header flash

Wednesday, December 3, 2014

:: MARI MELUKIS BERSAMA ANAK-ANAK ::

Ok...confession to make...
AKU TAK PANDAI MELUKIS...

dan...
bila hidup bersama kanak2 kecil..
adalah lumrah untuk kita dipaksa melukis oleh mereka yang naif itu...
pada akal fikiran mereka...
"Orang besar2 wajib pandai melukis"
Hahaha..


Dan bila sikenit sua kertas dan pen..
maka rintik2 peluh mula memercik di dahi...
Adrenalin dirembaskan pada kuantiti yang lebih banyak berbanding norma...
maka...jantung berdegup kecang...
tapi demi sebuah ego...
mana bisa kuakui kelemahan diri..
apatah lagi dihadapan little monsters..
maka..kugagahi diri mencapai pen yang dihulurkan..
dan..
Zasssss...!! Sepantas kilat kuhulurkan semula kertas itu kepada mereka..
"CACING..!! Cik Sue lukis cacing"...
Hahahaha...
ye..ini.adalah kisah benar.. zaman lampau..zaman xkawen lg..si Ezry & Sang Kembar tu baya2 Sophea..
pastu mak aku membebel..
"Bagus sangat la tu ajar budak2 melukis cacing macam tu..membunuh bakat seni mereka".. hahaha...aku ubah sikit ayat mak aku..bagi bunyi formal.. hahaha..

Tapi ye benar.
dulu sampai sekarang...
aku tetap aku..
xpndai nak melukis...
amat kontra dengan MrAF...
walapun dia xdelah kategori pndai sgt melukis...tapi at least nampak la jugak apa yang dia cuba lukis...xmacam aku..nak lukis lalat tp mungkin org teka semut.. hahaha..

Yang merah aku lukis..yg hijau MrAF lukis

Tapi since Sophea dah masuk fasa suka melukis..actually..dari umur dia 1 tahun 5 bulan.. mmg suke sgt pen & kertas...tp sebab aku tkut dia conteng dinding..maka aku belikan dia magnetic doodles tu.. hehehe..


Tapi...
dia mna pndai nak lukis..
akhir cerita dia mai letak doodles dia atas aku..suruh aku lukis.. huhuhu..gigil lutut.. lukisan aku  mcm gmbr kat atas tu la.. bagi Sophea ok la tu..tp bak kata mak aku..lukisan aku berkemungkinan besar boleh mematikan bakat seni orang yang melihatnya..maka..aku pun gigihla google.. jumpa la gambar2 ni...
maka..sekarang..
aku melukis untuk.Sophea dengan keyakinan diri yang berganda2 melimpah ruah hahaha..








*semua gambar cara melukis ini diambil dari internet..

Sesungguhnya...
aku sangat jeles dgn orang yang pandai melukis.. especially stock2 yang guna water colour & brush.. sapu2 sana....sapu2 sini.. tap2 sana...tap2 sini...renjis2 sana.renjis2 sini..dah hasilnya..tada... mengagumkan.. kalau pemandangan tu..dengan aku2 rsa terbang melayang masuk dalam lukisan dia.. kalau lukis air.. rsa mcm terdengar2 je bunyi air mengalir.. nak umpamakan betapa 'hidupnya' lukisan dia...
kalau aku wat macam tu.. konfem2 akan jadi lukisan abstract...dan hujah aku mesti lah "hanya orang berjiwa seni dapat menghayati hasil seni aku".. hahahaha...

Kekadang tu seni tu pelik.. mcm yg tgk kat pameran seni tu..mcm ntah ape2 lukisannya tp org kata itulah 'masterpiece'... mcm gambar Mona Lisa.. kat mna istimewa pun aku xtau... hahahaha.. dasar buta seni sungguh aku ni ahakz.. ;p


P/S: tak zabar nak tggu Sophea umur 4 tahun.. nak hantar kelas melukis...barulah xbuta seni lukis mcm mak dia sangat hahaha..

P/S: hari tu jaga SPM seni... ya Allah...!! Giler lawa dia punya lukisan... gaya melukis tu pun aku dah bagi 10 markah.. hahaha. Susun berus...celup sana..celup sini..celup air..celup warna..celup air.. lap2 kat kertas...pastu warna.. ok..sumpah..aku kagum.. tgk berus yang mcm2 saiz tu pun aku dah kagum..nak wat macam mana....aku ni..dari zaman sekolah rendah smpai sekolah menengah...klu guna water colour... 2 jenis berus je aku ada... yang besar yang keras...utk kaler area yg luas... yang halus..utk kaler bahagian border? Tone warna??? Entah...xpernah tau.. hahahaha...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...