header flash

Saturday, February 1, 2014

::PENGALAMAN BERSALIN SEASON 1 part I::

Assalamualaikum... 

Malam ni nak mengimbau memori setahun yang lampau...iaitu kenangan bersalin...
Sebenarnya rasa mcm.xpercaya dah  nak masuk setahun sebab rasa macam baru je lagi kne sorong masuk Operation Theatre hahahaha.... masih segar diingatan bak kata orang... even kne bius...tapi memori yang ni tersemat indah...cheeewahhhh!!! Hahaha...
Jadi..marilah kita memulakan ceritera.. kan makin lama ditangguh...makin banyak terlari fakta... makim kurang feel la bila nak baca tua2 nnt... hahaha...
Kita bercerita tentang kehamilan...
Alhamdulillah...tiada banyak masalah...
1)Masalah alahan langsung tiada...sebab tu badan sihat 'segar bugar'...sampai sekarang maintain sihat... hahahaha...
2) masalah darah tinggi juga alhamdulillah tiada...tapi sila baca cerita sampai habis.. hehehe...
3) masalah HB juga tiada...maintain 12 ke atas.. cuma skali je..masa bulan ke 4... hb 9...  pulun la aku makan bayam & hati hahaha... then alhamdulillah naik semula...
4) masalah berat badan pun tiada sangat... sebelum pregnant 55.... pregnant 9 bulan 68... tak banyak sangat kan naik? Tapi ada skali tu...dalam sebulan naik 2.2kg... terus kne ulang pi KKIA Parit Buntar tu 2hari sekali untuk timbang berat dan periksa tekanan darah selama 2 minggu..
Stressed la jugak rasa.. hahaha.. tapi sekarang lagi stressed sbb berat badan xjauh beza pun dgn sebelum bersalin... wuwuwuwuwuwu.. T____T
5) masalah gula xde even dua kali kena minum air gula sebab belah ma & abah dua2 "tokey gula" hahaba...
Aku check perut di KKIA Parit Buntar... kawasan rumah aku dijadualkan check hari Isnin atau Khamis sahaja... nurse kat sini semua baik2... mmg sangat baik... kirany xde la raa stressed sgt kan duk ulang sbulan skali... dah r pi sensorang sebab laki den kerja... kalau soh dia teman...xpasai kne apply cuti...itu tidak seronok...even pi check up kat klinik sensorang juga tidak begitu menyeronokkan...tapi xpelah...demi suami..dan cuti suami yang amat berharga...  skali jek Mr AF teman..masa 1st time pi yang nak register buku merah... almaklumla.. pengalaman pertama.. hahaha.. pastu kalau scan perut... sebulan sekali pi kat private la...baru Mr AF blh tgk sama... hahaha..yups!! Aku scan sbulan sekali... rindu nak tgk baby dalam perut...smpai berangan nak beli scanner tu letak kat umah.. biar boleh tgk 24/7 hahaha...
2d scan...4d scan.. hahaha.. mabuk nak tgk anak katakan.. ;p

scan masa minggu 32... mancung gitu hidungnya..... apa..skrg ni xde hidung.... pipi yang mancung hahaha....

masa pregnant xde mengidam benda pelik2..cuma aku jadi suke membeli barang kemas dan nak pakai baju kaler kuning... ha!! nak dapat menantu kerabat mana la nanti.... hahahahaha...

Ok...kembali ke landasan...
Selama 9bulan pregnant tu xde masalah.. sehinggalah masuk ke minggu 36...



31 Januari 2013...
Aku ada appointment check up kat KKIA Parit Buntar... pagi tu aku siap jadi arbiter chess untuk kejohanan chess sekolah menengah peringkat daerah...  stressed aku tgk budak2 ni main... pandai bawak 'buah' jek...tp xpndai nak gi check mate lawan... haru betoiiiiii...
Bila tiba masa rehat pertandingan.. aku pun pi klinik... tp sebelum tu sempat pi post office buat kiriman wang pos untuk 'putera idaman' and singgah sekolah untuk tinggal homework kat budak2...
Then... pergi klinik...
Punya ramai manusia.... tapi xpe...sabar menunggu...
Bila sampai turn aku.. skali nurse cakap..
"Eh...ni tinggi ni... rehat dulu... pasni kita check semula bp"... aku sudah mulai rasa xenak...rasa senak pun ada... hahaha..
Bila dah rehat & check skali lagi... hasilnya tetap sama...bp aku tinggi..dkt2 198/160 kot klu xsilap...sebelum2 ni mna pernah... dalam 114-120 jek atas...
Aku cuak..tp nurse steady jek... cakap nnt dia refer doctor.. to make it worse... hari tu jugak for the 1st time..air kencing kotor.. ada albumin tetiba... ok..itu petanda tidak baik ye kawan2....
Tapi hari tu dalam pkul 3 doc dah xde... dia kne attend meeting kat Hospital Ipoh..
so nurse suruh datang semula esok..
hari Jumaat pagi-pagi untuk jumpa doktor..
Maka laju-laju jek msg Mr AF... rasa mcm mna entah...and siap suruh dia apply cuti esoknya itu.. teman mai klinik sama-sama...


