header flash

Monday, August 15, 2011

:: PANDAI MASAK?? ::

|| INI ADALAH KISAH AKU... KISAH BENAR...TIADA YANG BOHONG MELAINKAN YANG BENAR-BENAR BELAKA.. MEMANDANGKAN IA ADALAH KISAH AKU..MAKA KEBENARANNYA ADALAH 100% APABILA MERUJUK KEPADA AKU... ||



ditujukan khas kepada gadis2 diluar sana yang tak pandai masak...seperti aku suatu ketika dulu..


saya anak yang manja dimanjakan...
tapi jangan kamu sesuka hati memanggil aku spoil brat... kan xpasal benjol dahi!! {garang ni ;p}
1st time aku pegang pisau mengupas timun adalah ketika aku berdarjah 5..
sebelum2 tu haram xpernah....
naik darjah 6 baru diberi kepercayaan untuk mengupas bawang.. itu pun sampai menangis-nangis tersedu sedan gara2 penangan bawang merah... bersekolah menengah baru la pandai mengupas buah pauh siam...


itu sejarah....

jadi korang boleh memahami situasi aku yang memang betul tiada skill2 penggunaan pisau... xmacam2 rakan sekampun aku..darjah 2 boleh kupas mangga makan cicah2 kicap+gula... hal ini bukan ape.. ini kerana saya anak yang dimanjakan.. mak saya tak bagi saya main pisau...takut luka tangan...



apabila menginjak remaja... balik kerumah hanya time cuti.. almaklumlah budak hostel... maka kerjaannya hanyalah makan tidur tengok TV... xpernah nak menolng mak masak... sebab mak aku pun xnak aku tolong dia.. katanya lambat...

suruh aku kupas bawang.... lambat....
suruh aku kupas kentang... lambat....
suruh kau siang ikan... buruk dulu ikan tu..so mak aku mmg tak bagi... sama jugak dgn ayam... mmg barang2 basah dia tak bagi aku uruskan..katanya buuk dulu baru siap... owh....sadis....!! tapi pada masa tu xrasa sadis pun..rasa happy yang teramat adalah..sbb xpayah buat kerja dapur..lalalalalalala~~ ;p


berlarutan sampailah berumur 20-an...
dan mula rasa tension bila tgk rakan sebaya pandai masak...
aku ni satu resipi pun xlepas....
bermula dari situ... agak mengalami tekanan perasaan....
balik kampung tengok sepupu sepapat yang sebaya semua pandai masak....
mak diorang tinggal..diorg siap boleh masak untuk adik2...
kalau aku?? maggie je lah jawabnya...( itu kemahiran terhebat masa tu... hohoho... )

dan statement orang yang mebuatkan diri rasa macam nak bagi pelempang bila orang selalu kata,,,
"tak pandai masak..macam mana nak kawen"
huh!! sumpah tension!!! tapi takat macam tu je lah... xde usaha pun nak belajar masak...
ye la..kat hostel nak masak macam mna...
nak belajar dgn mak... mak asyik cakap menyibuk jek... aduiiilaaaa...last2 taku mmg ambil kontrak bab basuh membasuh jek.... mak masak2....aku basuh2 periuk kuali segala2nya...  balik kampung pun macam tu... time orang kalut2 duk masak...aku pandang terkebil2...xtau nak buat2 apa...last2 aku tukang kutip pinggan mangkuk cuci2.... (kiranya antara semua cousin2 perempuan aku.. akulah yang PALING TIDAK LAYAK untuk kahwin.. dah r jalan xreti nak kontrol ayu... cakap pun xreti nak sweet2... masak pulak xpandai.... pakai tudung mesti herot2 sesuka hati... kesimpulan yang orang boleh buat : xde ciri kewanitaan....deng!!!) ;p

maka..di tahun2 akhir pengajian di universiti... ada la jugak membelek2 buku resipi.... tapi msa tu ya Allah...tengok buku resipi tu rasa mcm tgk kitab berbahasa sanskrit... rsa susah amat nak faham... rsa macam "uikh..mna nak dapat lada sulah... mna nak dapat brokolli... argh..banyaknya barang nak guna" --> contoh..  apatah lagi bila tgk cara2 memasak..rsa mcm susah yang amat..rasa lagi sanggup jawab soalan kalkulus dari masak..ironinyalah....

masa ni dah bercinta...
mungkin boleh buat pepatah "belum pandai masak, dah gatal nak bercinta".. ala2 "belum tumbuh gigi sudah panai baca kitab"....
tapi aku seorang yang jujur....
xdenya aku nak menipu Mr AF cakap aku pandai masak...
terus terang cakap..."apa pun xpandai masak!!".. masak nasik pun kadang2 keras kadang2 lembik....
xdenya nak tipu2.... dengan ucapan "alah..kedai makan banyak...."


