header flash

Monday, September 26, 2011

:: AKU,KUCING & IKAN ::

aku tak suka kucing...
tak suka tak bermaksud benci..
tak suka bermaksu kurang gemar...
kalau nampak kucing tu xdenya aku nak gi terkam gosok-gosok...
kalau nampak kucing nak pegi ambik dukung belai gosok cium..itu tersangatlah bukan diriku...

tapi ada satu kucing yang aku suka sangat!!!!

hahaha....ada ke orang yang tak suka doreamon??/

ok..balik kepada persoalan pokok... iaitu aku tidak gemar akan kucing...
aku pun xtau kenapa aku xsuka kucing...
yang pasti aku rasa kucing tu xbersih...
bila kucing melintas depan aku..aku rasa mcm sesak nafas.. sbb aku mcm terbayang2 bulu2 kucing tu beretrbangan di udara dan masuk ke salur pernafasan aku... hohoho.... sebab tu aku xpegang kucing...
kalau aku pegang..maunya dekat 10 minit aku basuh tangan... sbb rasa mcm bulu2 halus dia tu penuh kat tangan aku.... 

dan..aku rasa kucing tu kotor sebab dia poo pooo xbasuh.... hahaha.... i rsa geli ok...!!! ;p 

tapi kalau kucing macam ni... 
memang aku tanpa hesitate akan amik belai2.... hahaha.... memandang kasta kucing betolla aku ini... hahaha.. bukan ape.. klu kucing kampung tu.. of koslah tuan dia xmandikan or mandikan seminggu sekali... masih kotor aku rasa..tp klu kucing gebu2 ni..yang harga mahal2 ni.. konfem tuan dia mandikan shampoo hari2... sikat bulu2 dia..jadi xdelah bulu gugur merata alam.... huhuhu~~

tapi dalam masyarakat Malaysia ni..ramai penggemar membela kucing...bila aku cakap aku tak suka kucing.. majoriti akan pandang aku  macam golongan hina xmasuk syurga.. huhu~~ betullah...rasulullah pun sayang kucing... tapi macam aku cakap la.. aku xsuka.. bukan benci kucing.. bukannya kalau ada kucing melintas depan aku aku sepak terajang pijak2..xpun aku curah air panas kat kucing..or aku potong2 kaki kucing tu .... x..aku bukan kejam..aku hanya xsuka... tapi aku memang sakit hati  kalau JIRAN/ORANG YANG BELA KUCING TAPI XRETI NAK JAGA....  contohnya...bela kucing tapi biar jek kucing merayau masuk rumah jiran...kencing berak kat laman jiran... hellooo!! kalau orang tu suka taik kucing or air kencing kucing or bau hamis kucing... konfem diorang sendiri dah  bela kucing.... orang tak bela means orang tak suka... so xpayahlah nak bagi bonus kat jiran2 benda macam2 tu... tau la korang nak masuk syurga dengan cara bela kucing... tapi fikir pulak.. kalau bela kucing tapi sampai level menganiyai jiran masing2... susah jugak nak masuk syurga.... ye la... korang pernah tak alami mcm ni... ve dari pengalaman orang ramai}{secara general..bukannya cerita aku..tapi cerita secara collecti
  1. selepas penat bekerja seharian.. bukak2 gate... ada bau yang pelik... tengok2..setompok muntah/taik/bangkai anak burung or tikus kat bawah porch... arghhh!!! mesti hangin kan... dikala badan penat..tak pasal2 nak kne menyental "hadiah" dari jiran... kalau bau wangi macam bunga ros ke takpe jugak.. ni terkadang tu..tgk benda2 tu..kita dulu yang muntah... huhuhu~~ 
  2. di hari weekend..penuh bersemangat basuh kereta... lap bergkilau begemerlapan kereta.... pagi esok bangun2...tangok ada cecair melekit kat badan kereta... apalagi kalau bukan air kencing kucing... waaaaa!!! hangin beb!!!! xpun cermin kereta yang digilap tu ada tapak2 kaki... kereta calar balar sebab kucing tu nak panjat.... sadis ok T______T
  3. ramai orang xsuka debu..betol x? jadi mesti ramai orang yang cover mesin basuh or motor dgn kain alas la kan.... cuba bayang.. bila pi dekat..bau hapak dan hancing.... sekali lagi rasa hangin menggamit diri... huhuhu~~~ kita alas xnak bagi debu..alih2 jadi toilet bagi kucing jiran... seronokla dia bela... kat umah dia bersih..umah kita yang bau busuk... 
  4. buat taman cantik2...tanam rumput karpet segala bagai... last2 taman bau taik kucing.. sbb mcm tdlah.. jd toilet kucing orang... tp yang lagi malang... kucing panjat atap umah kita pastu berak atas tu..... mmg terbaik punya bonus dia bagi.... 
  5. kucing masuk kot tingkap tu perkara normal..betul x??
  6. yang lagi menyakitkan hati... pandai nak bela kucing.. tapi xreti nak bagi makan... kesian oo kat kucing2..even aku xske..tp mcm kau cakap..aku xzalim... ini kisah betul.... si polan ni bela kucing... pastu pergi balik kamoung ke apa..xde kat umah 2,3 hari... dia biar jek kucing2 tu... klu sekor xpe gak.. ni sampai 4 ekor... tp aku ni jenis berbelas kasihan pada haiwan kan.. jd tanggung jawab aku lak hulur makanan kat kucing2 tu selama dia xde.. tapi aku xhulur kat laman aku la...aku hulur makanan dalam pagar depa....carik nahas klu bagi dalam pagar sendiri..... kan kucing tu berkampung kat umah aku lak..xsuke ok huhu~~
dari semua cerita di atas tu.. sekelumit pun aku tak marahkan kucing tu.. sebab kucing itu binatang.. binatang sifatnya tiada akal..tapi aku rsa sakit hati dengan manusia yang membela tapi xreti nak menjaga... ada akal tapi xreti nak guna... mulia sifat membela haiwan..tapi igt..hubungan sesama manusia pun nak kena jaga... kalau nak bela haiwan.. bela elok2... buat sangkar cantik... sediakan tempat makan berak haiwan2 itu.. bukannya jadikan rumah orang lain sebagai toilet haiwan peliharaan anda... tak baik.. berdosa mengainiyai jiran....pastukan mandikanlah haiwan peliharaan anda itu biar dia nampak comel segal bugar dan menggiurkan.... 