1 Februari 2013
Pagi-pagi lagi dah sampai klinik.. check bp..sama macam semalam..tinggi..even aku lena jek tdo semalam... kencing still kotor.. even aku dah pulun minum air kosong banyak2 semalam...sebab aku ada google... symptom aku ni berisiko untuk dapat PE.. pre eclampsia.. bahasa kampungnya sawan ibu mengandung... ini sangat bahaya sebab once ibu yang mengandung kena sawan.. baby dalam perut tak dapat oksigen...jadi baby berkemungkinan akan mengalami kecacatan otak atau meninggal dalam perut...
Maka..
Nurse pun kalut2... kalut2 depa la... ape pun xhabaq kat aku...seb baik mulut ni gatal jek bertanya...
"Habis tu macam mana? Kena masuk wad ke?" Soalku naif...
"Ha'ah..kami akan hantar puan ke Taiping"
Dengar je perkataan Taiping tu jiwa sudah tidak enak.. Mr AF pun sama.. sebab benda ni xpernah terlintas dalam kepala otak pun.. dah terbayang dalam kepala muka Dr. Khairul Columbia Asia Taiping...sebab kami dah siap buat appointment dgn Dr Khairul utk bersalin bagai dah...
"Lama ke saya kena masuk wad?"
"Kalay darah OK pastu boleh la balik"...
Maka hati sedikit lega...xpe..kita masuk wad dulu...dah ok nnt baru balik... bila sakit perut nak bersalin baru kita menuju ke Columbia...aku membuat perangkaan sendiri... tapu dalam jiwa 80% nak nangis dah ni.. rasa mcm nak lari pi Columbia terus...tapi aku ni kan jenis paranoid and penakut...suk fikir satgi aku pi lari pi Columbia...pastu Hospital Taiping marah... in case ada complication ke ape...sah2 Columbia pi hantar aku ke Taiping gak.. buatnya Taiping blacklisted nama aku...xke haru... wuwuwuwu..jauuuuuuuuhhhhhh kan pemikiran aku... sadis.. T____T
Itu dilemma antara nak pi hospital kerajaan dengan hoapital swasta ..
Tak masuk lagi dilemma nak kena hantar ke Hospital Taiping... as we all know...hospital Taiping is toooooooooooooo crowded with patient.... so banyak la cerita2 negatif yang kita dengar..dan aku tak terlepas dari mendengarnya..dan yang paling utama aku xnak pi Taiping...sebab husband xboleh masuk dalam labour room... sebab macam aku cakap tadi... ni cerita dari orang2 yang pernah bersalin kat sana la... labour room dia bukan bilik satu satu...tapi macam bilik panjang...pastu dipisahkan dari orang sebelah dengan langsir kain sahaja... so mmg sah2 husband xboleh masuk..nnt mengganggu privasi orang 'langsir' sebelah.. huhuhuhu~~...
Aku dan Mr AF berada dalam fasa serba salah yang amat... nak lari pi Columbia macam aku cakap td la..takut kne blacklisted... pakar duk sana weiii... tapi 99% jiwa xmo pi Taiping... maka tetiba Mr AF bersuara...
"Kalau xnak pergi Taiping boleh?"
"Encik nak pergi mana?"
"Kulim"...
Ha...tetiba terlintas Kulim... sebab aku pernah lalu kot Kulim Hi tech tu...nampak hospital tu dari luar macam damai jek... lagipun Mr AF pernah bercerita...kawan2 kilang dia semua kata Kulim lebih kepada hospital bersalin... tapi jawapan Dr. KKIA Parit Buntar agak memeranjatkan...
"Kulim? Nanti saya call dia boleh terima kes ni tak...sebab Kulim hospital dia sama macam Hospital Parit Buntar je"
Muka aku dan Mr AF kembali hilang sinar pengharapan...
"Kenapa nak pergi Kulim?" Sambung doktor tu..
"Sebab saya kerja Kulim...papehal senang saya nak pi tengok rather than di Taiping" laju jek Mr AF jawab... hahaha..pandai jugak menggoreng suamiku ini hahaha...
"OK! OK! Saya cuba...tapi kalau Kulim xboleh.. Seberang Perai boleh?"...
Seberang Perai?? Aku pucat...sebab baru 2 minggu lepas kawan aku bersalin kat situ.. dia cerita 2 jam xsiap2 jahit lagi..sampai dia meraung2 lah dalam OT tu... wuwuwuwuwuwu..tapi sebab betapa berat hati nak pi Taiping...aku angguk jek la Seberang Perai pun... huhuhuhu~~...
Sambil duk tunggu keputusan doktor nak pi mna... aku duk merangka plan nak lari... terfikir nak pi Lam Wah Ee Penang... so kalau jadi pape pun..di tolak pi GH Penang... so xtimbul isu black listed dari Taiping hahaha.. ..tapi Mr AF kata sabar dulu... jgn gopoh...dah la aku darah tengah tinggi... makin duk berkecamuk fikiran makin tinggi lak darah aku nanti...lagipun memang mcm xde harapan  nak boleh lari je pun... aku nak mintak balik kemas baju masuk beg pun xboleh....Mr AF je yang boleh balik... nasib baik la aku suruh Mr AF ambik cuti...kalau aku mai sensorang..xke haru jadinya...
Maka datangla doktor... cakap Kulim boleh terima kes aku... legaaaa la hati... tapi xla lega sangat..risau kot nak kne warded...risau kat baby dalam perut la yang terutamanya... tapi yang lawaknya... ni 1st time Ambulans KKIA PB nak hantar patient pi kulim...driver ambulans pun xtau mcm mna nak pi..siap memula tu nak follow Mr AF...tapi tetiba xnyempat lak ambulans tu...Mr AF xsempat sampai dari mengemas barang2 kat rumah dia dah nak bertolak...guna GPS gitu... maka bermulalah perjalanan aku naik ambulans... ya allah.. macam  naik kuda rasanya... sebelum ni bulan main aku jaga xmo bagi punggung terhentak2...sebab tkut effect baby dalam perut...skali naik ambulans tu diaaaaa... kalau tau mcm tu skali gegarannya.. aku nak naik banana boat pun boleh masa pregnant tu kot... hahahaha... pastu siap tanya aku jalan btol ke x..pastu siap degil nak follow GPS padahal aku dah cakap hospital tu kat Kulim HI Tech...tapi xmo dgr...follow GPS dia bawak pi hospital lama...yang dah tutup jadi kolej kejururawatan... haru btollll.. hahaha...
Setelah penuh onak dan duri... maka..sampailah jua ke Kulim...
Tolak dgn wheelchair masuk labour room.. ikut procedure bagai... monitoring baby heart beat and aku pnya bp..check urine... sampai dalam pkul 12 t/hari...dalam pkul 4 petang mcm tu mai doc... kata level darah aku ok jek... kencing pun xkotor... dia pun hairan nape KKIA refer aku... Pulak... hahaha . Tapi ayat yang xboleh blah...
"Hurmmmm....dah 36 weeks kan...so esok kita induce je lah...ada kes xelok nak simpan" aku ala2 mamai jek dengar induce tu..angguk je la... pastu baru macam tersedar...eh..induce tu nak suruh bersalin kan??????? Then nervous....
Hari tu bermulalah hari yang paling kalut dalam hidup Mr AF... dia la yg kalut duk urus semua...aku tersadai atas katil.... ha.. hari tu jugak 1st time aku kne drip ok.. hahaha... dalam pkul 4 mcm tu.. aku masuk ward... 
malam 1st... ma abah soh send gmbr pkai uniform..sbb mcm xpcaya anak dia kne masuk wad dah hahaha,,,

