header flash

Tuesday, July 8, 2014

:: SALAM PERANTAU ::

Teringat memori zaman abang aku wat PhD kat UK dulu...
Dalam tahun 2002-2004 mcm tu...
Zaman tu...
Nak berhubung sikit punya seksa... especially bagi mak & ayah aku..
Selain surat & card...
Telefon..
Tu pun dalam 2 minggu skali abang aku call mak aku..
Nak buat mcm mna.. mahal kot nak call...

Kalau dengan kakak & aku..
Senang sikit kot..
Sebab kami ada email..
Dan yahoo messangger..
Perghhh..kira canggih dah tu tahun tu dah tau guna internet..
Tapi..
Masa tu internet xmcm skrg...
Bukan streamyx unifi 4G bagai..
Internet yang jenis dial tu..
Sambung adapter dari telefon ke komputer pastu dial 1515 or 5151.. mcm tu la..lupa dah zaman prasejarah tu....
Tapi yang aku takkan lupa..
Bunyi dia nak connect tu..
Hahahaha.. sape yang biasa guna internet dial up mcm ni diorang tau la keindahan bunyi nak connect tu..
Bising ok...
Menjadi faktor kekantoian dengan ibu bapa apabila cuba online dimalam hari.. hahahaha..mcm haremmmmmm...



Ok..berbalik pada berhubung dengan abang aku di UK tu...
Bila time aku cuti sekolah tu barulah dapat mak ayah aku tengok gambar yg ang aku send kot email aku..
Dan bervideo chat dgn abang aku..
(Heran aku mak&ayah aku ni... dah ajar dlu cara bukak email semua...tapi xjugak reti2... tapi skrg ni pandai pulak... berwhatsapp bagai... ada facebook bagai.. bapak aku lagi sakan.. youtube & baca blog aje...silap2 blog aku ni pun dia baca.... errr... hai abah... hahahahaha)...
Ok...sambung cerita...
Mcm aku cakap td la..yang ada cuma YM.. skype pun xwujud lg masa tu..
Jadi vedeo chat pun ya allah.. lembab.. kalau abang aku lambai tangan.. mau dekat 5 minit  baru selesai dia punya pergerakan..
Tambah2 kalau malam raya & pagi raya..
Emosi lebih2 la kan..especially mak aku la.. anak lelaki tunggal kesayangan buah hati pengarang jantung beraya di rantauan kan.. drama air mata la bermula dari org start takbir raya.. huhuhu...

Tu cara nak berhubung dengan aku dan keluarga.. keluargs asas...

Kalau nak berhubung dengan keluarga besar laaaaaaagi la susah..

Maka.. sebab tu zaman tu kalau bulan puasa jek... dalam paper tu..yang orang tunggu ialah bahagian  salam perantau tu la.. maka abang aku pun ada la 2x raya kot hantar gambar kat ruangan tu..

Kesannya...
Riuh telefon rumah aku berdering...
Mak cik pak cik semua call..
"Eh.. gambar haidi masuk dalam paper yang ucap selamat hari raya tu.. nampak cerahla dia..nampak berisi la dia.. blaa...blaa..blaaa... ok ke puasa mat sana? Bla bla bla... siapa masak?... bla..bla..bla..."
Yup...!! Masa tulah barulah sedara jauh2 (tak jauh mana pun...mak sedara pak sedara sepupu sepapat je pun) dapat nak tengok gambar abang aku yang berada jauh di UK masa tu...
Arwah nenek aku lagi la...siap potong paper tu simpan wat pengubat rindu...
Besar ertinya ruangan Salam Perantau tu..

Tapi macam aku cakap la..
Tu tahun2002-2004..
sedekad yang lalu..


Sekarang ni...
Zaman dah  berubah...
Internet di mana2..
Duk la negara mana pun..
Boleh  berhubung mcm ada depan mata jek..
Skype, whatsapp, viber, line, tango... mcm2 lagi lah apps utk berhubung..
Facebook, instagram...dah connect dgn 99% sedara dan kenalaan..
Usah kata nak tatap gambar muka.....
Tiap2 hari makan ape pun mak ayah xpayah duk termenung nak fikirkan mcm mana kehidupan anak2nya kat sana...
Silap2 dia kentut berapa kali kat sana pun kita boleh tau..nak maksudkan betapa sentiasa berhubung..
Dan..
Apa motif lagi nak berkirim gambar dalam paper?
Orang yang guna internet lagi ramai dari yang beli paper skrg ni..

Yang lagi xboleh blah...
Sebelum puasa lagi...
Dah post gambar kat fb...
'Sesi photoshoot untuk salam perantah...'
Seriously?? Aku xleh nak hadam..
Ko dah post siap dah gmbr tu..
Semua dah tengok dan kirim kat paper pulak? Seriously???

Ok..
Aku cuba bersangka baik...





.....







.....






.....





....


Oh maaf.. aku macam nak ada persepsi negatif jugak...


Hurmmmmmm...

Aku manusia lemah..
Maafkan diriku....



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...