header flash

Tuesday, December 16, 2014

:: NAMA ::

Salam bersiaran...
Hehehe... 
Baru boleh nak menaip... baru hilang rsa kebas kat jari jemari akibat salji di Korea... hahahaha.. over sangat kan..mmg statement mintak penampar nih hahaha... 

Ok..
berbalik pada entry...
NAMA...
semua orang ada nama...
dan semua orang diberikan nama..
*eh! Ke ada ek orang yang xde nama? 

Dan nama digunakan untuk panggilan...
Sebab itu dalam Islam disarankan agar selaku ibu bapa, kita perlu memberi nama yang mempunyai maksud yang baik... 

Ok..aku ada berkenan satu nama.. 
nama untuk lelaki la..
jadi verrangan la kalau dapat anak lelaki nak bagi nama tersebut.. tp nama tersebut xde makna dalam bahasa arab...tp dalam bahasa Greek ada.. and ala2 kedewaan la jugak maksudnya.. 
Masa umur 20 dah berangan dah pasal nama anak... hahaha....giler berpandangan jauh...
jadi masa couple tu standardla..bajet2 sweet2.. topik: anak...
Nak anak berapa orang...
*pastu muka blush2 malu... hahahaha..
pastu masuk la topik nak bagi nama ape...
aku pun cakapla nak bagi nama yang aku bkenan tu..
boyfriend aku xlain xbukan MrAF pun tanya..
"Apa maksud dia? "..
Aku terus "Alaa..xpe..xpenting pun tu... yang penting bunyi best..."...
Pastu MrAF terus bagi tazkirah..pastu sentap...pastu diam..xsebut dah pasal nama anak.. dalam hati.."xpe.. lepas kawen nnt aku pujuk la smpai dpt nama yang aku bkenan tu muahahaha"... 
Korang nampak x... aku bgaduh pasal nama anak bertahun lagi awal dari bergaduh pasal bila nak masuk meminang hahahahahaha... 

Ada orang suka bagi nama panjang2 macam ni..bergantung pada diri masing2 la nak bg nama kat anak... tp kene fikir baik buruk la sblm bg nama..




Bila dah kawen... dan mengandung... topik kembali bersambung...
duk berperang pasal nama..
MrAF: kita kena bagi nama yang ada maksud baik2...i'allah anak jadi baik...
aku: ala..kat sekolah tu...semua nama baik2..tapi perangai ngalahkan hantu...
MrAF: yang tu kena pandai didiklah... dan doa banyak2... tapi yang pasti kita dah buat t'jawab kita utk bagi nama yang maksud baik2...
aku: .......................... *(terkesan kat hati)

Maka..gigihla aku google psal menamakan anak ni.. then terjumpa satu yang AlFadhil Ustaz Haron Din kata... maksudnya lebih kurang mcm ni...
menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberikan nama anak dengan maksud yang baik supaya apabila dipanggil...memberi maksud yang baik seteruanya menjadi doa kepada anak tersebut...xsemestinya masksud dalam bahasa arab..kalau dalam  ahasa melayu pun boleh... contoh Sufi = Suci... boleh je nak bagi nama dia Suci pun..cuma kita xnak la bajsa direct kan..xpuitis.. sdbab tu la option utama refer yang bahasa arab.. then klu nak refer bahasa lain oun xpe...asalkan jgn ada pertindihan maksud yang terang-terangan membawa maksud kurang elok..

Ok...terus rsa macam dapat hidayah...
iye...kena bagi nama yang ada maksud yang baik...
insaf.... T_____T

Tapi..dalam keinsafan tu...mana boleh kalah dgn MrAF kan.... jadi perbincangan diteruskan..