pastu call abang aku mintak tolong gi ambil GL letter kat sekolah aku.. pastu duk  kalut call mak aku.. mak aku kat KL... dia mcm xpercaya aku masuk ward... pastu lagi xpercaya bila cakap esok induce... so esok pagi2 lagi ma, abah, kak & family akan bertolak dari KL... semua dalam keadaan tidak percaya.. haish..usahkan korang.. aku sdiri ni pun macam xpercaya esok nak bersalin.. rumah ape pun xprepare lagi.. hahaha... Mr AF tidur kat rumah kakaknya kat Kulim... aku tidur kat ward...
Meh bercerita serba sedikit pasal hospital Kulim.. sangat ok!!!! Xcrowded... kelas 3 pun 8 orang sebilik... errr...bilik ke..bkn la... satu bahagian dia tu.. 8 orang.. tapi aku mintak masuk kelas 1 yang 2 orang sebab bilik tu kosong.. tapi malam 1st tu aku duk kat wad ramai2... borak2 dgn diorang.. yang kat aku duduk ni..semua kes warded sebab uri bawah.. sepanjang malam tu ada la 2,3 kali kne kejut utk check bp..


2 Februari 2013
Awal pagi lagi aku dah tjaga...duk bersms dgn Mr AF.... dari semalam lagi duk bersms jr la dengan beliau... duk luah rasa risau..rasa cuak..rasa nak lari balik.. hahaha... alhamdulillah Mr AF ada disisu hp untuk memberi kata2 semangat... kalau dibuatnya dia tdo lena xreply sms...makin tinggi darah aku rasanya hahahaha...
Pagi2 tu.. aku tnya nurse..btol ke aku nak kne induce pagi ni...dia kata ya.. aku cuak... hahaha.. ma abah & the gang dah bertolak... suami xsampai lagi... dalam pkul 9 aku kne masuk bilik doktor...masukkan ubat induce.... pedih ok.. xleh imagine nnt nak kena seluk check jalan... hazab ok hahahaaha... balik kat katil semula Mr AF dah sampai.. then kita kemas2 barang pindah masuk bilik yang untuk 2 orang.. ada teman sebilik tp dia xde...dia pi kat bilik baby...susukan anak.. maka tinggal la akj dan Mr AF duk borak2..nangis2 dalam tu.. cuak kot hahaha... dalam pkul 12..bila sampai masa melawat....tadaaaa!!! Muncullah wajah2 kesayangan hamba.. ma, abah, kak & family dari kl.. abang & isteri dari Nibong Tebal, mak mertua & kakak ipar... mak mertua dari semalam laki aku bawak pi Kulim duk umah kakak ipar aku... duk sembang2...borak2... contraction...xde rasa sangat...rasa sikit2 jek..mcm period pain level biasa yang xpyh mintak MC tu.. duk gelak2 kakak aku buat lawak.. kat perut tu adalah yang detect heart beat baby tu..  dalam pkul 1 aku dah rasa resah...gelisah... sakit memulas2 kat perut & pinggang.. baby pun bergerak sat kiri..sat kanan.. berombak2 perut aku... dalam pkul 2.30 habis masa melawat...semua tetamu pun keluar... tinggal la aku dan Mr AF... datangla nurse mai tengok graf heart beat tu kan..muka dia berubah....Mr AF kuar sat dari bilik sebab dpt panggilan dari agen umrah, mak mertua aku nak pi umrah..nurse td keluar panggil doktor sorang.. doktor tu pun muka kalut...xsampai seminit...penuh aku kena keliling dgn doktor & nurse... Mr AF yang nak masuk bilik semula muka terkejut tgk aku penuh dah kena keliling..dia tgk kot cermin pintu dengan muka terkejut...aku wat simbol thumb down kat dia... the  doktor kuar cari husband aku utk urus prosedur caeserean.. rupa2nya baby dalam perut lemas... and bukaan baru 2cm.. choiii!! Aku dah sakit xhingat dunia baru 2cm bukaannya huhuhuhu~~... klu ikut tahap sakit tu aku fikir mesti dah 6cm.. verangan...~~... hahahahaha...
Maka bermulalah siri penuh kecemasan... buat smua prosedur... pasang tiub kencing... ha elok...aku mmg duk tahan nak terkucil msa perut senak tu..pasang jek tiub..tu dia... terus penuh bag hahahaha.. ah..masa tu xkira malu dah..nak terkencing...nak jalan pi toilet susah sbb dia psg ecg tu kan... hahaha..
