header flash

Wednesday, February 26, 2014

:: TERIMA KASIH ::

Assalamualaikum...
Fuuhhh.... *(lap-lap peluh kat dahi dengan lengan baju)
Sungguh saya tak sangka cerita picisan saya akan menjadi begitu hangat..
Sungguh...
Sebab saya tiada niat untuk menjadi 'fenomena'..
Apatah lagi nak meraih populariti...
Terasa sangat kekok sekarang...
Walaupun hanya menulis di blog...
Perasaannya sama macam memberi ucapan dihadapan beribu-ribu pendengar.. huhuhuhu~~..
*(lap-lap peluh di dahi lagi)


Walau bagaimanapun... saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk membacanya...

Ha!! Menyesal x? Juling x mata? Hahahaha....


Ramai yang bertanya...
Kenapa saya tulis cerita saya itu..

Jawapan saya...



Saya beberapa kali terbaca luahan guru terhadap PBS...dalam surat khabar...dalam majalah... tapi macam xsampai apa yang igin disampaikan.. nak cerita data banyak tp xsampai kepada orang ramai berapa banyak... susah nak online sppbs tapi xsampai kepada orang ramai mcm mana tahap susah tu..
Jadi...bila orang baca...orang nampak mcm cikgu merungut tentang benda yang remeh...
Sebab tu saya menceritakannya... dengan panjang lebar...dengan lebih detail.. supaya orang sedar..cikgu bukan mengeluh pasal benda yang remeh... cuma cara cerita je yang menampakkannya remeh...

Hahaha..
Orang tanya..berapa lama saya ambil masa untuk tulis tu... xlama mana pun...dalam 2 jam termasuk loading gambar... hehehe..

Maka terhasillah cerita itu...
Hanya share di fb saya...
Hanya kawan2 yang baca...

Tapi...
Pada hari Ahad.
Saya terbuka satu blog..
Yang melaporkan tentang isu PBS...
Saya tiada masalah dengan isi blog tu.
Tapi bila saya baca part komen...
Hati saya rasa sangat sedih...
Sedih dengan komen-komen tiada asas.. yang hanya bermodalkan otak di sendi jari...

Maka...saya reply pada komen mereka..
Dan saya paste link blog saya suruh mereka baca dan faham...
Dan saya paste link blog saya di beberapa kawan...
Dengan pesanan... agar masyarakat tahu bukan salah guru dalam isu PBS ini...


Dan saya menjalani hidup seperti biasa...

Cuma bila petang...

Saya tgk view blog meningkat berganda-ganda...

Selama ni view blog saya dalam 40+ je pon... paling maju pun 3k+ utk entry2 yang melancong... ni mencecah 2k dalam masa beberapa jam.....

Hati mula gundah...
Dapatkan nasihat lawyer tentang penulisan saya...
Junior saya masa sekolah... 

Dapatkan pandangan kakak saya... memang kakak tempat rujukan kalau ada benda merisaukan... sebab kalau rujuk kat ma dulu... dia yang terlebih risau huhuhu~~..

Tapi pusing2...kesimpulan yang saya dapat  ialah.. penulisan saya tu normal sahaja... tiada unsur hasutan atau fitnah..
Hanya bercerita...
Tapi...
Kalau takut...delete je la...

Ye...saya takut...
Saya nak delete..

Sekali bila bukak blog.. tengok view dah mencecah 5k..
Xpe..view tu xmemberi sebarang makna pun.. bukan aku dapat duit ape pun..
Tapi sekali tengok ada berderet komen yang tunggu untuk diapproved...
Saya baca setiap komen...
Dan..
Setiap komen yang saya baca..
Menyebabkan air mata mengalir di pipi..
Saya xtau kenapa..

Komen2 dari para rakan guru yang mengucapkan terima kasih kerana berjaya menulis luahan hati sebenar mereka begitu menyentuh jiwa saya.. sebab..ye.. saya tau susah payah kita dalam menjayakan PBS...

