header flash

Tuesday, May 22, 2012

:: DETECTIVE ::

klu sebut detektif... smua orang imagine individu yg hebat menyelesaikan misteri...
xpun pandai menyiasat sehingga mendapat jawapan...
antara watak2 detektif yang terkenal ialah Pink Panther and detektif Conan...
tapi kau bukan nak cerita psal depa.. tapi aku nak tanya korang...
pernah main detektif2 tak msa muda2 or kata lain zaman sekolah dulu??

cara bermain dia ringkas dan senang jek..
tapi ada sorang perlu mengorbankan diri....
atau dalam erti kata pengorbanan ibarat lilin membakar diri demi menyinari orang lain...
xfaham? ok.. meh nak explain....

contoh situasi... zaman aku sekolah..... duduk hostel.. brutal itu second name r kiranya... hahahaha... {ni pengalaman dulu2 la ni}
kita tak tau macam mana cikgu disiplin asyik tau jek setiap gerak geri kita...asyik kantoi jek kat mna sorok barang haram... asyik kantoi jek kalau ponteng sembahyang berjemaah...
yang kita mengumpat dia pun dia tau..
jadi sah2 la kita tau dia ada pasang kaki dalam kalangan geng2 kita kan..
pendek kata ada tali barut dalam kelompok persahabatan kita...
ada talam bermuka2... {rasa nak pelempang jek muka dia muahahahaha}
biasanya si tali barut ni dia rapat dgn geng kita.. tapi xla serapat kita dengan BFF kita..
maka semestinya kita akan mengutarakan rasa xsedap hati pada geng2 BFF yang ada tali barut dalam kelompok kita...
di sinilah kita akan mula menyiasat tindak tanduk ahli2 yang berkemungkinan untuk menjadi tali barut..
dan biasanya.. bila kita dah bersidang dengan BFF... makin senang la nak jumpa si tali barut...
jadi bila kita sah jumpa orang yang disyaki.. kita mesti nak bukti kan? kan?
maka..disinilah kita memerlukan seseorang untuk berkorban...
sebab apa berkorban...??
sebab individu ini perlu membuat satu aksi kamikaze...
pergi depan individu yang disyaki sebagai tali barut..
pastu kita sembang kuat2  dgn BFF kita depan2 si tali barut... kutuk or komplen pasal  cikgu disiplin.... {walaupun benda yang kita komplen tu betul}
and kalau beberapa hari lepas tu cikgu disiplin panggil and soal selidik kita,,,
dalam soal selidik kita tu dia ulang ayat yang "sebijik" kita cakap depan tali barut tu..
maka sah lagi sahih... suspek kita itu adalah si tali barut !!! 
maka... individu yang berkorban tadilah akan menerima natijahnya.. dimarahi or sebagainya..
tapi pengorbanannya adalah untuk org2 lain...
maka next time... bila depan tali barut... kita xde la wat perangai pelik2...
yang pasti mesti kita puji melambung2 cikgu disiplin tu..
tapi yang herannya....
xde pulak cikgu disiplin nak panggil sebab kita puji dia.... 
nampak sangat si pereport ni tak amanah...
xmenyampaikan semua... 
yang orang kutuk dia sampaikan... yang dia kutuk xpe lak...
yang orang puji mmg jangan mimpi dia nak cakap... yang selalu dia buat dia yang pergi kipas2 puji2 guna ayat orang lain yang ikhlas memuji... 
Puiiiiiii!!!! ----> gaya Johan hehehe...
kalau nak lapor..lapor semua... baru amanah namanya!!!! 


itu ceritera zaman aku muda2 dulu la.... saje jek berkongsi cerita... sebab dari penceritaan rakan2...xkira la yang kerja ape.. memang wujud si tali barut ni.... {politik tempat kerja sangat jijik hokkey adik2... macam2 hal..xmasuk akal pun adal...} jadi pekata korang try apply kat tempat kerja korang.... bolehla detect si tali barut hahahaha.... 




p/s: "kebenaran itu pahit".... sebab itu ramai yang tak suka mendengar benda yang benar... jadi pepatah berani kerana benar dah tak boleh pakai... kalau kita menyuarakan kebenaran yang pahit untuk didengar oleh sesetengah individu... maka otomatik kita akan diblacklist.... takpun dilabel sebagai rebellious ...dunia akhir zamankah??? biar ape orang kata asal Allah xkata... 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...