header flash

Saturday, April 23, 2011

:: SHARING IS CARING ::

*(entry ini panjang... boleh lenguh mata untuk membaca..apatah lagi jari untuk menaip..sekian)*

aku orang biasa....
gaji biasa-biasa..
life biasa-biasa....
tapi nafsu luar biasa....
semua benda nak...
tapi itulah...dah kata gaji biasa-biasa....
mesti banyak yang susah nak dicapai...
tapi xpe... dunia ni bukan hanya untuk orang yang berduit ramai..
maka..kita yang xde duit ramai ni.. kena la pandai cari...
supaya dapat menikmati hidup macam orang yang mempunyai duit yang ramai... hehehehe...



adakah kalian sudah pening dengan ayat aku di atas? hahahaha......
kita masuk ke point yang seterusnya....

semua orang nak kahwin....
semua orang nak majlis kahwin yang grand....
aku pun nak...
tapi itu lah... duit tak ramai....
jadi..klu duit tak ramai xboleh kawen ke?
bukan.. boleh kawen...
abis tu... kalau duit tak ramai... majlis xboleh nak grand la?
bukan.. boleh.... tapi seperti yang telah dinyatakan diatas...
kena pandailah mencari.... hehehehe....

nak cari kat mana?
ok.. sebelum aku menjawab persoalan itu... di sini aku nak buat pesanan penaja...
kalau korang jenis yang nak majlis kawen grand2 semua fresh flower, ada fountain depan pelamin, nak ikan koi berenang kat tepi masa akad nikah.... no! no! no!.. sila tinggalkan entry ini sekarang jugak... sebab bacaan seterusnya tidak akan membantu kalian... hahahaha.... ini untuk orang yang berfikiran macam aku jek -> cukup sekadar indah di mata dan wajib ada..... fresh flower segala bagai hanya membazir.. bukan boleh makan... buang dalam tong sampah jek...



....
......
........
.........
............
................
.....................
..........................
...............................
...................................
............................................
..................................................
...........................................................
..................................................................

erm... betul dah line clear? betul dah tinggal hanya individu yang simple hanya perlu benda wajib tapi dalam kondisi yang baik dan nampak ala grand?


ok!! bagus!!!!


SHARE PART 1 :
bukan senang urusan nak mencari pelamin...
nak cari pelamin senang.... nak cari yang sesuai dengan hati dan harga yang aku rasa xmembazir bayar adalah sangat susah....tambah2 bila aku wat majlis di dewan....
bila sebut jek nak wat majlis kat dewan....
semua kedai yang aku pergi akan cakap macam ni... [ayat mungkin xsama lah...tapi maksud sama]...
" oh!! untuk dewan..... harga dia lain sikit sebab dia besar kan.... jadi untuk dewan.... harga pelamin bermula dengan RM3.8k.... tambah baju nikah + kawen,make up, red carpet, arch, bunga hiasan dalam RM8k..... " ternganga aku..... hohohoho......... rm8 k hanya untuk benda yang bertahan untuk beberapa jam sahaja..... aku kan orang biasa.... kalau orang yang bukan biasa-biasa.... RM80k untuk pelamin tu normal aje..... tapi aku dah xde choice..smua butik pengantin yang aku pergi tawarkan harga tu... memang nak pasrah la.. tapi Allah sayang aku... dia nak bagi rezeki pada aku..... aku call orang catering ni..nak tnya pasal pakej... sbb dia buat pakej katering + pelamin terus... tp dia kata dia dah xbuat dah pakej tu.... dan entah macam mana..dia teringan hati cakap kat aku pasal mak su.....