Komen dari ibubapa yang berterima kasih kerana baru faham konsep PBS juga menggembirakan saya sebab matlamat saya untuk menjelaskan PBS kepada ibu bapa tercapai..

dan saya rasa sangat terharu kerana mereka begitu berterima kasih kepada saya untuk penulisan saya yang picisan itu.. ayat berterabur... tatabahasa hancur lebur.....

Saya termenung...
Dalam dilema..
Sama ada nak delete atau teruskan..
Lama termenung...
Saya ambil keputusan...
Saya xnak delete...
Sebab saya xsanggup nak menghampakan suara hati ramai pihak diluar sana..
Yang ingin meluahkan rasa tentang PBS..
Xsampai hati rasanya nak delete apabila ramai orang seolah2 berterima kasih kepada saya kerana telah berjaya meluahkan isi hati dan pengalaman mereka...

Beberapa jam lepas tu..
Apabila ex-student post screen shot di timeline saya...
Sumpah terkejut...
Dah la dengan tajuknya..
Dengan siap ada gambar lagi...
Gambar lama lak tu...zaman xkahwin lagi tu... *(pegang hadiah menang sebab jawab soalan masa Perasmian Hari Koperasi kat sekolah lama...)
Xsangka sampai tahap macam tu sekali blog saya tersebar...

Timeline FB penuh dengan share kawan2 psal blog saya... hati sudah menjadi xketahuan... yup...saya sangat takut....
Macam2 dah bermain di kepala...siap kawan cakap Wardina shared entry saya

(waaaaaa!!! Wardina tu...!!! biasa aku duk baca yang dia share...skrg dia share entry aku... kembang lak rasa lubang hidung aku ni hahahaha)
Tapi masa malam tu memang saya xrasa apa selain dari gabra...
Cuak..
My entry becomes viral on net...FB especially...
Berpeluh rasa..
Dari 5k view... menacanak naik jadi 100k..
Sumpah
Saya sangat takut...
Xde langsung rasa bangga ke ape...
Yang ada cuma rasa takut...
Ye...saya adalah SYMP..
Sampai hari ni saya masih takut...
Dengar tajuk berita dalam mana2 saluran TV pasal PBS... aku dah gabra... huhuhu..
Semoga tiada apa2 yang berlaku ke atas saya selepas ini... T___T

Mr AF pun turut risau sebenarnya.....
Beberapa kali menyuarakan kerisauan..
Siap dah usha kilang2 kat Sarawak & Sabah.. kot2 saya kne pindah ke ape.. T___T

And my mom of course...
Habaq mat mak macam bersemangat benor... padahal... cuak ketaq lutut hahaha..

Cuak ooo... malam tu hanya Allah je yang tahu perasaan saya....
Tapi..
Saya decide taknak delete.....sebab saya rasa telah mencapai objektif saya...saya mahu orang ramai tahu tentang apa itu PBS yang dijalankan sebenarnya...
Bila baca komen2 dari bukan warga guru..saya senyum...ye..inilah yang saya mahu... agar masyarakat sedar dan guru tidak dipersalahkan oleh mereka dan mereka tidak lagi memandang serong kepada guru..saya hanya ingin memulihkan imej dan maruah guru di mata masyarakat...

Terima kasih kerana sudi membaca entry tersebut...
Terima kasih kepada yang telah memberikan komen positif yang telah menaikkka  semangat saya untuk tidak delete entry tersebut..
Yang telah memberi kata2 semangat agar tidak berada didalam fasa ketakutan melampau...

Dan yang mendoakan saya agar sentiasa dilindungi oleh rahmat Allah...
Malam tu xlena tidur..
Tengok muka suami...tengok muka anak...
Rasa sayu..
Sebab saya tidak tahu masa depan...
Saya takut masa depan kami bercelaru akibat dari tindakan saya ini...
Bertafakur atas sejadah..
Berdoa dan mengadu hanya kepada Allah...
Minta agar semuanya baik2 sahaja...


