header flash

Thursday, March 8, 2012

:: HALANGAN ITU MUNGKIN PEMBAWA REZEKI ::

kadang-kadang kita merancang...
tetapi rancangan kita tak berjalan seperti yang kita kehendaki...
sebab.. Allah adalah sebaik-baik perancang...
dia tau apa yang terbaik buat kita...
dan semuanya itu rezeki....





ok..aku nak berkongsi pengalaman..
tapi aku sure ramai orang yang alamai situasi mcm ni...

korang berkenan satu kasut ni... tapi kat kedai tu xde saiz.. maka pulang dgn hati hampa tak lena tido..
minggu depan pergi lagi... saiz ada!!! happy..!! then pada masa tu ada less 30%!!! bertambah happy...!!!

pergi nak beli baju... masuk satu kedai... xde saiz.. kdai lain xde yang berkenan... maka terpadam sudah nafsu untuk membeli baju...sebab tension dgn saiz badan yang gemuk!! maka membawa diri merayau2 tanpa hala tuju sambil dipujuk suami bahawa anda tidak gemuk tapi saiz baju tu tak ikut standard ISO sampai ke satu kedai... jupe baju yang sgt best dan harga pun xmencekik darah sgt!!! see.. klu masuk kedai yg ada baju lawa dan terus dpt..xdpt dah r baju yang superbest dgn harga yang sgt best itu!! see... nampak x point yang aku cuba sampaikan...


ok... itu pengalaman cerita santai2.. yang kos xberapa nak tinggi sangat...
di bawah ni cerita dgn kos yang lebih tinggi....


dulu..
masa nak booking pergi Bali...aku dah jupe satu hotel ni..
pool villa... harga mmg boleh tahan mahal..
tapi nak jgak sbb xjupe hotel yg lain..
masa book tu..macam2 halangan muncul..
xmo terima VISA la...
pastu dan2 tu line intenet jadi siput cacat...
mmg dalam hati mnyumpah seranah... {mulut pun lebih kurang r jgak.. hahahaha}
jadi xboleh la nak booked malam tu...
beberapa hari lps tu... nak booked semula hotel tu..
terklik2.... tgk2 jupe hotel yang lagi best dr tu dgn harga yang lagi murah drpd tu...
huhuhu~~ sejak dari hari tu..aku insaf....
kadang2 halangan yang Allah bagi masa kita nak lakukan sesuatu..
adalah salah satu cara untuk Allah beri sesuatu yang lebih baik untuk kita...


kemudian..
aku merangka nak pergi ke suatu tempat...
mcm orang gila duk nakk booking tiket flight..
mcm org gila duk tggu kat waiting room msa air asia wat promosi..
last2 boleh masuk...
dapatla seat yang promo RM0.20 pergi balik untuk 2 orang... {xmasuk tax}
so key in sgala info.. bila klik confirm..
yang kuat system error...
ikut hati mmg geram...mmg patutu menyumpah-nyumpah..
tapi saya cool..... saya belajar dr pengalaman lampau..
ada rezeki yang lebih baik Allah tentukan untuk saya...
dan bila difikir2... destinasi yang saya nak pergi tu..
akan menjadi lebih tinggi kos dan lebih jauh perjalanan klu sy naik flight..
alhamdulillah...syukur dgn ketentuan Illahi..

kemudian.. saya nak book hotel untuk tempat yang saya nak pergi ni..
mcm2 halangan muncul..
dah beria klik nak book..skali hati jd xde mood...
so xbeli lagi...
bila klik nak booked... dan2 tu rsa xbermaya mngantuk nak tidur...
dan hari ni..
bila saya pergi meeting..
pada tarikh yang saya bercadang nak pergi berholiday tu...
saya perlu membawa team Choral Speaking sekolah saya untuk competition...
yup!! saya perlu in cahrge choral speaking tahun ini...
fuh!! saya syukur yang amat...
sbb klu x..semalam saya dah booked hotel tu...
phewww... klu x mau melayang al fulush...~~~
disebabkan itu... saya dah ada tarikh yang baru...dan i'allah ratenya akan menjadi lebih murah...
syukur ya Allah...  syukur sgt999..kerana memberikan rezeki kepada saya...

pagi tadi..
dalam mamai2 ... bukak laptop..
terus menekadkan diri melangsaikan hutang PTPTN...
entahlah..jiwa rasa tak tenteram dan berdosa bila fikir hutang PTPTN xsettle lagi tapi aku sesuka hati membeli2 barang2 kehendak..
sedangkan hutang itu wajib dibayar...walaupun tidak dituntut...
dan duit PTPTN itulah yang membiayai pelajaran aku sampai dapat degree sampai dapat kerja dan dibayar gaji..dan i'allah menyara anak2....
maka besar jasa PTPTN... nak kata dia riba ke tak..lantak pi kat dialah..sbb masa dia nak bagi pinjaman dia dah bagi syarat2...lgpun...xde duit lain dah nak cekau..mak ayah aku bukannya jutawan... aku tandatangan maksudnya aku setuju dgn segala syarat dan interest yang dikenakan dan berjanji utk bayar....... taknak la jadi munafik lak dah berjanji  tp tak tunaikan janji... {well... ini pendirian aku.. korang punya pendirian ikut suka korang la kan... }

so lepas klik bayar tu... terbanglah segala $$$$$....
maka dgn hati yang sedikit mendung... menonton TV...
dan terdengar PM mengumumkan gaji akan naik 13%...
syukur ya Allah....!!! baru buat pengorbanan untuk perkara baik {bayar hutang} ... terus Allah hadiahi dengan brita gembira...syukur ya Allah... =) rezeki saya... rezeki suami yang mengizinkan saya kerja... rezeki ibu bapa sebab kemungkinan anak dia  ni nak wat loan tiap2 bulan dgn ibu bapa semakin rendah... hakhakhak...


moral of the story... jangan lupa hutang anda dengan PTPTN yang telah membantu anda mencari ilmu dan mendapat rezeki... sekian.

hahaha...cerita terakhir tu xkena dgn tajuk asal kan... huhuhu~~ nak buat mcm mna.. ..ilham menulis dtg tiba2..bukannya ada draft... ;p

p/s: klu orang PTPTN baca entry aku ni..adakah mereka akan pilih aku untuk jadi model iklan mereka? wahahahahaha... ;p


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...