Pkul 2.30 tepat aku disorong masuk dalam OT.. masa tu perasaan mcm mimpi...mcm xpcaya... mcm drama lak rasa..bini kene sorong... suami iring kat tepi... pegang tangan... pastu bila nak masuk OT tu... suami cium kat dahi sambil cakap.. "be strong...abang tunggu kat luar ni..jumpa nanti".... dalam otak aku cuma fikir.. "aku kuar nanti ni hidup ke mati" wahahaha... dramatis gitu kan... ;p
Masuk2 pintu OT...mai la geng2 aesthatic nih...bg segala dokumen soh sign... msa tu ko rasa ada kudrat & ada jiwa nak baca? Xdenya... sign je la ikut org tunjuk... klu time tu ada terselit surat mintak kbenaran kawen lain pun xde nak perasan pun...sign jek.. huhuhuhu... masa tu tulang pinggang tu rsa lenguh mcm nak tcabut tau..kontraksi sebab induce tu masih terasa... skali inject ubat bius tu... hilang terus segala rasa lenguh & senak.. nyaman jek rasa hahahaha... the rasa la orang tekan2 perut aku...rasa baby gerak2 dalam perut pi kiri pi kanan... so dalam otak berkira2 yang mesti diorg tengah cari kat mna nak bedah ni... sekali tu dia cakap... "puan..kami nak kuarkan anak puan... kami tekan sikit ye".. aku terkesima.. dah nak kuarkan?? Dah tersedia terburai la perut aku masa tu... ?? Dalam pada aku duk terkesima tu....terdengar suara bby nangis... lagi aku terkesima... "eh..anak aku ke tu? Ke ada katil lain kat sebelah aku?"... duk terawang-awang mcm tu la otak aku sambil perut gegar2... dalam 3,4 minit lepas tu.. mai la nurse kat tepi..
"Puan..ni anak puan..cuba tengok gender dia... then check btol x no ic ni"...
Hah!!! Memang anak aku!!!! Huhuhu..happy xterucap masa tu tau... nampak lagi muka kpop anak aku tu..yang pasti..rambut pacak... hahaha.. sempat cium sikit jek sebelum nurse bawak pi tempat lain.. maka terbaringla aku kat situ tunggu siap jahit...cepat dan pantas ok.. masuk 2.30.. 3.05 dah keluar dah Sophea... then diorang tolak aku masuk bilik yg panas tu... tp sumpah..aku xrasa sejuk tu..ada orang cakap kat aku..diorang sejuk sampai badan menggigil...tp aku ok jek... aku xtau ape jadi kat luar... masa duk terbaring tu duk nampak muka Mr AF ma abah & family and of course si cilik saya yg imejnya masih kabur2 diminda... hahaha.. ye la...tfk xsampai 2 minit dgn mamai2 mcm tu.. mna boleh nak igt sgt..yg aku igt..kecik.. doktor pun cakap kecik.. 2.28kg.. lemas sebab kecik ..bukan terlilit tali pusat ke ape...
Selepas 2 jam kat bilik tu.. maka aku pun ditolak keluar masuk wad.. masuk wad yg 8 orang tu pulak.. kali ni kne baring straight 8 jam... so kuar dalam pkul 5... xleh makan or minum..dalam pkul 5 mcm tu la kot baru aku ditolak masuk wad... nampakla wajah suami.. wajah ibu bapa dan adik beradik..
Baby??
Baby considered as underweight.. so kne warded... kira rezeki aku la..xde la nak kne jaga baby time baru lepas cser tu... pastu semua orang nak tgk baby.. mr AF jek yang boleh masuk...soh dia curi2 ambik gmbr... then dapatla sanak saudara tgk gmbr baby sebelum balik.. ma abah & kakak & family btolak balik KL... mak aku ada appointment kat Hospital Serdang hari Isnin 4hb tu.. so nnt 5hb mak aku mai sini untuk jaga aku berpantang...
1st captured... 
Malam tu aku tdo bertemankan hp...duk bukak tatap gmbr baby je la... sambil doa baby aku jd good girl...xnangis2 kat ward sana... sbb slalu dgr org crita kat bilik nicu tu.. klu baby2 nangis....xdenya nurse nak layan... huhuhhu..sedih la aku bila fikir Sophea duk nangis tapi aku xde nak tepuk2 dodoi dia.. T____T    dalam pkul 11 malam mcm tu baru aku boleh minum air... nurse yang mai tanya..nak minum air ke..then dia tolong hulur air... masa tu rsa xberdaya and xbermaya... tambah plak dgn aku yg jenis paranoid nak gerak lebih2 tkut perut terburai hahaha... then aku xigt bila aku terlena...sedar2 dah pagi...dah xsabau nak pegi jumpa Sophea.... rinduuuuuuuuuu sangat!!!!!!!