Esoknya. Pergi sekolah cuba untuk berlagak normal...
Beberapa kawan berselisih... tiba2 tersenyum dan ucap "tahniah!"..
Wuwuwuwuwuwu..
Diorang dah tau...
Segan!!!
Sumpah..
Rasa segan amat bila tau org yang kita kenal baca blog kita.. i kan pemalu.. huhuhuhu... lah sangat!! Sambung korang hahaha..

Dah la pagi tu ada perhimpunan.
"Guru bertugas pada minggu ini ialah Cikgu Hasniza Ibrahim"..  teringat tajuk yg diorg share kat FB..
"Mentor 3 Cekal.. Cikgu Hasniza Ibrahim"...
Aduila..banyak pulak la announcent nama time2 rasa nak jadi halimunan ni kan...
Pasrah je la.. huhuhuhu~~ .

Dan disini..
Saya ingin tegaskan..
Bahawa saya memang tiada niat nak jad calon pilihan raya ke... nak dianggap cikgu hebat ke..cikgu berani ke.. pembela nasib guru ke..nak mewakili mana2 NGO ke..
Tidak..!!

Saya juga ingin meminta maaf kepada mana2 wartawan yang cuba mendapatkan temubual bersama saya.. tapi saya dengan rendah diri terpaksa menolak kerana saya tiada niat untuk meneruskan cerita ini dengan temuramah oleh mana2 wartawan...saya minta maaf... saya memang xnak...cukup dengan cerita yang saya dah tulis... tapi saya ingin menyisipkan ucapan jutaan terima kasih atas niat ikhlas kalian untuk mengupas isu PBS...

Saya juga tidak berniat untuk menjadikan blog saya ini blog komersil... .
Cukuplah dengan entry tersebut...
Dan selepas ini izinkanlah saya untuk kembali menjadi diri saya yang sebelum ini...
Yang menulis cerita saya...
Cerita bodoh2...
Tatabahasa berterabur...
Blog ini untuk kenang-kenangan bila saya dilewati usia...untuk kembali mengenang kisah2 dan cerita2 bodoh saya..
Sebab mcm  sekarang ni saya dah rasa macam kekok...
guna ganti diri "saya" ni pun dah rasa kekok amat.....
Rasa macam formal yang amat.. hahaha..

Maka sekali lagi saya merayu...
Agar izinkan saya kembali kepada dunia blog saya..
Xnak la nanti dapat komen
"Macam ni blog seorang cikgu...? tulis cerita ntah ape2... memalukan nama seorang cikgu"...
Huhhuhu... sedih saya kalau dapat komen macam ni atau yang seiras2 dengan ini nanti...

Akhir kata..
Saya ucapkan..
Jutaan terima kasih kerana sudi membaca..
Dan sudi memahami.. dan rela menghormati... privasi blog dan kehidupan saya..
Terima kasih saya ucapkan...


Cuma....saya xtahu...
Adakah saya berjaya membuat cikgu2 saya bangga dengan saya..
Atau...saya telah memalukan mereka...? T__T


Katanya ada undi pasal PBS kat SINI... xtau anjuran siapa and boleh pakai x depa ni.... hahaha...tapi...better try than waiting rite?


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Cerita di kelas  hari ini..

Aku: korang... kalau ada cita2 nak jadi artis baik xpayahla.... xseronok tau bila diri kita jadi bahan bualan ramai.

Students: mana cikgu tau...?

Aku: saya tau la...saya glemer tau sekarang. Hahaha..

Students: ye ke? Kenapa?

Aku: xpe lah...korang xpayah tau... cukup korang tau cikgu sayang korang...

Then gempita kelas sebab aku sebut sayang.. budak hormon nak naik.dengan perkataan  sayang pun kecoh... hahahaha...