ini cerita mak su
dia kerja kat kilang padi....
dia dah lama buat pelamin ni....
tapi dia xde kedai...dia hanya buat kat rumah...
sebab tu dia boleh bagi harga murah....
lagi satu... dia kerja kat kilang padi tu as manager...
gaji pun dah banyak... dia buat pelamin ni untuk suka-suka..
sebab dia memang minat dan berseni...
jadi... itulah sebab nape dia boleh bagi harga murah.....
dah orangnya sangat baik...
ko tunjuk je dalam majalah... dia boleh buat sama sebijik dengan harga yang sangat9999999999 berpatutan....
dia pakej... pelamin + bilik + high table....
rumah ke..dewan ke.. harga sama sahaja..
jadi memang aku sangat9999 bertuah dan sangat999999 bersyukur kehadrat Illahi...
sebab dah boleh buat aku save banyak untuk pelamin...
aku xkisah kalau bayar mahal untuk katering... sebab kita mesti nak hidang yang terbaik untuk tetamu kita...
tapi aku xsanggup nak bayar mahal untuk pelamin...sebab dia hanya untuk pandangan mata....
pastu lebur macam tu jek.. tersangatlah membazir.... Allah marah.....
jadi..kalau berminat... boleh msg aku...aku akan bagi nombor mak su.... [tak boleh la kan nak publish nombor orang sesuka hati kan...].... dan aku pasti.. korang akan terngangan terbelalak biji mata dengan harga yang ditawarkan...
baju & make up mak su xde... amik kat tempat lain... tapi skrg anak sdara maksu ada wat baju... boleh tengok di Bahgia Kasih

mak su jugak ada membuat gubahan barang hantaran dan hiasan kereta pengantin dengan harga yang tersangatlah WOOOOWWWW!!! WOOOOWWWW!!! berpatutannya....

gambar pula oleh KI Creative....





SHARE PART 2 :
lepas kawen semua orang akan tanya... "tak pergi honeymoon ke?"
actually.. apekebenda honeymoon tu aku pon xtau...
bergantung pada penilaian masing-masing....
sebab tu ada orang kata honeymoon tu penting... ada orang kata xhoneymoon pun xpe... ada orang kata...kat umah pun honeymoon...asalkan berdua....

tapi bagi aku....
dari kecik dah ada impian honeymoon...
definisi honeymoon bagi aku.... pergi jalan-jalan dengan En Suami masa baru-baru kahwin hahahaha....
dan destinasi utama ialah Bali.. xtau nape...
dari kecik... rasa macam nak pergi honeymoon di Bali.... dan nasib baiklah destinasi impian aku tu jenis biasa-biasa jek... kot dibuatnya aku berimpian nak honeymoon tour europe... memang meleleh air liur la..xmungkin jadi kenyataan kot... kalau next 10 tahun insyaa;;ah boleh tercapai... tapi dengan situasi lepas kenduri fulush terbang... memang xterjangkau la.... hehehe..
ok..sambung.. destinasi pilihan Bali.... [actually teringin jugak nak gi Phuket... tapi... Bali lagi 1st priority.. lagi lama muncul di hati berbanding Phuket yang hanya tersenarai selepas tengok cerita Kaho Naa Pyar Haai.... hakhakhakhak..]


aku ulangi... memandang kan aku manusia biasa...
dengan gaji biasa-biasa.....tapi nak grand-grand...
maka.. nak gi Bali pun jenuh dah wat perkiraan....
4,5 tour agent aku kunjungi.... cakap nak hotel pool villa....
maka.. yang termurah aku dapat ialah RM2500/person....hanya untuk hotel pool villa 4 star di dreamland + tour activity di sana... xtermasuk air fares + makan kat sana + ole-ole + bayaran tiket segala pertunjukan kat sana.... tapi itu yang termurah la tu... tunggu hari nak gi bayar jek kat tour agent tu...
dan tetiba macam terberoleh satu hidayah.... teregerak hati nak tanya beberapa member yang dah pergi honeymoon kat sana....dan alhamdulillah kawan aku tadi tu pun cepat jek replynya...
kawan A
dia kata dia pergi dengan tour agent.... tapi dia nasihatkan kat aku.. jangan amik full board.. penat kelonglaian nanti.sia2 bayar pool villa tapi nak berenang pun xlarat...

kawan B
katanya... dia pergi sendiri-sendiri.... hotel booked sendiri segala bagai... tour agent berlonggok-longgok kat Bali sana... kita yang akan kena sawan sebab xtau nak pilih yang mana satu.... dan dia juga yang memperkenalkan aku dengan AGODA..... memang ko rambang mata nak pilih hotel dengan harga yang tersangatlah melelehkan air liur... tambah-tambah aku yang cerewet... nak yang kolam dia macam ni...nak yang bath tub dia macam tu...nak yang katil rambu-rambu... maka terjumpa la satu hotel ni.. dah siap nak booking dah.... skali.. credit card wat problem....xtau sebab ape... xleh nak booked.... 3 hari kehampaan.... maka selepas itu... duk belek2.. terjumpalah dengan hotel men&women ini.... 5 star..teruja tahap katak..dah r ada promotion giler2... dari USD600/night... aku booked dapat USD100/night.... tu harga tak termasuk tax la.. tapi dah murah sangat la... sebab hotel yang aku nak booked tapi failed tu hanyalah 4star... bath tub xlawa... harga pulak USD280/night.... dan malam tu... masa nak booked hotel men&women tu.. lancar jek urusannya.. alhamdulillah..semuanya rezeki yang allah nak beri pada kami.... ada hikmah disebalik credit card xboleh nak guna, xlalu makan 2 hari....rupa-rupanya allah nak kami jumpa hotel yang lagi best dengan harga yang lagi murah.... alhamdulillah... ~~

