header flash

Monday, April 28, 2014

:: PENGASUH ::

Assalamualaikum....
Apa khabar hari anda?
Hari saya kurang indah sebab anak xsembuh demam lagi... jiwa xtenteram..

Kerja pun bertimbun2 xsiap lagi..
Tapi.....
Aku tetap nak luangkan masa bercerita pasal pengasuh Sophea..

Maksu & anak sulung pompuannya... Linda... Polis dan bini orang... ;p


Alkisah..
Mana2 ibu...yang bekerja..
Memang menghadapi dilema tahap kronik bila masuk bab nak tinggalkan anak untuk pergi bekerja...

"Boleh harap ke orang yang nak jaga anak aku tu nanti?"

"Pengasuh anak aku nanti akan sayang anak aku atau memang niat nak duit mengasuh je?"

"Selamat ke anak aku nanti?"

"Penyanyang ke pengasuh tu?"

"Kot2 dia ada masalah mental mana aku tau.... satgi xpasal anak aku.... T____T"

"Bertanggungjawab x pengasuh anak aku tu nnt....? Satgi tertumpah air panas atas anak aku ke...anak aku terlemas dalam baldi ke...."

"Pandai ke dia jaga baby? Satgi tersedak susu anak aku...."


Ha...itu antara persoalan dalam benak aku yang paranoid nih.. memang susah hati sangat...



Dan aku xkeseorangan... mak aku pun bertambah2 risaunya.. 100x ganda lagi risau dari aku... jiwa nenek ni katanya lebih lagi dari jiwa mak2... huhuhuhu..
Siap berdoa kat Mekah masa pi umrah biat dapat pengasuh yang betul2 terbaik untuk Sophea...

Dan..
Booked la by phone....sorang mak cik ni...
By phone je la sebab aku kan berpantang kat KL...
Mak aku wassap dari Mekah cerita duk berdoa untuk Sophea dapat pengasuh..
Malam tu jugak mak cik td call cakap nak mngasuh Sophea...
So aku pun lega hati la.. petunjuk dari Allah bisik hati aku..
Legalah aku....


Sampai bila seminggu sebelum balik Parit Buntar...
Sekali mak cik tu call cakap xnak pulak... dia nak ikut suami dia pi Negeri 9...
Uwaaaaaa.....perasaan susah hati kembali menyucuk2 jiwa...
Option nak berenti kerja xpayah cakap la...
Maunya 150juta kali sehari duk terngiang2 dalam kepala otak...
Memang dalam dilema...

Maka di sini mak aku memainkan peranan...
Call semua ex jiran kat taman lama kot2 ada knal sape2 yang nak mengasuh...
Sebab kebetulan aku masuk keje seminggu jek..pastu cuti pertengahan tahun 2 minggu.. tapi 3 hari jek xde org jaga Sophea sebab mak aku akan dtg Parit Buntar...jd dialah akan jga lepas tu..

Alhamdulillah...
Jumpa la sorg ni yang sanggup nak tlg jaga 3 hari...
Perasaan masa 1st day tinggal tu Allah je lah yang tahu...
Dah la dengan perasaan 'bercinta yang amat' masuk kerja selepas 3 bulan cuti....
Mmg sayu jek hati... sejam sekali kot telefon pengasuh tu... maunya dia stressed dgn aku hahahahahaha...

Tapi... aku mmg xplan nak hantar Sophea lama2 kat situ...sebab aku xberapa suka persekitaran rumah dia... banyak nooo pokok merimbun....maksudnya banyak la nyamuk.... pastu dia bela kucing... oh no no no.... 3 hari tu aku rsa seksa amat...sesak jiwa duk fikir anak aku terkurung kat situ... tiap kali ambik..atas kereta mesti peluk2 cium smbil nangis.. mintak maaf mat Sophea sebab terpaksa tinggal dia sebab aku kena kerja... T____T

Time2 mcm ni...memang dengki iri hati hasad nak mati dengan rakan taulan yang bergelar suri rumah...  yang jaga anak sendiri xpayah duk usung hantar anak pi rumah orang sebab nak kuar pi kerja...wuwuwuwuwuwu...

Dan lepas mak aku dtg...
Kami pun menjalankan misi BS Hunting...
Kebetulan dekat dgn rumah sewa aku nih ada banyak taman yang majoritnya ambik upah mngasuh...
Maka pagi2..(masa tu aku mngajar petang)
Aku dengan mak aku pi pusing2 taman...
Tanya orang kot2 ada nak mengasuh baby..
Tapi jawapannya semua hampa...
Sebab dah ramai yang dah dibooked...
Orang yg pregnant 4,5 bulan dah booked pengasuh siap2...
Aku? 2 mggu lagi nak tggl terus...
Masa ni mmg bergantung pada doa...
Dan terkebetulan ada sorg yang aku singgah tanya ni...
Dia cakap ada sorang ni baru try nak mengasuh baby...
Xpernah mengasuh lagi sebelum2 ni...

Individu itu ialah Hamisah a.k.a Maksu..
Dulu masa arwah suami dia ada... dia kerja tukang masak kat kantin... malam2 dia bukak gerai...
Lepas arwah suami dia meninggal 4 tahun lepas...dia dah xkerja...duk rumah jek..
Tahun lepas jek baru tergerak hati nak mengasuh...