3 Januari 2013
Pagi yang sangat mencabar dalam hidup... nak bangun dari katil... dekat2 2 jam baru aku boleh bangun.. pusing kiri..pusing kanan.. perut rasa keras..tegang..takut la aku sbb tkut terburai kan.. nak mnangis tu memang ada bila tengok orang katil sebelah senang jek bangun pi kiri pi kanan.. ha.. semua rakan seperkatilan adalah yang bsalin cser.... ada yang uri rendah...ada yg baby besar..ada yang cuba nak normal...dah 7cm...tp bby dah lemas..tolak masuk OT... ada jugak yang dah 6cm..tapi dia dah xde daya nak push.. 18jam kot contraction... fufufufu..macam seriau lak aku dengar... aku yang sempat rsa contraction setengah ja pun dah rasa hazab hahaha.. seb baik tolak masuk OT.. ;p
Tapi bila masa nak turun katil ni.. mmg masa ni la terfikir... kalau kat private  mesti senang.. mesti katil boleh laras tinggi rendah..ni katil statik..tinggi..kne pijak2 kerusi nak naik and turun...dah r nurse xmo tolong...so cuba bangun sendiri.. huhuhhu.... sedih sangat.. pastu xberapa lama kemudian Mr AF sampai.. tadaaaa....datang bawak roses...fufufufufu..jiwang jugak laki i ni.. hahaha... 