kawan C
kawan C pulak menjawab persoalan aku tentang tour guide... dia kata dia amik tour guide kat sana... dalam rm600 seorang untuk 4 hari [banyak tour guide guna USD]... maka..aku pergi berpegang pada pengalaman kawan-kawan aku....dah budget siap2 untuk tour guide kat sana la kan... sampai-sampai kat sana.... kumpul segala brochure yang ada di airport... dan sekali lagi allah nak tolong aku..masa nak balik dari dinner dari Jimbaran... driver yang hantar kami balik tu offer untuk jadi tour guide.. dia amik 400,000 rupiah sehari.... giler banyak dapat save kat situ.... dah la mesra macam kawan-kawan jek... ikut sebut nak pi mana, dia akan bawak...dah la boleh berfungsi menjadi cameraman kami... hahahaha memang puas hati.... namanya Hariz.. kalau korang nak pergi Bali.. boleh kontek dia... ni nombor dia...




jadi..kesimpulannya... untuk pergi honeymoon cara aku.. anda hanya perlu menyediakan lebih kurang RM3,000 seorang..... ...termasuk air fares + hotel pool villa 5 bintang + tour guide ke serata alam + makan di segala macam restaurant + masuk tengok segala bagai persembahan dan tempat + bayar segala tax + main segala mainan korang nak main + beli ole-ole.... [range antara RM2.5-3.0K.RM3k ni maximum la ni..xlebih...tengok ko makan kat mna, beli ole-ole ape.. tapi 3k ni memang dah mewah sangat9999 dah percutian korang..]


SHARE PART 3 :
aku xminat F1... tapi aku gatal nak jugak pi tengok F1....
sekali seumur hidup pun jadilah...
tapi..yang masalahnya.... tiket F1 mahal... konfem ratus-ratus ribu-ribu...
yang xberapa mahal ada... tapi atas bukit tu..
xmo ah..panas... hitam.... berpeluh... kereta xnampak clear...
belek punya belek website SIC...tengok-tengok...
dia ada buat early bird promotion....
beli sebelum 31 Disember 2011...dapat 50% less..
apa lagi.... merebutlah peluang yang ada...
dapatlah duduk dekat grand stand yang xberapa nak grand.. F.. dengan harga RM200/person sahaja.. kalau x... RM400.00...memang aku mampu r nak beli... huhu~~..tapi best la duk kat situ.. naik juling mata.. boleh tengok kereta dari 4 penjuru.... memang kereta lalu tanpa henti depan mata.... berbaloi-baloi la dengan harga RM400...apatah lagi dengan harga RM200 hakhakhak...
jadi..kalau korang nak tengok F1..rancang awal-awal.. booked early bird promotion..memang berbaloi-baloi...
dan..biasanya.. hari 1st dia bagi masuk free.. klu korang duk area dekat2...pegi je lah.... free.. smua tempat.. bila lagi nak merasa duk grand stand kan? kan? hehehehe....










ok..perlu stop entry ini... sebab saya perlu menggubal soalan mid year exam BI & Bio..... xpe..hati saya happy...maka kerja akan cepat siap... inshaallah... =)
korang pun..klu ada pape aktiviti yang xmelibatkan kos yang tinggi... ... share2 la dgn aku jugak... benda baik kena la share... hehehe =)




p/s : terima kasih xterhingga kepada kawan-kawan saya
A= Nik Nur Hazirah @ Cik Gha
C = Azwa Ayuni...
thanks for sharing the info... now i share it with others =)

1 comments:

Syima Emi said...

aku baru baca nieza entry ni... hehehe... dulu aku letak link blog lamo mu..hari ni baru terperasan mu ado blog baru... thanks for credit..hehehe..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...