header flash

Thursday, August 4, 2011

:: SALAM RAMADHAN ::

alhamdulillah....
sudah masuk hari ke 4 umat islam berpuasa....
sudah masuk hari ke 4 kita menimati bulan penuh barakah...
semoga kita semua tidak melepaskan peluang di bulan RAMADHAN..
bulan yang penuh keampunan..bulan yang penuh ganjaran.... =)



well...for me...
Ramadhan pada tahun ini adalah yang teristimewa sejak 26 tahun bernafas di bumi Allah..
alhamdulillah... pada tahun ini aku berpeluang untuk berpuasa sebagai isteri....
xde apa yang istimewa berpuasa sebagai isteri melainkan boleh kutip pahala free... hikhikhik...


sediakan makanan untuk suami berbuka... dapat pahala
sediakan makanan untuk suami bersahur.... dapat pahala..
buat air untuk suami lepas solat terawikh....dapat pahala...
ngeeeee.....
tapi perlu ingat.... hati kena ikhlas ahakz...

tapi kali ramadhan kali ni betul2 rasa diri berfungsi sebagai wanita...
bersusah2 nak masak untuk berbuka...
bersusah2 nak masak untuk sahur....
sbb tahun ni... mak xde kat sini....
klu dulu...zaman masih bujang...
balik2 kerja bersantai.... time nak berbuka..tukang hidang jek.. tukang masak mak...
same goes to sahur... bangun2...basuh2 muka... makan..tkg masak..tukang hidang..semua mak ahakz...
tapi tahun ni xmacam tu dah.... semua bergantung pada aku.. T____T
aku nak masak apa.. berapa jenis lauk..nak hidang macam mana... semuanya terletak pada aku...
rasa macam berkuasa giler hahahahaha.....
and even Bazar Ramadhan beberapa langkah depan umah...
xde  nafsu nak pergi....
masak sendiri lagi sedap!! ceeewah!!! hahahahaha.....
tapi saya nak jugak ucap terima kasih pada encik suami....
sebab banyak jugak jasa beliau dalam usaha membantu si isteri yang amatur ini...
rasa seronok lah bekerjasama dalam memastikan sempat duduk di meja makan sebelum orang azan hahahaha.... dan juga bekerjasama mengclearkan ruang makan untuk bersiap siaga nak pergi terawikh..

ya!!
satu lagi pembaharuan tahun ini..
bertarawikh di surau....
2,3 tahun ni..sejak kerja... hanya terawikh sendiri di rumah..
alasan : menimbulkan fitnah klu pergi surau sensorang ;p
tapi tahun ini tidak lagi...
macam seronok jek beriringan masuk pintu surau bersama-sama encik suami....
even jarak surau dgn rumah tak berapa jauh..tapi harus diingat..ia juga xberapa dekat...
disebabkan surau itu tiada aircond.. maka masih perlu untuk menaiki kereta..{nak naik motor...tp mak xbagi..bahaya katanya... baiklah...!! } xsanggup untuk pergi berjalan kaki even tau pahalanya lebih banyak sebab konfem beratus2 langkah kan.... {pemburu pahala free ;p } tapi nak buat mcm mna..kan dapat pahala banyak kat bilangan langkah kaki... tapi semayang tak khusyuk..xleh jugak...
so memujuk hati yang suka pahala free : "xpe..klu naik kenderaan... pahal kira ikut tayar berpusing... so naik kereta lagi byk pahala dari naik motor... sebab kereta tayar 4.. motor tayar 2 jek..." hahahaha.... ok!! aku merapu jek ... jgn pasni semua bwk treler 18 tayar gi terawikh lak..hahahahaha
bila OTW balik... berlakulah perbualan ini...

suami : panas sangat ke sampai basah lencun?
isteri : panas sgt la.... ni pun dah duk bawah dan depan kipas... tp still berkuap dlm tu...
          seksok...klu Alllah bagi rezeki lebih kat kita.... ada banyak duit... jadi kaya... sebelum tukar kereta besar        tu... kita beli air cond pasang kat surau.....lagi afdal...
suami : errrr.....i'allah....

tamat drama sebabak...
kita sambung ke agenda point seterusnya...TADARUS!!!!

tahun ini... boleh bertadarus bersama-sama encik suami...
sorang amik 15 juzuk...
terasa sungguh syahdu.... dulu dlm impian jek bertadarus...sekarang dah boleh menjelmakannya ke alam nyata....
tapi memandangkan kami individu bekerjaya... masa nak diluang bersama tu xbanyak...
lepas subuh dan lepas Maghrib bolehlah membaca Quran bersama-sama {xRamadhan pun mcm ni jugak..}...harapnya berjaya la kami khatam tahun ini... amin.. =)

tapi memandang aku seorang isteri...
seorang isteri membawa maksud seorang wanita...
jadi..selaku seorang wanita... aku xboleh lari dari sifat2 kewanitaan..
maka... berlalulah encik suami seorang diri menuju ke surau...
bertadaruslah encik suami sorang2....
maka..ni pun kesempatan bila encik suami pergi bertarawikh la ni...
puan isteri berblog... hehehehe....

jadi bersempena bulan Ramadhan yang penuh keberkatan...
saya.. HASNIZA IBRAHIM...ingin memohon maaf andai terbuat salah...tersilap kata.. terguris hati..mana-mana pihak dengan sengaja ataupun diluar kesengajaan.... maka saya dengan serendah2 hati ingin memohon ampun dan maaf.... sesungguhnya..kemaafan dendam yang terindah... hahaha...tetiba masuk lagu aisyah... dan!! saya juga telah memaafkan segala kesalahan dan kesilapan yang ada kalian terbuat pada saya... hidup ini perlu maaf memafkan sebab manusi tidak sempurna..manusia tidak maksum..tidak boleh lari daripada melakukan kekhilafan.... cumaa..... hati berat nak memaafkan individu yang mencuri pendrive saya.... boleh?? ;p hati masih belum pulih mengingatkan kerja2 penting yang kat dlm tu... hohoho..jahatla kamoo curi pendrive orang... boleh menggangu kerjaya orang tau.. !! semoga allah buka pintu hati kamu untuk menjadi individu lebih baik {bonus: pulangkannya kembali kepada saya huhu~~}.... ok!! saya yakin saya boleh maafkan pencuri itu sudah...alhamdulillah =)


akhir kata.... apa motif salam aidilfitri dalam paper diwujudkan lagi sekarang...?? rasa menyampah yang amat... bukan ape... kalau zaman 6 tahun yang lampau yang mana kemudahan internet masih belum meluas.. releven la jugak salam aidilfitri tu...duk oversea susah nak tgk muka..tp skrg ni... dgn ada fb ada skype... alih2 nmpk bg ucapan kat paper... padahal hari2 vdeochat...hari2 update status bbuka dgn ape... annoyink kan??



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...