header flash

Tuesday, June 24, 2014

:: DI MANA KEMANUSIAAN? ::



Hati membara menggelegak2...
Sedih xpayah cakap...
Sampai hati seorang ibu boleh buat anak dia smpai macam tu...

Sebelum2 ni mmg xleh...aku jd emo bila fikir... tp mlm ni..bila tgk adik Firdaus dan berisi sikit... hati dan jiwa aku lebih temteram...

Mula2 dapat news tu aku cuba bersangka baik...
Tapi sekali mak Firdaus si Lola tu bagi statement..
Terus aku rasa nak bagi penerajang jurusan padu jek kat muka si Lola tu kalau dia ada depan aku...

Aku tau aku bodoh..
Jadi sila jangan tambah kebodohan aku dengan statement2 xmasuk akal ko tuh..
Miskin? Kesempitan hidup?



Ramai aku jumpa orang susah...
Dalam Bersamamu tv3 pun ramai tunjuk orang susah..
Tapi xde pulak aku tengok yang anak baju reput duk dalam bilik penuh taik macam tu...
Xde pulak aku jumpa anak kurus kering tapi mak mashaallah...tembun..!!
Memang otak aku xleh hadam la statement mintaknsipati puan Lola tu...

Pastu mai pulak statement suruh berprasangka baik...
Sama jugak.statement yang otak kat kepala aku xleh terima..otak kat buku lali aku jek boleh terima..
Muskin smpai baju anak reput xleh tukar... puiiii...!! Yg ko siap bersolek bagai...

Keji ok...
Seorang ibu yang mengabaikan anak kelainan upaya...
Anak yang sememangnya ahli syurga...
Tergamak hati seorang ibu kandung buat macam tu...
Luluh hati dan jiwa aku...
Tengok gambar dalam tv and online ni pun..hati dah sebak..
Xleh pandang mata adik Firdaus lama2...
Rasa terkilan.. rasa simpati tak terluah..
Rasa sesak dada bila terfikirkan bagaimana kehidupannya terseksa dalam kurungan serba kedaifan dan kelaparan...
Itu gambar...
Macam mana tergamak seorang ibu kandung buat anak dia macam tu????

Kalau ikut hati geram aku..
Nak jek suruh dia terima hukuman sama macam dia buat kat anak dia...
Baru mai akai dia...
Baru dia rasa erti 'berdikari' duk dalam taik xpayah makan biar tinggal tulang macam tu..

Ye...aku tau...susah untuk jaga anak OKU..
Tapi disitulah namanya pengorbanan seorang ibu...
Dan macam.yang ramai org persoalkan la..
Bukak FB boleh.. maklumat pasal JKM dan segala jenis bantuan xblh nak cari pulak?
Pn.Lola pernah x dengar peribahasa..
"Nak seribu daya... xnak seribu dalih"?

Lagi satu... aku nak sangat kenal laki baru Pn Lola merangkap bapak tiri adik Firdaus ni..
Kata mampu sangat nak kahwin dua tapi anak tiri ko biar kering dalam buangan??

Aku nak jugak tau komen jiran2 berdekatan... depa tau x dalam rumah tu ada adik Firdaus? Depa tau x Pn Lola ni mempunyai seorang anak OKU yang bernama Firdaus??
Sebab dalam kepala otak aku...mcm jiran2 tak tau pun kewujudan adik Firdaus dalam hidup Pn Lola..

Puan Lola...
Kalau tonton cerita P.Ramlee tajuk ibu mertuaku tu.
Dialog Kassim Selamat kat kubur tu..
Memamg 999% tepat untuk Pn. LOLA...

Tapi Pn Lola...
Allah itu maha pengasih..
Allah kurniakan Pn Lola dengan adik Firdaus... ahli syurga .... supaya dapat membantu Pn Lola di sana..
Tapi Pn Lola abaikan tanggungjawab Pn Lola.. Pn Lola anggap dia beban??
Dalam kesengsaraan...doa adik Firdaus yang teraniya didengari Allah dan dia dijumpai oleh Pegawai Imigresen..
Dan sekarang?
Pn.Lola senang2 dapat pahala hasil caci maki orang ramai (termasuk saya) yg mengeji tindakan Pn Lola mengabaikan adik Firdaus...

Pn Lola nampak x disitu???
Dalam pn Lola anggap adik Firdaus beban...
Dia sebenarnya rahmat untuk Pn Lola..

Semoga Pn Lola sedar dan mengakui kesilapan diri..
Hentikanlah dolak dalik itu..
Pohonlah keampunan pada Allah kerana tidak menjalankan amanah sebaik2nya untuk menjaga tetamu syurgaNya...
Dan pohonlah kemaafan dari anakmu Firdaus...

Anggap semua yang terjadi.. allah mahu Pn Lola menjadi insan dan ibu yang lebih baik di masa hadapan..

Adik Firdaus...
Ssmoga adik cepat sembuh..
Mendapat pembelaan sepenuhnya...
Jangan sedih adik..
Kasih sayang Allah itu sangat luas..
Walau tanpa kasih dan sayang ibu bapa kandung..
Masih ramai yang menyayangi adik Firdaus..
Dan Al-firdausi itu sememangnya milikmu...

Semoga Firdaus sihat & selamat selepas ini...
Amin...


P/s: hati bara maka penulisan amat kasar.. harap maaf...






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...