header flash

Monday, July 14, 2014

:: HIPOKRIT ::

Bersempena bulan Ramadhan ini...
Aku mcm ada pengakuan untuk dibuat la..
Sebab bila difikir2...terasa diri ni tersangat2 hipokrit...



Aku ajar sains..
Aku ajar anak murid aku..
Pasal pencemaran alam..
Pasal kerakusan manusia meneroka bumi sehingga menimbulkan kemudaratan..

Maka
Aku ajar anak murid aku..
Supaya kitar semula..
Kurangkan pencemaran alam..
Secara teori..hebat aku berkata2..
Tapi secara praktikalnya..
Aku sendiri pun xapply..



Xdenya aku kitar semula..
Sampah semua campak dalam satu tong sampah jek..
Situlah sisa domestik..situlah tin sardin, situlah tisu.. situlah botol kicap...
Cuma kadang3 kalau2 banyak botol, aku asingkanla dalam plastik berbeza..

Nampak? Aku ajar budak tp aku sdiri xbuat..
Hipokrit...

Akau habaq kat anak2 murid aku..
Banyak sampah.kita kena cari alternatif utk kurangkan sampah..
Kalau baby pakaikan lampin kain..
Tapi bila time aku sdiri..
Aku pulun pakai lampin pakai buang..
Ada jek lampin kain..tp jiwa x cukup tabah utk tukar kerap & sental kain tiap2 hari even masukkan dalam mesin jek..
Kekangan masa..
Aku pernah try pakaikan Sophea cloth diapers...tapi xsmpai stgh jam dah bocor.. jenuh nak mengemop rumah bagai.. terus stop cloth diapers... proceed dgn diaposable diapers...
Smpai Sophea dah nak masuk umur 1 tahun setengah dah ni... aku xtau la dah berapa ratus keping diapers Sophea menyumbang kepada pencemaran alam... huhuhuhu.. T___T

Nampak? Aku ajar budak tp aku sdiri xbuat..
Hipokrit...

Aku ajar budak..
Supaya berjimat guna air..
Tapi aku sendiri pun kadang2 terbazir air mcm tu..
Tutup paip xketat..
Tadah air tapis..pastu buat kerja lain sampai lupa...air melimpah2 sampai 2,3 jam...
Ada tu aku naik tdo lupa yang aku tadah air tapis.. bangun sahur baru prasan.. T____T

Nampak? Aku ajar budak tp aku sdiri xbuat..
Hipokrit...

Aku ajar budak supaya jimatkan penggunaan elektrik..
Tapi aku sendiri membazir...
Duduk 2 orang jek dgn Sophea sambil tggu MrAF balik....tapi lampu satu rumah aku bukak...
Ajar budak klu nak iron baju..iron banyak2 sekaligus.. baru jimat elektrik..
Tapi bila time aku..pagi nak pi keje baru aku iron.. tiap2 hari...
Kadang2 balik kerja tengok lampu lupa tutup... air cond pon pernah lupa tutup...
Sadis...

Nampak? Aku ajar budak tp aku sdiri xbuat..
Hipokrit...

Jadi...
Selayaknyakah aku dioanggil cikgu?
Sedangkan aku x tunjukkan contoh dan tauladan selari dgn apa yang aku ajar .. T_____T.




Sekian..salam nuzul al-quran..

P/A: pernah dengar x yang dulu persidangan tentang penipisan lapisan ozon.. diorg bentangkan tentang bahanyanya CFC... tp konvensyen itu berlansung di dalam puaat konvensyen yang berpendingin hawa... see? U get my point?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...