header flash

Friday, February 17, 2012

:: REZEKI BELAJAR ::



assalamualaikum w.b.t.

ok..jawab salam aku dulu sebelum nak buat spekulasi... 
sebab xde spekulasi ape pun yang korang boleh buat...
sebab memang betul xde spekulasi...
jangan pasni baca tajuk terus wish
"tahniah sambung master!!!!"
sungguh x allign dgn ceritera sebenar ok...

al kisah...
idea nak menulis ni dtg bila terfikirkan tentang anak2 murid aku...
aku mengajar di Bagan Serai,
sebuah pekan ala bandar, tapi di kawasan pedalaman..
so pusing-pusing pedalaman la jugak kan...

rata-rata anak2 murid aku ni bkan dari family yang kaya raya..
bukan nak kata semua miskin.. sebab ada yang kaya-raya...
anak YB pun ada... tapi mcm aku kata lah.. 
Rata-rata atau dalam erti kata lain, majoritinya...
jadi majoriti anak2 murid aku ni datang dari family kelas sederhana dan mungkin agak miskin..
terkadang bila isi SMM tgk jumlah pendapatan bapa RM500...ibu xkerja, tanggungan 8 orang..
hampir2 meleleh air mata aku.... mcm mna la mereka jalani kehidupan sehari-harian ek? patutla buku rujukan xde langsung... kamus pun xde...  mmg 100% berharap pada buku teks... {tapi aku hangin gak kekadang..org dah bagi pinjam buku teks FOC... tak hargai langsung..bukan nak jaga leklok.. wat mcm roti canai!!} 
bila difikir..aku mmg patut rasa bersyukur sbb even mak ayah aku bukan kaya raya, tp sekurang2nya
tangungan mak ayah aku tak ramai dan syukur alhamdulillah mak ayah pun jenis yang tak berkira unutk hal2 pendidikan anak2... sebab tu la buku rujukan aku penuh satu almari... buku rujukan mesti 2 set... masa zaman aku tu yang glemer SASBADI & Pelangi.. tu buku rujukan..buku latihan xpayah cakap r.. bertimbun2.. aku jek yang xberapa nak study huhuhu~~ { tapi dalam tak study tu dapat la jugak straight A's hehehehe... berkat doa mak ayah aku kot yang duk doakan aku ;p}

ok..sambung cerita...
pelajar-pelajar saya bukan dalam golongan yang berada... rumah-rumah bukan berada pada kondisi yang kundusif... dan.. kebanyakan mereka tinggal dalam "tebuk"..
ok.."tebuk" adalah satu istilah orang sini..
jangan nak tinggi sangat imaginasi korang nak bayang diorg 'tebuk' bukit pastu tinggal dalam tu or 'tebuk' pokok pastu tinggal dalam batang pokok... mmg betul mereka bukan golongan berada..tapi mereka bukan primitif ok...

"tebuk" ialah istilah bagi kawasan yang masuk jauh ke dalam lalu kot tali air yang jalan kebanyakannya tidak diturap tar dan hanya muat sebuah kereta jek untuk lalu.. kiri kanan tali air or hutan... {ini definisi aku.. klu nak lebih tepat ko rujuk DBP}

"tebuk" ni klu ko masuk jauh berkilo2meter..pendek kata ko masuk satu tebuk pastu ko ikut je jalan tu.. ko mmg akan kuar kat mukim lain... silap2 daerah lain... sebab dia mmg jauh masuk ke dalam... cuba bayangkan perjalanan anak2 murid aku nak mai sekolah... {bagi yang xdihantar oleh ibu or bapa} .. seawal pagi diorg kena kayuh basikal dari rumah dalam tebuk untuk keluar ke jalan besar... paling koman apun dalam 15 minit kayuh gak .. dah sampai kat jalan besar.. tunggu bas lak.... naik bas nak sampai skolah tu ada la dalam 20 minit gak... tambah2 klu main stop2 ambik org lain..laaaaaagi la lambat.. pastu bas tu pulak xberenti depan skolah... dia berenti kat stesen bas Bagan Serai...pastu diorg kena menapak lak mai sekolah..dalam 10-15 minit gak r... barulah sampai sekolah.... ha!!! thuuuuuu dhiaaaaaaaaaaaa!!! sikit punya mencabar perjalanan nak datang sekolah... mmg kalau hati diorg ikhlas datang sekolah nak mencari ilmu..banyak pahala diorang dapat... sikit punya berpenat lelah nak datang sekolah demi untuk mendapatkan ilmu.... tu xkira lagi kalau hari hujan... or takpun perjalanan balik dari sekolah dgn cahaya matahari yang tegak atas kepala.... memang sangat mencabar jiwa... 

