header flash

Wednesday, May 2, 2012

:: TRIP KE CAMERON HIGHLAND ::

hehehe...
almost 4 bulan baru aku terhegeh-hegeh nak post entry...
nak wat mcm mna..
busy mcm mak datin kan...
anyway.. beter late than never rite...
hikhikhik..

ok.. entry ini untuk mereka yang mencari2 maklumat untuk ke Cameron Highland...
actually bagi aku..Cameron Highland xdelah menarik sangat..
tapi kena la pergi jugak sbb baru boleh imagine kan..kan...
nanti xdelah meleleh air liur bila orang bercerita pergi Cameron Highland...

aku dah 3 kali pergi..
kali ni pegi sbb nak bawak encik suami..
encik suami xpernah jejak kaki lagi ke Cameron Highland...
so boleh la layan kan untuk celebrate bidrthday dia...
lagipun mmg dari dulu lagi dalam impian aku nak tiup2 lilin kat Boh Tea tu..
dan alhamdulillah termakbul impian.. hehehehe..


hari pertama

pagi2 seawal jam 8.00 pagi bertolak dari umah...dalam pukul 11 macam tu sampai la di Cameron...
ok..cerita pasal hotel... hotel kat Cameron bagi aku agak mahal harganya...
hotel bodo2 pun dalam RM180 gak la semalam..tu bukan peak season tuh..
klu peak season laaagi la berdouble2 harganya....
bagi aku klu nak gi Cameron..baik pegi dgn ahli keluarga..
then sewa apartment... puas hati!!!
harga nak lebh kurang sma dgn hotel untuk 2 orang jek...
personally.... 3 kali pegi..3 kali aku duduk kat area Berinchang....
aku suka kat situ compare to Tanah Rata....

tempat-tempat yang menarik untuk dilawati :

mestilah ladang strawberry...
sebab itulah mercu tanda Cameron...
ada banyak ladang2 Strawberry kat sana,,,
tapi aku cadangkan korang pergi la ke Big Red Strawberry Farm...
(ini gambar lama.. hari tu xsempat nak amik gambar kat sini... klu korang tgk org pi Cameron amik gambar cenggini..maksudnya itu kat Big Red Strawberry Farm la....)



dekat dengan Cactus Valley...
kenapa aku suggest kebun tu??
sebab kebun situ bersih!!!! selesa bagi tujuan mempluck strawberry...
kalau xnak pluck pun xpe..sesuai untuk berposing-posing =)





dan bolehla juga korang pergi Cactus Valley...
ada banyak bunga2... sesuai untuk posing...
ni aku letak gambar dengan kawan2... sebab aku xpi Cactus Valley hari tu sbb aku simpan tempat tu sebagai kenangan berharga bersama kawan2.. memori 2010 =)



ok... yang kedua glemer ialah Tea Plantation...
ada dua ladang yang besar di Cameron iaitu Bharat Tea Plantation and Boh Tea Plantation....
aku cadangkan..pergi kedua-dua tempat... hehehe....
ini di Bharat Tea (ladang yang besar..bukan yang depan2 dekat Kg. Raja tu}




and ini kat Boh Tea Plantation Sg. Palas....








ok..perjalanan nak pegi masuk ke Boh Tea ni sangat mencabar sebab kne masuk jalan kecil berlingkar-lingkar.... xmacam Bharat Tea yang memang betol tepi jalan besar.... jadi berdasarkan pengalaman... aku selalu pegi Boh Tea ni seawal dia bukak... sebab awal2 pagi ni manusia xramai lagi pi sana... jadi xde la nak jammed sebab dia jalan kecik.. kalau selisih kne pandai2 la ko menyelit kat tepi elah2 batu and cenuram... {sound scary kan?? tapi harus pergi....!!!} aku dah dua kali pi sini..aku rsa cukup dah la.... tunggu soksok lak..time abwak anak-anak!!! hahaha... sungguh berwawasan percakapan aku nih... hahaha....


ok... kalau pergi masa weekend.... akan ada Pasar Malam di Berinchang...
kalau nak beli sayur ke.. bunga ke..kaktus ke..keychain ke....strawberry ke...jagung ke.. kat sini boleh dapat dengan harga yang jauh lebih murah dari kedai2 yang banyak kat tepi jalan....

*aku xske sgt membeli sayur2 or buah2 di Cameron... wat penat and berat kereta jek... benda2 tu semua boleh dapat kat Giant/Tesco/Econsave.... kekadang laaaaagi murah dari harga kat Cameron hehehe....

kalau ada masa lapang.. bolehla singgah kat kedai2 tepi tu... macam Cactus Point ke... or kedai apentah yang ni..aku lupe nama.... mcm biasa la..aku singgah untk snap2 gambar jek... hahahaha....


ok..itu sajelah alkisah... dah malas nak taip... hehehe... aku rasa kalau nak pergi Cameron ni.. 2 hari 1 malam cukup lah.. kalau banyak hari. korang akan rasa bosan xtau nak watpe or nak pergi mana hehehe...

next time kalau pergi lagi... dah cakap kat Encik Suami..nak duk kat Smokes House lak...
tapi orang kata....Smokes House berhantu.... betol ke????

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...