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Thanks kawan yang tidak jemu memberi kata semangat dan menceriakan hati ini..

"Diorang patut letak  gambar ko yang cun sikit" komen kawan A
"OK ape...selim melim lagi masa gmbr tu tu..kalau gambar sekarang mesti penuh headline tu...tertutup tajuk" balas kawan B
"Syukur la wei dia letak gambar lama ko...susah jugak orang nak kenal ko...kalau dia letak gambar kereta ko..konfem senang sangat orang boleh detect" sampuk si kawan C

Choi!!! Sempat lagi nak mengutuk aku tu hahahaha... papepun thanks...sebab cuba menghiburkan hati aku yang gundah malam tu hahaha..

TERIMA KASIH UNTUK SOKONGAN DAN KATA SEMAMGAT DIKALA HATI CUAK YANG AMAT.SEKARANG PUN CUAK LAGI... AKU KAN MANUSIA PARANOID... T____T
Seperti yang aku cakap di facebook... aku xtau ini nikmat atau ujian dariNya untuk aku... jadi..aku hanya mampu berserah pada takdirnya...
Cuma satu nikmat yang aku dapat sekarang... aku dapat kawan.. kawan yang sanggup susah senang bersama..bukan kawan yang dan2 tu xde bertanya khabar terus...takut turut dikaitkan dengan aku lettuew... hahahaha...xpe..jangan risau semua.. i take this risk by my own...i won't drag u with me...

P/s 1) : lagu bising? Just mute your computer.. it's easier than writing the comment... ;p

P/s 2) : to annoy yang kerja swasta... after reading your comments... i didn't mad at you... but i feel sorry for you.. and i feel sorry more to your parents and teacher because somehow you're showing like they failed to teach you manner... and i feel sorry most because after you read what i wrote.. u still can't understand..and what make it looks worse..u do not even get to understand the main point there..PBS issue... luckily u r a grown up and already have career... kalau masih pelajar and pelajar generasi PBS ni... BM band 1 pun xlepas ni.. hahaha. Kidding.. jangan maraaaa noooo... ;p

P/s 3) : Sabah? I already leave my comment at anak sabah... sorry for the misunderstanding... ;) i love Sabah.. planning on trip to Mabul Inshaallah...

See!! Aku memang suka merapu kan...asalnya mcm sikit je nak tulis.. last2 panjang jugak... hahahaha...


7 comments:

Noor Harmimi (2013856454) said...

Xpo... kito oyak bendo hok betul. Berani kerana benar kan. InsyaAllah... Allah bersama mereka yang benar. Aku lagi xreti nok tulis supo mu.

Syima Emi said...

aku kan ada letak link blog mu kat blog aku, so aku raso aku antara yg terawal baca.. aku dh raso masa tu confirm entry tu akan glemer hikhik..

takpo nieza.. aku baca entry mu tu, xdok gapo2 pon isu nk provoke gapo.. sekadar luahan seorg guru.. syabas mu berjaya buat org lain paham issue ni.. aku pon paham (wpon x sepenuhnya) sebab adik aku pon cikgu, sain2 pon cikgu..

xdok gapo nieza weh.. semua cikgu2 di belakang mu.. aku tak raso dorang akan biar mu diapa-apakan..

tak payah delete la. boleh wat rujukan sebenarnya entry mu tu.. Allah tau niat sebenar mu..

Syaza Hanafi said...

Nieza....meh *pelukkkk*...proud of u..!!!nak nangess baca entry ni....

***she is me*** said...

Niza ak sukaaaaa sgt rasa puas hati sgt2 sb kita alami benda yg sama....tenkiu uuu...

Wak Gelas said...

glemer cikgu tuu.,ehHHee

Anonymous said...

teruskan menulis.....

cikgu mrsm

9W2BZI said...

akhirnya entry tu dah delete ke?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...