header flash

Friday, July 18, 2014

:: BARAN ::

Sehari dua ni memang nama Kiki & CDM25 sangat glemer...
Semuanya disebabkan baran...

Aku pun manusia jenis baran jugak..
Senang sgt darah ni nak menyirap smpai ke otak...
Konfem mulut laju jek nak kuar perkataan2 x elok...
Tapi tengok jenis lawan la jugak..
Kalau yang sama kepala angin mcm aku..
Mmg makin bara la hati..
Tapi kalau yg mcm Uncle Kim tu..
Dengan dia orang jauh berumur dari aku..
Dengan dah ulang2 cakap..'saya mintak maaf saya xsengaja'
Aku rsa level berapi aku jatuh berdesup kot...
Silap2 beku terus hati... ada salji ala2 frozen gitu..

Ok..malas nak cerita panjang pasal Kiki...
Aku rsa semua orang dah tau..
And dia pun dah mintak maaf dgnnPak Cik tu...

Cuma aku ada nak kongsi cerita baran aku utk dijadikan pengajaran...
Terutamanya kepada mak2 buyung...



Masa mengadungkan Sophea..
Aku ngajar budak2 tingkatan 1..
Adalah beberapa orang ni yang nakal xhengat...
Jenis stail masuk kelas takat nak sembang..
Kerja xpernah buat..
Buku xnmpk rupe buku tapi isi kandungan xde...
Ada 2,3 hurup jek dalam tu...
Bila aku mengajar time tu la dia nak menyanyi la..bergendang la...pi curi pen kawan la...baling2 pemadam/tudung pen/kertas gumpal.kat kawan2 dia..
Main tiap2 hari ngadap perangai yang xde sivik ni..
Aku pulak darah muda... senang masuk angin...tu yg cepat naik angin...
Ditambah pulak dengan hormon seorang ibu mengandung yang xstabil...
Satu hari tu.. hilang sabar tu datang...
Aku tengah mengajar diorg wat mcm pesta duk bergendang2 bergelak ketawa...
Dah 2,3 kali tegur soh diam tp.mcm.xjalan jek teguran aku tu... siap menjawab sambil gelak2 lak tu...
Memamg hati aku menggelegak xblh dikawal...
Aku pi kat meja diorg...
Ambik buku diorg...baling campak atas lantai sebab aku sakit ati sangat sambil aku mebebel2 la....
Pastu diorg terus diam...
Seminggu dua jugak la diorg diam xbuat perangai...
Ha..tau jugak korang takut kalau mak buyung mengamuk..

Itu cerita 2 tahun lepas...
Sehinggalah kebelakangan ini..
Memori itu kembali menghantui aku..
Bilamana...

Anak aku..Sophea..
Bila dia mengamuk jek..
Dia akan campak barang yang ada kat tangan dia sebagai tanda protes kalau aku xbagi dia main pape...


Wuwuwuwuwuw...
Patutlah orang2 tua pesan...
Masa mengandung kena jaga kelakuan dan perangai..
Sebab mnt anak dlm perut akan ikut perangai kita..
Sekarang  baran tu dah tjangkit kat anak aku..
Huhuhuhu...
Nak masukkan dia semula dalam perut and rewind semula masa supaya aku jaga baran aku masa pregnant dah xboleh..
Terpaksalah aku hadapi perangai Sophea ni..
Kena  bagi minum air yaasin banyak2 and hembus ayat surah Luqman banyak2 nih..
Huhuhuhu..

Jadi..moralnya.. masa mengandung.. jangan nak baran sangat...
Semoga jadi iktibar untuk semua..

Sekarang ni aku dah kurang mengamuk fizikal macam tu...cuma aku membebel2 dgn bahasa sarkastik..tadah la telinga korang dengar... bagi makan dalam sikit...
Untung2 terkesan smpai ke hati... bolehla berubah jadi individu lebih baik..amin..


P/S: teringat dlu.. pengetua xdtg..jadi masa nak punch balik..aku parking kat tempat pengetua.. pastu aku wat lawak dgn cikgu2 tunjuk toyol aku naik takhta parking kat tempat pengetua... skali ada cikgu senior ni cakap "hang nieza boleh jadi pengetua.. kalau kontrol sikit cepat marah tu"... smpai hari ni aku terngiang2 kata2 cikgu tu.. hurmmm...memang kena kurangkan baran nih.. bukan sebab nak jadi pengetua.. aku memang xde cita2  nak jd pentadbir pun.. cuma nak kurangkan baran supaya dapat jadi umat Rasulullah yang lebih baik.. doakan aku ye..



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...