tapi lama kelamaan ada macam pencetus di dalam hati... tambah2 bila semakin meningkat usia...
bila tengok orang boleh masak macam2...
maka...berbekalkan dengan ayat "ini xboleh jadi!!"...
maka..apabila posting... duduk dirumah sewa bersama abangnda...
maka mula memasang niat untuk masak...
1st skali..masak nasi goreng...
masa yang aku ambil untuk siapkan nasi goreng lebih kurang 2 jam...
tu pun berketul2.. garam xbergaul rata...
tapi abang aku baik..dia telan jek kasik habis... penguat semangat...
start daripada situ.. nasi gorenglah yang aku masak....setelah beberapa bulan..
maka aku sudah hebat menggoreng nasik...
kuih muih aku xpernah buat sbb aku xsuka makan...sekian ;p

disebabkan itu..jadi semakin bersemangat....

mintak resipi dgn mak yang ringkas...
yang agak xmemeningkan kepala nak ikut...
maka dapatlah 2,3 resipi...
tiap2 kali buat menjadi...sedap...
maka aku pun tutup buku memasak...
dengan kata2
"alah..senang jek masak.... "

yup!!! sebenarnya memasak adalah sangat senang...
ko campak2 jek menjadilah dia...
yang menyusahkan aktiviti memasaka adalah apabila adanya "MALAS"..
betul....

setiap manusia sebenanrya dilahirkan dengan kebolehan untuk mneyediakan makanan..
bergantung pada rajin atau malas sahaja...

dan alhamdulillah...selepas kahwin...
hingg hari ini...
saya masih agak rajin untuk memasak...
dan resipi saya sudah agak pelbagai...
tapi macam saya kata..
masih di fasa beginner...
kalau masak masakan bersantan itu.. kemungkinan untuk ceroi adalah tinggi sbb tak reti nak budget air dgn santan ;p
dan masih belum cekap untuk menghandle everything keseorangn...
nasib baik ada encik suami yang sudi membantu.... especially bab2 teknikal (ambil serai basuh kuali segala bagai ;p )
tapi xpe..setakat hari ini..saya suka memasak...



sepanjang bulan Ramadhan ni...masih belum berbuka dgn juadah yang dibeli dari kedai/Bazar Ramadhan...

hurm..... agak panjang entry ni...tp aku rsa elaboration aku xberapa mantap.. jadi meh aku buat kesimpulan...

apa yang aku nak sampaikan melalui  entry ini...

1) kepada gadis2 diluar sana yang serupa dengan saya... yang xtau masak...atau xberapa pandai masak.... jangan risau!! jangan sedih!! jangan depressed!! memasak itu sangat senang.... xperlu susah2 nak belajar menuntut macam belajar Biologi.... tersangatlah simple... xperlu susah2 nak memaksa diri memasak semata2 nak suruh cukup syarat kahwin... xperlu semua itu.. yang perlu adalah keazaman.... bila ada keazaman.. msa dah bertunang tu boleh la kalay baru nak menjinak2kan diri di dapur... sebelum2 tu enjoylah puas2.... =) just b yourself... xpayah nak tipu bf kata pandai masak... itdak tulus cinta itu kalau menipu ;p tapi inagat.. lepas kawen mesti merealisasikan azam yang nak masak... jangan duk suka hai sambung lagi sikap malas nak masak tu... babap jugak nanti !! ;p

2) kepada lelaki2 diluar sana.... xpayahla nak buat syarat "nak cari gf/isteri yang pandai masak".... tapi ubahlah statement kepada "nak cari gf/isteri yang RAJIN masak".... sedap ke tak itu hal nombor 2..yang penting kesungguhan dia nak masak (lepas kawen)...even dia tak pandai..tapi dia menunjukkan kesungguhan...cari yang pandai masak pun tp klu dia malas masak..end up..makan lauk kedai jugak... betul x? ;p


3) kepada orang2 sekeliling... kalau ada kawan2 yang kurang mahir memasak..jgnla buat memasak tu namapak macam complicated.... putus harapan diorang nnt.... cakap je la resipi yang simple2 tapi sedap.... barula membantu memberi dorongan kepada mereka... *(dikesempatan ini ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada kaum keluarga + sahabat handai yang telah memberi inspirasi kepada saya dgn mengatakan memasak itu mudah..dan saya sangat berterimah kasih kepada seseorang [dah lupa siapa].. beliau berkata.. "tak payah risau2 fikir pasal xpandai masak.. lepas kawen otomatik jadi pandai.." 500% saya setuju!! asalkan RAJIN )*


ok..sekian...saya nak calling2 mak saya..nak tnya macam mna nak masak nasik lemak..teringin nak berbuka makan nasik lemak hehehe,,, xpernah lagi masak nasi lemak seumur hidup ini..petang ini akan melakar sejarah ;p

 p/s: jangan salah faham...alu xkata aku pandai masak.. cuma aku kata sekarang ni aku dah boleh masak.. kalau dulu nak masak kari ayam sampai berjam2..sekarang ni 30 minit dah siap.. ada improvement la dalam masa setahun ni.... {tepuk2 untuk myself} ;p

       dan yang pasti...cerita Ratatouille memberi inspirasi kepada aku untuk masak... "KALAU TIKUS PUN BOLEH PANDAI MASAK...SUATU HARI NANTI AKU PUN KENA PANDAI MASAK" ...sungguh kartun kan pemikan aku? ahakz ;p

1 comments:

nuwairani ismail said...

aku sokong!!! masak itu subjektif..jangan pikir susah...selagi tak cuba, kita tak pernah tahu kita boleh buat tu...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...