header flash

Sunday, March 16, 2014

:: AL-FATIHAH UNTUK CHE MID... DAMAILAH DI SANA ::

Assalamualaikum...
Semalam...seharian di Taman Negara Pulau Pinang...
Dari 8.00 pagi...8.00 malam baru sampai rumah...
Niat nak buat entry terus...
Tapi bila online...terbaca status kawan2..
Pagi semalam... 15 Mac... sama tarikh dengan birthday mak aku..Cikgu Hamid atau nama manja aku dan kawan2 panggil..
Che Mid...
 telah kembali ke rahmatullah akibat diabetis...

Aku..di usia 29 tahun..masih lagi sentap apabila mendapat berita2 kematian...sejujurnya..
Air mata mengalir laju...
Terimbau segala memori bersama arwah...



Seperti aku cakap... 8 Mac 1998... aku mendaftarkan diri di SMS Pasir Puteh..  Sekolah baru bukak...suasana mcm pdg jarak padang terkukur... lagi menambahkan pilu di hati anak2 berumur 13 tahun yang terpisah dari keluarga demi menuntut ilmu...

Dan...Che Mid ialah guru kelas aku dan 26 org kawan2 sekelas aku...
Guru kelas di SBP berfungsi mcm ibu/bapa kami..

Tapi awal2 tu..kami semua mcm rsa janggal dpt Che Mid jd guru kelas... sebab kelas2 f1 lain  cikgu perempuan jd guru kelas... dah la guru kelas juga merangkap mentor kami...
Sekolah aku tu kan sekolah perempuan...
Tambah2 Che Mid nampak mcm kurang terurus sikit... 2,3 minggu pertama tu rsa mcm "alaaaaa....nape la Cikgu Hamid jadi cikgu kelas....xbest nya... jeles dgn kelas lain"...

Dan..pepatah tak kenal maka xcinta itu sangat tepat...

Bila lama sikit...kami sama2 menyesuaikan diri...Che Mid ajar kami BM...

Hasil risikan kami mendapati yang Che Mid nampak kurang terurus kerana beliau terlibat dalam satu kemalangan yang teruk... he lost his wife and kid in that accident...

Bila kami tau..persepsi kami semua sudah berubah...perasaan simpati menebal dalam diri kami..maka di sini win-win situation happened... we try our best to cheer him up.. and bila arwah ceria...he always makes us happy.. arwah seorang yang sangat mudah menolong...

"Che mid.. nak hias kelas...tolong la beli paper"... he bought evthing and we paid nothing... xpernah berkira...

"Che mid..minggu ni xleh outing...tolong la beli bla..bla..bla...." panjang la list makanan... and Isnin nnt dapat la delivery... ;)

Arwah cikgu fotografi... Jadi..memang cukup memahami kalau nak mintak tolong belu filem & cuci gambar.. (masa tu kamera digital baru nak wujud)

Aku siap mtk tlg che mid jadi posmen lg kadang2 tu sebab tiap2 hari dia lalu depan umah aku otw balik umah dia..

Banyak lagi yg beliau suke tolong...

Kami suka lepak kat bilik gotografi....pastu duk bodek2 nak gmbr free hahaha...kdg2 berjaya kdg2 kena bebel lawak2 hahaha...

Klu time perjumpaan mentor mentee...kami selalu buat ayt sedih sbb che mid xbwk mknan...yg mna dpt mentor cikgu pompuan..mmg mcm2 mknan mentor depa madak... biasanya lepas buat ayat2 sedih che mid belanja air kat kantin...semua happy hahaha..

Start dari situ kami memang dah ganti nama Cikgu Hamid dgn Che Mid... ada cikgu2 lain marah kami...kurang hormat katanya...tapi kami teruskan jugak..sebab kami rasa panggil Che Mid...he's closer to our heart... and he don't mind...

Che mid jadi guru kelas dan mentor kami dari f1 smpai f3... kelas Balqis... kelas kami selalu menang kelas tercantik hehehehehe...

Kami memang rapat...siap boleh bagi komen.. "Che Mid, baju ni xlawa...xpyh pkai dah la...nampak xhansem"... "xpun..che mid...tie tu xsesuai la...tukar la tie lain".. hehehe...kadang2 dia ikut...kadang2 dia buat derk je... hahahaha...

