header flash

Tuesday, May 3, 2011

:: CHESSSSSSSSSS ::

ok... lepas "arghhhhhhhhhhhhhhhhh"
now "chessssssssssssssssssssssss"....
tekanan emosi sangat ke aku sekarang ni entri duk berkeluh kesah jek?
hahaha...xde lah.. saje jek...
intro kene gimik....
lagipun aku dah menanam azam baru...
aku nak jadi orang berhemah...

means berbahasa berhemah...
macam Tun M... yang tersangat coooool even orang hentam dia dengan macam2 soalan dan macam2 tohmahan.....jawab dengan baik-baik..dengan senyuman ikhlas panama... (he's so cute)...takde la nak melenting macam orang kena sawan..padahal orang baru tanya pasal jam omega jek.. ngeeeeeeeeeeeee.....

atau..paling koman... aku nak jadi berhemah dan bertatasusila macam ex-pk aku...
tersangatlah lembut budi bicara.... memang tak pernah dengar and tak pernah tengok dia marah...and dengan lemah lembut macam tu... xde sorang pun yang pijak kepala dia... means.. dengan kelembutan... dapat menyuburkan rasa hormat manusia lain kepada dirinya...

ok.. 2 orang idola saya... hehehehe...

now..sambung cerita entry ini..
actually entry ini berkisar tentang chess...
almaklumla..sekarang ni mode bertugas selaku pengurus pasukan 18 tahun kerian... ngeh ngeh ngeh...ni pun di kala jam menunjukkan waktu 10.30 malam... baru balik dari tempat pertandingan... {sementara desperate xstart lagi..tapi sedih xleh tgk Glee tadi huhu`~)
tapi.. aku bukan nak wat report pasal kejohanan... itu x fun... lagipun..hal kerja xkan ada dalam blog ini... hehehehe...

jadi apa yang aku nak cerita ialah apa yang tersirat disebalik permainan chess.... kesemua yang tertulis di dalam entry ini adalah hasil idea kepala otak aku sahaja... so.. JANGAN PANDANG SERIOUS ...[jgn pasni ko report kat kesatuan chess kata aku memfitnah segala bagai] hehehehe... ;p

1) permainan chess ini sebenarnya dapat membantu kita dalam menangani stress... sebagai contoh... AKU... aku ni tersangatlah xboleh nak menangani masalah.. maslah kecik pun emosi terbawa2 ngalahkan telah membuat kesalahan membunuh.. jadi..permainan chess ini tersangatlah mengganggu emosi... sebab kita xtau step lawan... bukan step boleh hafal macam hafal sifir..tapi setiap step bergantung kepada intelligency kita dan juga lawan kita... (baca ayat ini betul2.. jangan pasni kuar statement yang menuduh aku kata permainan chess hanya untuk orang pandai2).. jadi..masa aku sekolah rendah.... aku boleh la wakil daerah untuk pergi peringkat negeri... masa tu darjah 6.. masa latihan pusat.... kena duk hostel SMK Pak Badol selama seminggu... korang bayang r.. bangun pagi lawan chess... tengah hari lawan chess... malam lawan chess... bahasa mudah.. pagi petang siang malam main chess... dan...selaku orang yang xmampu menangani stress... aku mintak dengan cikgu nak quit selepas 3 hari latihan pusat... alasan.. homesick.. and cikgu pun percaya sbb aku kan anak bongsu hehehe....[mintak maaf ye cikgu rahimi & cikgu zoul sbb menarik diri..dah r tarik diri.. menipu homesick lak tu huhu~~) tapi.. lepas quit.. sampai besar aku terkilan..aku rasa macam aku pengecut giler... menyerah kalah sebelum berjuang... FEELING THAT I'M TOTALLY A LOOSER...T____T.. maka... alhahdulillah.. tahun lepas..aku join PSKPP... aku melawan perasaan stress aku masa menentang pasukan lawan.. dan alhamdulillah... selain daripada menang (main berkumpulan) ..aku jugak telah dapat mengatasi masalah diri yang takut untuk menghadapi risiko... itu adalah kemenangan yang paling besar.. kemenangan melawan ketakutan dan kelemahan diri sendiri... jadi.. kalau korang seorang yang berjiwa lemah macam aku... berjinak-jinaklah dengan bermain chess.... sebab korang perlu menyingkirkan perasaan gabra, was-was dan cuak sewaktu bermain chess sebab korang perlu memfokuskan kepada step lawan dan step sendiri agar kemenangan berpihak kepada kita.... kalau kalah pun xpe..xperlu nak beresak tangis..sbb dah nama pun bertanding.. kalah or menang tu adat la..antara ada rezeki dgn xde je la..best of luck...!! =)


2) ramai orang kata chess permainan untuk orang pandai2 a.k.a orang cerdik2... itu adalah auta... chess untuk semua.... dan chess penting untuk melatih daya fikir jauh ke depan ala-ala Tun M (hehehe..nak sebut jugak nama beliau ).... aku xde skill... sbb aku pemain chess yang beranggapan..setiap permaian dan step yang kita ambil adalah nasib.... sebab seperti aku kata di atas.. stepnya bukan boleh dihafal macam sifir... but it's moving following the flow.... bagi aku.. skill 20%..selebihnya luck.. (ini composition bagi pemain amatur seperti aku).. tapi pemain yang pro macam sorang rakan sejawatan aku dan beberapa orang lagi cikgu di daerah ini dan daerah2 lain... diorang boleh baca every step yang kita buat... dan kekadang tu...dia baca beyond kita sendiri... padahal kita move buah kita tanpa sebarang nawaitu mengancam.. tapi dia akan control every position... ha!! orang macam ini.. dia 90% skills.. mana diadapat skills? dia baca segala buku yang ajar pasal chess... dalam paper pun baca..search internet.... and mosty... 24/7 kalau ada lesiure time diorg akan mngadap main chess dengan laptop... wahahahaha!! sungguh tegar minat mereka... pengakuan jujur... xpernah sekali aku main chess dengan komputer... apatah lagi nak menang bila lawan dengan komputer T_____T... itulah beza pro dan amatur... so pilih.. nak jadi pro or amatur? ahakz.. ;p



Add Image
3) chess lah yang memperkenalkan istilah "queen control" hahahaha... xcaya? cuba tengok cara pergerakan queen dan king? sape yang lebih mengusai? kalau masa kecik dulu... queen kena makan jek..terus rasa xmo main.. dah otomatik rasa 100% akan kalah hikhikhik.... sekarang percaya x? hahaha.. aku selalu imagine yang king tu tua sebab dia jalan selangkah selangkah jek... hahahaha...

untuk menghiburkan hati secara suka-suka... inilah cara untuk menghilangkan stress bila asyik duk main chess...ataupun inilah keadaan bila biol main chess tlalu banyak... hahahahaha...

presenting... CADAM!!! [catur+dam].. kejap gerak macam chess..kejap gerak macam dam.. mengikut kesukaan hati masing-masing...hahahahaha...



video

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...