sebab tu aku suka bela ikan... tak payah risau ikan tu nak pegi buat kacau kat rumah jiran.. mmg takkan.... or maybe sebab aku suka ikan..sbb tu aku jadi xsuka nak bela kucing.. hahahaha... tp yang musykilnya.. ikan pun suka aku.. klu pegi buat fish spa... aku celup jek kaki aku...semua ikan berkejar-kejaran mai kat kaki aku... tiggal 2,3 ekor jek kat kaki orang lain hahahaha..... nak kata kaki aku teruk sgt... most of the time aku lepas pegi pedicure baru pegi kat fish spa... huhuhu~~~ 

berbalik pada kisah kucing.... kalau pergi umah orang yang bela kucing... mula la aku duduk secara gelisah.... kalau sekor dua aku boleh act cool lagi... tapi kalau dah sampai 3 ekor... mulalah kalau diorang hidang air pun aku xboleh nak telan dah... aku duk terbayang2 bulu kucing masuk calam cawan tu... tambah2 kalau jenis kucing yang suka melintas tempat makan... oooooh God!!! memang xboleh... tengah2 makan tetiba melintas kucing.... spoil mood nak makan even masakan best tahap hotel 5 bintang.... kadang2 rumah orang yang bela kucing2 banyak2 ni dia ada bau tau... tuan rumah mmg tak bau dah..dia dah immune.. kita yang baru melangkah masuk ni memang akan mengalmi kejutan bau... kerusi tu xpayah cakap r.. kadang kita duduk lekat kat baju bau kucing tu huhu~~ bukannya aku buat2..tapi secara semulajadi..bukan nak berlagak ke apa... tapi mmg tak boleh.. orang tanya pun susah aku nak jawab... cuba ko tanya kat orang yang xmakan ikan keli.. kenapa diorang xmakan padahal ikan jugak? ataupun nape diorg xmakan ikan pari? or nape korang xmakan ulat sagu yang buntal2 tu? jadi... terimalah aku seadanya... aku tak boleh hidup bersama kucing... melainkan dgn kucing parsi yang dimandikan dan disahpoo dan disikat setiap hari.... sekian. ;p


*(entry ini ditulis kerana hormon rajin untuk menglaundry terencat disebabkan kain penutup mesin basuh berbau hancing air kencing kucing)*

3 comments:

Syima Emi said...

ko sama mcm aku niza. aku pon x suka kucing..hehehe.. x suka x bermakna benci kan.. cuma macam tak ada perasaan..hahahaha.. dan aku pon suka ikan. kalau g kedai pet,aku g tgk ikan dulu..hahahaha.. nasib baik laki aku pon x de perasaan kat kucing..

HASNIZA IBRAHIM said...

itulah...aku pun nasib baik gak laki aku bukan jenis ske nak bela kucing.... dia pun ala2 aku..cuma dia ok sikti kot..boleh la nak pegang belai2.. ;p

Anonymous said...

aku sk sgt2 kucing tp sejak 10 thn dl alahan gan kucing jd kalo bl pun tak beria2 lar usap...cuma mandikan kucing,bg mkn n tempat tido dia jer...aku bl kucing kampung jer coz aku sk mencantikkan kucing...dr kucing tu hodoh n buruk n busuk jd wangi...aku mandikan setiap minggu,potong kuku,chek kutu pegi jumpa doktor kalo skt...sama jer bl kucing or ikan...tp ikan pd aku lch sikit nak kene cuci aqua dia yg besar tu jenuh btl coz hubby aku sk lak bl ikan...tp aku lak tukang bersihkan aqua dia nie yg geramnya...kucing aku dia tak pandang pun...nsb ank aku sk dua2...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...