sekarang.. bila dikenang...rasa macam pengalaman manis pulak... hehehehe..
bersusah-susah dahulu..bersenang-senang kemudian... **wink ;p


sekarang pun.... kalau nakk uar meronda KL..
aku lagi suka naik LRT...
xsuke nak drive..rasa sesak jiwa...... huhu~~
tapi aku xpernah naik public bus kat KL...
rsa takut...sbb penuh dgn pendatang...
huhu~~....
dan antara LRT, monorel dan komuter....
LRT la yang paling menyenangkan hatiku....
komuter paling mensakitkan hatiku.....
huhu~~ .. kalau la KTM boleh improve servis diorang...
maka..perjalananku nak pergi mid valley adalah sangat mebahagiakan.. huhuhu~~

ok lah...dah panjang lak merapu... stop dulu... nak rehatkan mata...
tapi sebelum tu.. nak ucapkan terima kasih kepada PM, Dato' Sri Najib sebab telah menunaikan janji NKRA untuk menaiktarafkan public transport di Malaysia.... buktinya tersergam indah TBS dan Pudu yang sangatlah marvellous... yang sama taraf or maybe lagi gempaq dari LCCT dari segi fasiliti dan kondisinya....once again... thanks and congrates PM!!!!! i love u... but i love tun M more.... hehehehe =)







0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...