Kamu suka pow che mid...che mid suka pow kami..ala... msa zaman tu coklat cadbury choclaires tu baru muncul... memang kami ketagih... asal masa rehat je konfem beli minimum rm1... seposen sebijik....jadi dptla 10 bijik.. che mid tau kami suke beli choclaires... jd bila2 and di mana2 tserempak che mid...dia akan hukur tangan sengih2.....kami tau dah... sengih2 jugak sorang2 bagi che mid sebijik dua.. kalau tgh bderet 10 orang...xke dah dkt2 20 bijik che mid dpt... pastu dia akan cakap happy2...dia untung... hahaha...

Masa kami form 1...memang fenomena tidur dalam kelas...xtau la wabak apa...tapi masa f1 & f4...memang wabak... msa f2,f3 & f5 bebas wabak..mmg pelik hahaha..
Ada pernah tu...satu kelas terlena... che mid xleh nak buat ape...che mid xpernah marah & denda kami..memang kami anak manja... hahaha... tp bila result umum..budak2 kelas balqis la yg rmai top 10 form hahahaha..

Ada pernah tu..bila dkt2 hujung tahun..kan musim hujan... che mid masuk kelas bawak tukul kecik..buat ketuk2 tangan and kaki dia...kami semua terkejut... dia cakap Sakit...tu dia ketuk bagi kurang sakit...kami ingat che mid buat lawak antarabangsa xmo bagi kami lena dalam kelas...
Tapi bila aku kat U... ada kawan aku yg patah kaki operate masuk besi... dia kta bila cuaca sejuk...ngilu sakit mcm mna ntah.. masa tu aku terbayang Che Mid..ye.. dia terlibat dalam kemalangan yang dahsyat... byk patah riuk..mesti dia sakit sgt tu yg ketuk2 dengan tukul T____T

Che Mid ajar kami BM...subjek senang kata kami.. sebab tu kami suka belajar sambil main2... *(main2 pun homework and kerja yg che mid bagi kami buat...).. tapi kami mmg selalu duk wat lawak dengan che mid...and ada sorg kawan aku ni..selalu buat lawak kasar... che mid xpernah marah..tapi mungkin ada terkesan dihati.. che mid seorang yang ceria..

Bila result PMR kuar...kawan aku tadi dapat 7A1B... B subjek Bahasa Melayu... terus dia pi cari Che Mid...nangis2 mintak maaf...dia kata dia tau..ni balasan Allah sebab dia selalu bergurau kasar dengan Che Mid... Che Mid senyum je menafikan..tp kawan aku mmg yakin ni balasan Allah sebab mungkin dah trmasuk golongan xhormat cikgu.. bila SPM...dapat A1 Bahasa Melayu... nampak x? Huhuhuhuhu..

Kami bila naik upper form...Che Mid xajar dah...Tami kami masih lagi suke pi mengacau Che Mid..

Walaupun dah lepas zaman sekolah berbelas tahun...tapi ingatan pada Che Mid tetap ada... kasih sayang yang utuh terpahat di hati..

Tapi tu lah...xbkesempatan nak jumpa che mid... nak cakap terima kasih...
Rsaterkilan mula menerpa diri..
Nekad...
Lepas  ni aku nak kontek cikgu2...
Nak cakap terima kasih... nak cakap aku sayang cikgu2 semua...
Che mid..maaf sebab xcuba kontek che mid..
Tak cuba nak cakap yg che mid tak keseorangan...
Ramai yang sayang che mid...
Suka duka bersama terpahat di hati kami...
Sentiasa...hingga hujung nyawa kami...

Ya Allah...
Kau hapuskanlah segala dosa2 Cikgu Hamid..
Kau tempatkanlah beliau dalam kalangan orang2 yang beriman...
Kau jauhkanlah beliau dari seksa kubur..
Dan kau kurniakanlah syurga untuk beliau..
Atas segala amal baik, kasih sayang dan ilmu yang telah beliau curahkan...
Amin ya rabbal alamin...

Al-fatihah..
:(



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...