aku?
masa sekolah rendah.. rumah aku tu memang dekat sebelah pagar sekolah jek.. mmg pegi sekolah jalan kaki... lepas UPSR alhamdulillah result ok..dapat masuk SBP... memang dalam pagar sekolah jek aku duduk... dari form 1 sampai form 5... 

sebab tu aku kagum dengan semangat juang students2 aku yang bersusah payah datang sekolah...sebab kalau aku.. memang aku xmai dah... unless mak ayah hantar sampai depan pagar sekolah... sebab tu saya kagum... dan dalam pada masa yang sama saya kasihan pada students2 saya... kalau result mereka tak bagus, itu bukan sebab mereka tak pandai... tapi sebab situasi tak menyebelahi mereka... masa mereka bayak habis dalam perjalanan... katakanlah keluar umah pukul 6.15 pagi... sampai rumah maunya dalam pukul 3 or 4 ptg... itu hanya untuk pergi dan pulang dri sekolah.. habis ko igt diorg ada energy nak siapkan homework and study bagai... 

dan bila fikir ini..aku bersyukur alhamdulillah sebab diterima masuk ke SBP.. lebih2 lagi ke Sekolah Menengah Sains Pasir Puteh... dan bersyukur sebab dididik oleh Bonda {panggilan untuk pengetua 1st SMSPP} dan juga cikgu-cikgu di sana bagi melahirkan puteri-puteri solehah.. (itu girls school ok..). Bonda ni mmg menekankan penerapan kerohanian.. dan mengajar kami untuk menjadi puteri solehah.. cara nak jalan, makan, duduk segala bagai diajar.. nyaris2 nak jemput Norma Norelle untuk bagi talk kat kami... 

sekarang cuba compare perjalanan aku belajar dgn students aku..

  1. bagun pagi mandi2 pukul 6.10  pagi {ni bagi spesies aku yang mmg bangun lewat..mmg geng dajjal msa sekolah dulu} pegi surau sembahyang Subuh berjemaah alun zikir asama al husna,dalam 6.30 mcm tu siap sembahyang balik dorm untuk siap2 kemas katil utk pot check. 
  2. dalam pukul 7.00 pagi kuar hostel menapak ke DM utk breakfast.. klu DM xbest... menapak pergi kantin bedal nasi sepinggan... 
  3. pukul 7.25 roll call menyanyi segala bagai lagu... klu ada ape2 benda nak habaq, habaq msa tu lah.. habis roll call tu boleh masuk kelas..tapi ada spot check lagi.. make sure tudung pin kat tepi, name tag pakai, badge sekolah dipin, pakai camisole pakai petticoat.. 
  4. masuk kelas.. tiap2 kali kelas mesti baca doa. 
  5. dalam pukul 2.00 kelas habis pastu semua menderu pegi DM.. lunch... pastu balik dorm.. smayang Zohor sendiri2, rehat2 santai2... pukul 3.30 dah kena balik ke kelas untuk kelas prep {tapi pakai baju sekolah} 
  6. pukul 5.00 balik prep, ada kudapan, semayang asar sendiri2, pukul 5.30 kena kosongkan hostel..masa untuk beriadah... ikut suke ko la nak main ape.. asalkan xduk tido dalam dorm... 
  7. pukul 6.30 dinner... mandi2, siap2 untuk ke surau, solat Maghrib & Isyak berjemaah... {tapi bawak barang utnuk prep siap} .. pengisisan kerohanian tiap2 kali lepas maghrib... mengaji, berzikir, tazkirah... pendek kata engisian kerohania kearah menjadi puteri solehah... klu yang "cuti" tu jgn mimpi nak duk santai2 kat dorm..ko kne turun kat bilik bacaan hostel, berzikir dgn geng2 "cuti"
  8. pukul 9.00 masuk prep sampai pukul 10.30.. malam ada  supper..balik santai2... pukul 11.15 semua get ready untuk baca al-mulk lepas tu tidur kalau nak tidur.. nak smbung study ke ape ke gasak..tapi guna lampu stor or koridor je la.. tapi menyembang di bawah lampu kalimantang di kala malam gelap itu nikmat jua... hahahahaha.... 
  9. ada malam2 kita berqiamullai...
ok..nampak macam bosan nak mamps kan jadual nih... iye betol!!! itulah yang aku rsa masa aku duk dalam pagar SMSPP@SCIPP tuh... tambah2 bila Bonda tu membuat penerapan kerohanian macam tu.. mmg sekolah aku jauh lagi wara' r dari sekolah agama.. sampai kami pun duk wat lawak bebal.. tukar nama sekolah dari SKOLAH MENENGAH SAINS jadi SEKOLAH MENENGAH AGAMA PERSEKUTUAN PASIR PUTEH...singkatan SEMAMPUH....hahahahaha.... dan sebab masa zaman sekolah aku geng2 dajjal..maka haruslah bila part2 sembahyang berjemaah tu dalam sebulan adala 2,3 kali ponteng... {bukan xsemayang ok..tapi xsemayang berjemaah} .... tapi kalau subuh tu..dalam sebulan 3,4kali jek kaki aku jejak surau.. yang lain smyang kat dorm.. berjemaah dgn geng2 dajjal {berjemaah ok!!}... pastu ustazah serbu pastu kena jalan itik.. padan muka kami hahahaha.... {masa form1 form 2 xberapa jahat lagi.... naik form 3 tanduk mula menjalar2 panjangnya hahaha}

