header flash

Tuesday, June 21, 2011

:: PELANGI PETANG ::

kumeniti awan yang kelabu....
kutempuhi... lorong yang berliku...
mencari sinar yang menerangi..
kegelapanku....

gambar sumbangan Google

ok... beberapa bulan ni... aku seolah2 dirudung zaman gelap...
zaman gelap di sini membawa maksud kulit menjadi semakin gelap  merasakan cuaca seakan2 mendung gelap kelabu maka rasa suka nak tidur..... hikhikhik.... rasa nak tidur 18 jam sehari... tapi mana boleh kan... kita kan kakitangan kerajaan... kena la pergi mengerah tulang empat kerat demi mendapat secebis dua gaji...  tapi bila tiap2 pagi mata rasa berat nak bersiap2 nak berlawa2 pegi skolah... mula la otak memikir macam2... dan semestinya terbayang2 pelangi petang....


apa itu pelangi petang???

pelangi petang bagi aku bermaksud keindahan bila mengajar sesi petang... berbagai2 impian indah berlegar2 di dalam relung fikiran...


  1. bangun pagi dengan cara santai...xperlu bergegas2 nak bersiap pergi kerja.. boleh menyediakan minum pagi kepada encik suami yang bergegas nak pergi kerja.... {skrg ni dua2 bergegas nak kuar umah pukul 6.45.... haru biru!!!}
  2. org kata jadi cikgu boleh balik awal... pukul 2 dah balik.. ye ke???? nape aku yg cikgu ni terasa ganjil dgn statement tu?? rsa nak pelakung jek kpala org yg kata jd cikgu boleh balik awal... sesuka hati dia jek kuar statement... ye la.. ada la yg balik pukul 2.. tapi kalau dalam 100 hari... 5 hari je kot yg balik umah pukul 2.. yang lain mesti pukul 4 or 5 gak.. mcm2 aktiviti ada kat skolah... so bila dah balik umah tu badan dah rasa lemau.... bila badan lemau.. ko rasa larat ke aku nak pegang penyapu, duster mop segala bagai....?? end up.. rumah berhabuk berjerebu.....jadi sejak kawen ni..hormon mengemas rumah dirembes dengan secara membuak2.. maka tentulah membayangkan keindahan menyapu mengemop mengvakum umah sambil menglaundry setiap pagi sekiranya aku mengajar petang... oh..sungguh indah duniaku nnt..... 
  3. kalau mengajar petang jugak..pagi2 boleh berlengang kangkung pergi pasar... beli barang2 basah..boleh masak siap2 sebelum pergi kerja... silap2.. bukan takat masak lauk..kek, puding, segala bagai sempat aku buat... siap boleh bawak pergi tempat keje bagi kawan2 makan... oh indahnya impian..... !!! ~~~
  4. pagi2 jugak bila poergi pasar boleh beli fresh flower.... klu x.. weekend jek la umahku berhiasa cantik dgn fresh flower... ptg2 balik kerja mna ada dah aunty jual bunga.... nak beli kat kedai bunga.. mahal oooo..... membazir duit jek.... uhukhukhuk.... 

jadi ini adalah impian dan angan2 sekiranya aku boleh mengajar petang... tapi xtau la boleh jadi kenyataan x keinginan ku yang satu ini.. baru2 ni ada peluang untuk aku turun petang... tapi terkejut sgt peluang tu.... rasa xboleh r...kesian dengan budak2 yang nak SPM tahun ni..at least.. biarlah aku mngajar sampai depa SPM... tp tu la.... xtau la tahun depan ada lagi x peluang untuk aku mengajar petang.... harap2nya ada... tapi tu la.. sebelum membuat keputusan nak mngajar petang.. aku dah mensurvey2 tanya kawan2 yang mngajar petang.... tanya sepupu sepapat yang mengajar petang... semua kata best.... cuma aku akan hadapi beberapa kesukaran la kalau mengajar eptang especially bila time sukan... pagi2 nak kena datang latihan umah sukan... lepas latihan tu..xkan aku nak balik umah pulak salin baju??? jauh tu.... pastu.. kalau aku mngajar petang... xde dah r aku jadi guru nasihat pertandingan leancaran roket... sob sob sob... best tu handle budak2 roket T___________T....  bila tanya mak ayah aku.. diorg xbagi mngajar petang.... katanya penat... tapi bila pk.. sama jek.... lgpun..apalah arti aku balik pukul 4 or 5 ptg... andai encik suami pukul 8 malam baru sampai umah.... xde maknanya aku duk tercongok kat umah sensorang.. nak wat kerja umah dah lemau.,....so aku nekad... kalau diberi peluang... aku nak mencuba nasib di sesi petang... harap2 ada lah peluang tahun depan.... ummph... kena habaq kat guru kanan dengan pk pentadibiran dulu ah pape pun.. nak cuti akhir tahun ah baru habaq.... hehehehe..... fuh!!! harapnya dapatlah aku mengecapi keindahan pelangi petang... 

tapi seperti aku cakap di atas... ini semua hanyalah imaginasi aku... bila imaginasi dan khayalan..semuanya mestilah indah2.... xtau la kalau betul aku boleh pegi petang nnt.. dibuatnya aku bantai bangun pukul 10 pagi... tunggang lagang kelam kabut haru biru life aku wahahahahaha...... papepon.. ALLAH knows what best for me..aku terima dengan hati terbuka... =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...