sebab nak beli bunga la jd dtg lambat ..tggu kedai bukak dulu huhuhu... cium2 bunga...pastu letak tepi.. maka beliaulah yang tolong aku.. akhirnya berjaya bangun...elok2 boleh duduk tu..dan2 tu rasa nak terkencing... makan gigihla aku menapak  sambil suami pimpin nak ke toilet sambil didiringi nurse.....dan ...tidak berjaya...menjejeh kat tengah jalan.. huhuhuhu...maluuuu!!! Tapi nurse tu baik sangat..dia kta xpe..mmg biasa macam ni.. ada setengah tuh kat katil.. bukan ape...sbb kitakan dipasang tiub kencing tu.. jd awal2 bukak..kita xleh nak kontrol weih..sumpah..mmg xleh nak kontrol... klu keluar..keluar je la..xleh dah nak stop... hilang fungsi hahaha... jadi Mr AF pi htr aku ke toilet...dia pi carikan uniform baru.. and nurse tadi bersihkan kawasan banjir.. hahaha.. sumpah.. nurse mmg sangat baik..xde pun yang jenis marah2 or emo2 xpasal...cuma ada sorg jek yang ske buat muka xpuas ati.. nnt aku story kemudian...
Masa ni duk kat wad yang 8 orang tu.. toilet xsama dengan shower... dah selesai aku bsiap.. cuci muka je la ... hahaha.. jalan slow2 pi semula kat katil.. jalan memang slow ok.. klu letak semut kat sebelah.. semut tu lagi cepat sampai ke destinasi ok ... biasalah..takut perut terburai.. hahaha.. lagipun masa ni perut rasa keras lagi.. xkentut pun lagi..hahaha.  sampai2 kat katil..tgk2 Mr AF duk tunggu dg wheelchair nak tolak aku pi jumpa Sophea... kata dia dah pindahkan barang2 aku masuk bilik lama... then kami pun pi la jumpa Sophea.... suspen bdebar dubdabdubdab...
Masa tu lebih kurang pukul 10.30 pagi... aku masuk kat bilik yang Sophea duduk.. katil dia paling hujung... duk lena tidur.... kecik.. memang kecik.. Mr AF mcm gagap2 nak angkat..sebab kecik sangat.. so ada nurse kat situ..mintak nurse tolong angkatkan... rupenya smalam msa Mr AF azan&iqamahkan... dia xangkat pun...dia yang tunduk kat telinga Sophea...dia tkut hahaha...
Berbalik pada cerita Sophea... dia duk lena la tidur... jenuh aku kejut... dia xbgn pun... susu masa tu xde lagi... mmg setitik pun xde. .so xde la aku nak bagi lagi kan... duk riba2 cuit2 pipi la..sat ja aku pi..dalam 20 minit sebab rasa xlarat... nak balik baring2 sat... lagipun mak mertua & kakak ipar aku mai melawat...so aku balik bilik... ada la tetamu datang melawat bertali arus msa melawat tu... pastu habis je msa melawat...aku pi semula kat Sophea.. duk tidur jugak lagi... huhuhu..tnya nurse... kot2 td dia bangun..nurse kta xpun..tidur jek manjang... malam pun xde bangun nangis...tidur jek.. petang ni aku duk lepak lama2 sikit...acah2 bagi mnyusu sebab tau la kan..kalau bby xpndai hisap susu...xleh discharged... wuwuwuwuwu ..tp msa ni mmg xde susu pun lagi ..bagi je lah.. utk stimulate hormone penghasilan susu.. tapi xde... hati dah start rasa sedih... balik bilik.. sambil cuba perah sambil nangis sambil doa biarlah ada rezeki baby... tetiba kuarlah setitis kuning...colestrum kan..  ya allah..happy tahap xleh nak cerita...syukur sgt99999.... nak perah..tapi fikir nnt dia melekit...satgi duk meleleh kat dinding botol jek..rugi... so lepas Mr AF sembahyang maghrib... kami pi lagi kat Sophea... bagi dia hisap...hisap kejap jek..bukak mata pastu sambung lenaaaa.... adoilaaa... hahahaha... tp xpelah..at least susu dah ada....dah boleh tengok Sophea bukak mata.hati pun gembira yang sangat ..
Mr AF kemudian balik umah kakak dia kat Kulim...ye ..aku bernasib baik la ada kakak ipar kat Kulim.. dapat la Mr AF rehat2 and mandi and tidur kat sana..mak mertua aku pun duk sana.. and diorg la yang bersusah payah masak moi bawak utk aku makan.. huhuhu...tak terbalas jasa budi baik tu... ha..bilik aku kan katil ada dua.. roomate tu dah discharge...so aku sensorg la kat bilik tu..ada katil kosong..ada sofa.. bilik mandi ada... luas...selesa la utk aku yang pergerakan memerlukan ruang ni hahaha.. boleh je klu Mr AF nak masuk tidur situ..tapi sebab aku skema kan.. Mr AF xtidur situ.. hahah..cuma lepak situ even time melawat dah habis.. malam xde..tggl aku sensorang..
Tapi macam aku cakap.. semua orang baik2.. makcik cleaner pun baik.. dia mai tolong bukak pintu xbg tutup rapat..kot satgi aku susah nak panggil nurse in case emergency... bilik ni jauh sikit dari kaunter nurse... and nurse pu  jarang2 mai masuk melawat... klu yang tempat 8 katil tu.. nurse is everywhere... jd malam tu.. aku pi mintak dgn nurse nak tumpang tidur kat wad 8 orang tu... sebab xde la sunyi sangat.. boleh sembang2 dengan ibu2 lain.. hehehe..