tapi sekarang.... bila dah besar... bila dah boleh berfikir secara matang..sungguh aku rindu nak lalui kehidupan seperti tu lagi.. sembahyang berjemaah, berzikir, baca quran... sungguh aku rindu aktiviti kerohanian sebab aku rasa keranan penerapan kerohanian msa sekolah lah aku jadi manusia jugak sekarang ni... reti adab2 tatasusuila, xdenya nak duk mencangkung depan2 orang.. {aku mmg xboleh la tgk pompuan duk mencangkung + terkangkang depan2 orang ramai  lebih2 bila ada lelaki.. nampak mcm pompuaan dot dot dot...} reti hukum hakam even xberapa follow 100% tapi syukur alhamdulilllah aku menjadi aku seperti hari ini.. bukannya lebih teruk dari ini... dan bila aku compare life students aku dgn life aku betapa aku bersyukur dengan rezeki belajar aku... pelajar2 aku skrg nih..usah kata nak solat berjemaah bagai.. sembahyang senorang pun ramai yang tak cukup 5 waktunya.. apetah lagi nak solat sunat berzikir berqiamullai bagai... memang kurang penerapan kerohanian.. masa banyak terbazir dalam perjalanan.. usah nak baca al-quran tiap hari.. buku pun xberapa nak larat baca.. pastu tambah2 xde pemantauan lak.. tu yang banyak melencong ke hala tuju lain tu.. patut ada masa sikit utk study..guna wat2 balas sms dgn bg.. pffftttttttttttt...sungguh aku geli dgn budak skolah yang menggedik nak bercinta nih.. mmg terang lagi bersuluh kurang penerapan kerohanian... mungkin sebab tu ilmu susah nak lekat....tapi ada jugak students2 aku yang berakhlak mulia.. alhamdulillah..suka ak tgk... sejuk mata memandang + tumpang sejuk bagi perut mak dia yang mengandung... 