1st impression..
Tengok rumah dia siap ada bunga berpasu bagai... aku dah impressed ..
Masuk2 rumah...tgk kemas jek rumah dia..
Kalau nak compare dfn rumah aku.. rumah dia lagi kurang habuk kot... aku sgt impressed...
Anak bongsu dia form 5...Aishah yang aku cakap dapat 7A tu la..
Ni lah Aisyah...tukang dukung Sophea dari Sophea kecik... Sophea pandai panggik "atak" dulu dari mama...xpe...mama xkecik ati pon... hehehe..
Atak = kakak

Dan!!!! Dia xbela kucing....!!! Oh..!! Aku tersangat legaaaaaaaaaaaaaaa.....!! Klu korang kenal aku ko tau kan ceritera aku dgn kucing... ;p Baca Sini

Alhamdulillah..sekarang dah nak masuk setahun Sophea dijaga oleh beliau (14.06.2014).. dia soh aku panggil dia Maksu...Sophea panggil dia Toksu...
Sepanjang setahun Sophea dengan Maksu..
Aku rasa lega and lapang dada sangat..
Mungkin berkat doa mak aku depan Kaabah kot...
Dapat maksu yang penyayang and kasih pada Sophea...jaga Sophea macam jaga darah daging dia sendiri..
Aku jarang masak moi untuk Sophea...
Semua Maksu masak...
Kadang2 bawak balik beg baju tengok2 ada baju baru untuk Sophea...
Ada kasut....Maksu beli...
Ada mainan... Maksu beli...
Kalau Sophea demam... dia lagi risau dari aku...
Aku takat mandikan kerap2 and jerlum dgn air...
Kalau Maksu...siap mandikan dengan air aloe vera... jerlum dengan air bunga raya..
Sophea xlena makan...Maksu beria pi mintak air penawar untuk Sophea..
Sophea sakit mulut hari tu... bukan takat Maksu... dgn jiran depan rumah dia sekali tlg bawak Sophea pi umah bomoh...
Hari ni Sophea demam... dengan kakak dia yang duk selang beberapa blok datang bawak air penawar...dia mintak dengan ustaz yang dekat dengan rumah dia...
huhuhu..tak ke terharu aku sebagai mak?? Dengan kasih sayang yang diberikan kepada Sophea...

Sophea hari tu kat rumah xmo minum susu..
Tapi kat rumah Maksu siap mintak nak susu 3 jam sekali..8oz sekali minum... huhuhu...taula Toksu awak tu tukang masak... wat susu pun lagi sedap dari mama buat ek? ;p

Bukan takat tu... kadang2 aku gi ambik Sophea...siap dapat tapau lauk pauk lagi wat balik umah... mana xbahagia hidup aku? Hahahahahaha..

Sebab tu hari tu bila Maksu cakap nak berenti mengasuh...aku macam down tahap mcm mna ntah....jatuh terduduk tergolek2 aku rasa...
Alkisahnya...tahun ni ada kenalan anak dia mintak tlg jaga anak dia 3 orang.. darjah 1,2 dan umur 6 tahun... transit la kiranya yg 2 org tu sblm gi sekolah agama... yg 6 tahun tu lepas tadika ada la kat umah Maksu smpai petang..
Maksu xlarat nak jaga rmai orang...
Jadi bagi la alasan xmo jaga sbb nak kerja... sbb satgi klu xjga 3 org tu jaga Sophea sorg satgi tkut yang tu kecik ati...
Pastu dia tgk Sophea dia lak xsmpai hati... last2 Maksu cakap terus terang.. maksu nak jaga Sophea sorg je...xlarat nak jga ramai2...
Huhuhuhu...aku rsa syukur sangat2...
Iye...di jiwa ibu yang bekerja...
Hal pengasuh adalah benda yang paling merisaukan...

Sebab tu aku xde nak terasa ke ape kalau Sophea wat prangai xnak balik time aku nak ambik dia ... ye la... duk umah Maksu petang2 Maksu tolak dalam stroller pi jalan2...balik umah dengan mama...ngadapla TV tgk Hi-5 jek... xhappening...

Sophea skrg panggil Maksu "mak"... maybe sbb dia duk dengar aisyah duk panggil maksu mak kot...

Takde la nak dengki sangat...sebab Sophea pun dah pandai panggil mama dulu..

Hahaha..nenek je la yang klu nak dengki pon..sebab Sophea xpndai panggil.nenek lagi.. ahakz.. ;p


K..dah abes cerita aku pasal pengasuh...
Aku harap korang pun dapat pengasuh yang terbaik untuk anak korang nanti..

Adios!!! Aku nak tanda paper PISA Sains...td exam...mcm hampeh jek jawapan anak murid aku..ini boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi... huhuhuhu...stressed tau tanda paper yang jawapannya mcm tin kosong..padahal jawapan ada jek..kne guna pemikiran sikit jek..tp tu la..nak berfikir pun malas.. tunggu cikgu bagi jawapan jek diorg ni... sedih aku memikirkan budak2 zaman skrg... T______T






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...