4 Februari 2013
Pagi ni badan terasa lebih ringan sikit dari semalam... nak bangun turun dari katil tu lebih senang berbanding semalam... aku dah kentut, dah pooppoop... maka alhamdulillah tengah hari tu doc cakap boleh discharge...  cuma tunggu Sophea je boleh discharge ke x... maka aku pun pi berkampung kat bilik Sophea.. riba dia ..kejut dia..tapi dia wat bolayan...tidur jek..

 Sophea xleh discharge lagi sebab doc nak check darah semua2 ok and xde kuning...tapi punyalah lama nak boleh ambik darah tu.. dalam pkul 4 mcm tu ambik darah.. doc tolak katil dia ...pastu aku dgr budak nangis meraung... Sophea la tu pafa firasat aku.. pastu doc tolak semula katil dia masuk.. aku tnya la dia ke yang nangis.. doc senyum geleng2... "tak..tidur xsedar ape"... wuwuwuwuw...jurus tidur anak aku ni level tinggi sungguh... sampai nurse pun give up nak kejut dia.. aku xcerita lagi kan? Ha.. bila aku pi nurse suruh la bagi susu..aku cakap dia tdo..nurse ajar teknik2 utk kejut dia..aku buat..tapi xjalan..lena je dia tidur... nurse mcm nak kta aku xpndai la...pastu dia amik.. buat segala cara.. xbangun2 jugak..last skali dia cakap.. "mmg kuat tidur sungguh sophea ni".. ha..tau pun!!!!


  Kat nicu ni byk nurse yg praktikal..budak2 19-20 tahun..ramah2.. rajin jaga baby.. so pkul 6 Sophea dpt surat untuk discharge... aku bagi 2 pek Ferrero Rocher kat budak2 nurse tu..sabab tlg tengok anak aku 2 malam kat situ.. dgn penuh rajin dan berhemah... ;)
Masa aku discharge ptg tu pun..aku bagi 2 pek besar Ferrero Rocher kat kaunter nurse kat wad tu..sebab banyak tolong aku.. bulan nak membalas budi sebab sah2 cokelat tu xde nilai ape pun..just sebagai token penghargaan.. cuma ada sorg nurse ni..suka buat muka..mnyampah jugak aku.. aku ni kan refer atas issue high bp kan..so lepas bersalin pun still kena monitor bp.. aku kan duk mat wad w katil tu..agak jauh.. dia mai dgn muka kelat.. pastu mngomel ayat2 kekwat..aku malas nak layan..sebab aku pernah dgr..kebanyakan nurse mnyampah nak layan cikgu2 especially klu mintak duk kat wad kelas 1 atau 2.. atas alasan mngada2 nak eksyen  berlagak padahal ko kerja cikgu je pun..lantak pi kat dia la nurse mcm ni.. time hantar anak dia pi skolah xpe pulak.. agak3 ape perasaan dia kalau cikgu2 kuarkan statement "mnyampah la nak ajar anak2 nurse kat skolah.. mak dia prasan bagus masa kerja kat hospital"... hahaha.. tp mcm aku cakap td...sorang nurse tu je tadi... yang lain semua baik2.. masa aku nak pi tggl kat kaunter tu..nurse yg paling baik dah habis shift.. ada nurse kekwat tu je..xpelah..aku pun bg je la kat dia soh share2... berubah muka dia.. semoga jd pngajaran..next time tingkatkan prestasi..
Maka..dalam pukul 6 petang aku dan Sophea balik ke Parit Buntar dari PB...
nak bertolak balik... with my mak mertua and kakak ipar yang banyak membantu dalam tempoh kad wad itu.. terima kasih banyak9999.... =)
Charge yang perlu dibayar sebelum discharge = RM0.00... Rsa xpercaya mcm biar betul.. kot la nak kne bayar rm500.00.. tapi tiada.. FOC.. Alhamdulillah..rezeki aku..
Ye... bila timbul soal bersalin.. ramai yang ada pendapat masing2... antara hospital kerajaan & hospital swasta.. macam aku..serius aku nak pi swasta mula2 tu  sebab nakkan kemudahan..buka aku xyakin dengan kepakaran hospital kerajaan. Aku ada ramai kawan doktor..semua hebat.. aku xpernah pandang rendah pada mereka..respect ada sebab sanggup bergaji rendah untuk berkhidmat pada masyaramat... hospital swasta..kepakaran sama...cuma gaji doktor dibayar mahal..sebab tu diorang charge kita mahal..
Main reason aku nak pi swasta sebab nak suami teman dalam labour room masa bersalin normal.. itu je yg aku harapkan....tapi since hospital kulim pun husband boleh masuk labour room..so xde hal la kan.. tambah2 dalam kes aku..cser.. mmg aku xnak pun suami masuk..kan dia lak yg pengsan dalam tu hahaha...
Kemudahan wad...mcm aku cakap.. hari pertama lepas cser tu rsa mcm nak pi private sbb nak katil boleh laras tu..and nurse mai tolong... yang lain  selama aku kat Kulim..semua tiptop..dapat bilik private.. bilik mandi luas... so senang Mr AF nak tolong aku salin baju or mandi.. jadi kesimpulan mudah.. hospital swasta ni.. kita rasa selesa dan nikmat dgn kemudahan dia... masa melawat anytime..bilik private... hospital kerajaan xleh nak janjikan mcm tu..cuma yang bertuah macam aku je la dapat hari tu hahaha..rezeki dari ALLAH datang dalam pelbagai bentuk kan... cuma hospital kerjaan ni nikmat yang tak terhingga dia masa nak discharge tu la.. bayaran sgt rendah.. for my case.. FOC.... kalalu swasta... masa tu berpeluh beb.. insurans xcover hahaha.... mcm ada kawan aku..same case..darah tinggi..kne admitted.. then kne induce... tetriba bby terlilit tali pusat... operate... 6hari 5malam kat wad.. rm12k... sedia duit & kad je la ek.. hehehe...macam aku yang plan nak pi Columbia.. bersalin normal 3h2m RM2.8k.. kalau operate RM6k.. so as precaution kne la ada RM10k kot2 ada unexpected complication ke ape...tu yang bila FOC tetiba rasa kaya and dapat galaxy note sebijik hadiah birthday tu hahaha... yg pasti.. kat swasta ke.. kat kerajaan ke.. sakit dia sama jek... hahaha...