berbalik kepada students aku banyak berasal bukan dari keluarga yang berada..dan kebanyakan ibu bapa mereka pun tidak mempunyai taraf pendidkan yang tinggi.. oleh tu rata2 memang berharap anak2 mencapai kejayaan dalam pembelajaran... tapi itulah..terlampau percaya..sampai satu tahap ibu bapa dibodoh-bodohkan... contoh : {ini yang dilihat dari kes2 yang ibubapa datang menangis2 kat sekolah... bukan sekolah aku tapi hasil dari perkongsian maklumat dgn kawan2..tapi aku u bah bagi masuk dgn cerita aku ;p}
  1. rumah jauh dalam tebuk..so anak cakap susah nak gi sekolah.. so tingkatan 4 nak motor..senang nak gi sekolah.. so mak bapak pun bagilah motor sbb anak ugut xmo gi sekolah...( result PMR kutip  C,D,E jek..)..xsalah..memang xsalah pun bagi motor kat anak.. tapi yang salah bila bagi motor tu, mak bapak ni tak pantau anak2... xkontrol anak2... patut ada motor sampai rumah lagi cepatlah kan logiknya..tapi ni makin lambat baliknya.. dah sah2 la anak pi merewang tempat lain.tp mak bapak ni diam jek... xde nak ambil tindakan ke ape... maghrib jek anak hilang..kata pergi masjid pastu pukul 10 malam baru balik.. pastu xde nak tegur... duk main ulang sebut "siap hang!! siap hang!1".. hahaha.. klu aku jadi anak pun aku tak heran takat siap kau siap kau..siap ape?? rileks jek aku boleh bawak motor.. dah r tak payah bayar sesen... tapi cer buat.. skali balik malam..esok pagi ko rampas kunci tu tengok.. soh gi skolah naik bas... sbb dah nampak sangat menyalahgunakan harta yang dipinjamkan... tapi biasanya anak2 kalau jadi bebal cenggini biasanya sebab kurang penerapan kerohanian... bukan salah PM, bukan salah ketua kampung..salah ibu bapa tu sendiri.. aku rsa kalau anak diterapkan kerohanian..xdelah bebal sgt perangainya...i'allah...   Bonda {pengetua} aku cakap... dia percaya kalau anak boleh hafaz al-quran...i'allah semua benda dia boleh igt...dan hasilnya.. 3 orang anak dia best student SPM Malaysia =) ... tapi kalau mak bapak sendiri kurang pengisian kerohanian, agak2 boleh ke nak terap ke jiwa anak2??
  2. ibu bapa percaya anak sangat sampai kadang diperbodoh-bodohkan... ibu bapak ni mmg cair kalau anak cakap nak study... so sbb tu klu anak nak kuar cakap nak pergi study umah kawan, xkira siang ke malam ke... konfem2 bagi kebenaran... ok!! sekarang ni percayalah.. jangan terlalu mempercayai anak anda.. aku yang xpernah pegi study rumah kawan pun boleh jek dapat A... ramai lagi yang dapat keputusan cemerlang xdenya sampai pergi study rumah orang... tapi kalau yang pergi study rumah orang pastu hasil "perut buncit" memang ramai... jadi aku harap soksok.. xpayah la percaya sgt anak2 kalau kata nak gi study dgn kawan.... tolong jadi cerdik sikit.. jgn diperbodoh2kan oleh anak.. aku tau xramai golongan mak2 yng akan terbaca entry aku ni..tapi klu yang muda2 tu baca.. tolong la nasihat adik2 kalian... sebab kebejatan moral memang tersangat meruncing krg ni.... hanya keimanan benteng untuk menjaga maruah =)

ok..dah panjang benor aku membebel.. papepun..aku nak ulang skali lagi terima kasih kepada ibu bapa, keluarga, guru-guru dan rakan2 yang telah memnjadikan aku diriku..syukur dipanjatkan kehadrat illahi kerana memberi rezeki yang pada mata kasar nampak mcm xde ape..(masa dulu pun aku xsedar)tapi sebenanrnya besar rahmat... alhamdulillah =) sesungguhnya saya rindu untuk berjemaah mcm dulu2..sejak kerja ni, sentiasa dibatasi masa... 


p/s: aku sangat tak puas hati bila ada ndividu yang anak dia xdapat masuk SBP/MRSM/sekolah asrama (especially lepasan UPSR) pastu seluruh dunia dia canang... anak dia kecik lagi.. xboleh la nak lepas.. sayang nak bagi duk jauh2... xharap.. kesian kat anak dia.. xsampai hati... helloooo!!! apakah individu tersebut cuba nak cakap yang mak bapak aku or mak bapak beribu2 lagi penuntut sekolah2 di atas itu adalah golongan mak bapak yang xsayang anak?? golongan yang tak berhati perut sebab bagi anak duk hostel sejak dari f1??  kalau anak anda xlayak akui je la xlayak..jgn nak cakap budget anda sorang je yang sayang anak..kecik hati orang lain.... xpun duk senyap lagi bagus... xde orang terguris hati tanpa sedar.. lagi satu bila anak dia dapat pastu seminggu dua balik..sekali lagi heboh duk cakap duk hostel locker pintu xleh kunci, xbiasa tidur katil single sbb kat umah katil king, kat umah ada air cond, kat hostel xde, lauk kat DM xsedap, bla..bla...blaa...blaaa.... {10001 benda buruk keluar}.. ye la..tau la anda kasta tinggi..tapi hidup kalau merendah diri mati ke...? masa aku sekolah dulu..cucu sedara Agong sekarang ni satu sekolah, satu dorm dgn aku..xkecoh pun..padahal sekolah aku tu, dalam seminggu 3 hari je kot ada air..yang lain semua catuan air... .. xde bsing..xde nak masuk paper..elok jek duk study situ...  tapi kadang2.. yang mana yang pegi pastu cabut balik.. (biasanya yang masuk f4) lari keluar sbb diorang pressure... kat sekolah dia dialah anak emas... satu2nya pelajar harapan..sekali pergi tempat perkumpulan budak2 semua A..mula la ketaq... takut nak bersaing... tu yang end up create cerita macam2 utk cover kelemahan diri...  ini dari pengalaman sendiri dan juga dari bisik2 rakan yang sependapat dgn aku =) 



1 comments:

Anonymous said...

Ur blog bisinglah.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...