teringat masa sembang2 dgn ibu2 lain kat wad ramai2 tu... diorg cakap la..
"tau x..akak ingat laki ko tu cina... akak duk terfikir la..cina miskin mana mai bersalin kat hospital kerajaan... " hahaha... klu mcm tu perspektif masyarakat.. aku xleh nak cakap ape dah la.. maybe sebab tu kot ramai yang nak bsalin kat private..takut dipandang miskin... wallhua'alam....



kesimpulan dari pengalaman bersalin tu... aku rasa aku xboleh survivie kalalu Mr AF xde hari tu...serius!!!! Aku rasa sangat terharu and bersyukur dapat suami yang memahami mcm Mr AF.. mmg dia jaga aku dgn sangat baik.. mmg aku helpless masa tu...nak urus diri mmg xmampu... nak mandi Mr AF tolong lapkan..nak pakai baju semua pun dia yang tolong.. xtau la kot aku yang terlebih manja... klu btol.. hahaha.. bila lagi kan? Hakhakham.. dia jugak la yg berkejar2 balik umah untuk kemas umah nak bawak balik baby... mmg 100% Mr AF yang uruskan... saya sangat terharu..sangat berterima kasih...
Untuk Mr AF.. terima kasih untuk semua2 ye...
Untuk kata2 semangat..
Untuk segala urusan that u have to back and forth from PB to Kulim..
Untuk setiap layanan... take care of me & baby without bersungut sepatah pun..
Untuk bunga ros itu..
Untuk seorang Princess Sophea yang tersangat fotostat muka anda... hahahaha...
I feel blessed... thanks Allah for the loving husband and lovable daughter...

Dah panjang.. habis cerita part I.. Inshaallah kisah bersambung di season 1 part II.. alkisah berpantang dan penjagaan untuk orang cser....  ;)



1 comments:

mamasyafi said...

Tahniah ye mama Sophea.
bila bercakap pasal bersalin. Sy anak 3 semua czer tempat lain lain mmg mahal..rezeki company cover semua.
ingat lg anak first 2007 attemot normal + induce + emergrncy czer kat Bagan Specialist rm6k +
2009 planned czer kpj penang 8k+
2014 planned czer columbia setapak 11k+

Memang parakkkk

sy org kulim tp merantau ja keja.dah dpt plak laki org selatan.
Jemput melawat blog saya kalau nakkan info kesihatan ya

Www.mamasyafi.wordpress.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...