Aku: ye lah... kita bagi nama yang ada maksud baik2... tapi....ada syarat..
MrAF: syarat apebenda pulak?
Aku: nama kena seketul je... sebab nak panggil nama dia penuh.. baru tercapai matlamat bagi nama dengan makna supaya bila panggil jadi doa.. kalau bagi nama panjang2... macam Sitinur Ain Mahfuzah Iftitah Huzaifah bla bla bla...tapi bila panggil takat nak panggil ain ke.. siti ke.. ifah ke... xpayah...xde maknanya bagi nama panjang2 maksud macam2 last2 panggil seciput.. maksud entah2 sama entah dah lari maksud terus... *ok..nama aku main petik je ni...kalau terkebetulan sama dengan nama korang...aku mintak maaf...*

Maka dengan hujah aku itu... MrAF pun bersetuju dan kami pun pulun la cari nama... dan alhamdulillah kami bersetuju pilih Sophea.. bunyi dia Sofiya yang membawa maksud menawan... jadi sebab tu bila aku tengok anak aku..aku rasa menawan jek.. hahahaha... sebab tiap kali aku panggil nama dia..dgn doa dalam hati dia menawan hehehehe.. korang tgk anak aku xnampak menawan tu lain cerita...ni applicable utk ibu bapa terhadap anak masing-masing hahaha.. *(mak aku kata aku bagi nama Sophea sebab aku minat Sophie Kinsella... hahahaha....)

Ye...aku suka nama yang pendek..seketul..sebab aku kerja cikgu..aku rsa tension yang amat bila nak tulis nama students yang panjang2 ni...especially kalau space ciput...stressed ok...tambah2 bg manusia tulisan hodoh macam aku..dah la tulisan sedia maklum hodoh..nak tulis nama panjang2 rapat2 mcm tu...lg la kurang senonoh tulisan aku...lagi la nampak xkemas kerja aku..lagi aku sakit hati...wuwuwuwuwuwu...

Dan..kadang2 tu... aku pun tension dengan budak2 ni.. xpernah nak tulis nama penuh... especially budak lelaki la.. kalau yang ada mohammad kat depan ke..slumber2 je xtulis...pastu aku  la mcm org gila aku duk cari nama dia xjumpa2... kadang2 kalau nama 3 ketul...dia tulis 2 ketul je.. mmg sakit ati la aku rasa... mcm kurang bertanggunjawab kan sikap mcm tu..nama sendiri pun kurang tanggungjawab nak tulis dengan betul.. atau maybe diorg pun dah bosan xlarat nak tulis nama diorg panjang2?? Tercapaikah objektif bagi nama dengan maksud panjang2 sampai empunya badan rasa terbeban?

Lagi satu bila jadi cikgu ni... bab nak eja Muhammad or Mohd or Muhamad or Mohamed or etc..mmg masalah... selalu silap..wuwuwuwuwuwu..tp rasanya sekarang JPN mmg dah tetapkan ejaan dia ialah Muhammad kan? Ke aku silap ni?

Ni masalah nama pelajar2 melayu la.. kalau pelajar Cina xde masalah....senang..cuma xleh nak  beza nama lelaki dengan perempuan... kalau pelajar India pulak masalah bila diorg suka tulis nama ringkas.. contoh : Elamaran a/l Rajagopal....diorang suka tulis R.Elamaran... kalau kita xperasan.. key in nama ni.. pastu sort..tak ke dah lari susunan dia.. huhuhu... yang lagi best.. R.Elamaran a/l Rajagopal.. pening aku kadang2 dgn penulisan diorang ni...

Ok..stop cerita pasal anak murid.. sambung cerita nama.. bila aku decide nak bagi nama anak aku Sophea...semua orang akan
Sophea apa?
Sophea je??
Ha..macam tu la reaksi diorg...dari kawan2, sedara mara even orang JPN sendiri hahaha..
memang rasa janggal sangat sebab rsa macam dalam kalangan alien pulak bila bagi nama anak seketul je di Malaysia ni... tapi bila pi sekolah...jumpa member2.. and paling best..jumpa ustaz kat sekolah aku... anak dia semua nama seketul..dan hanya dua patah... fuhhhh...baru rsa xjahil sangat aku bagi nama anak pendek konon mcm xislamik... hohohoho...

Dan yang aku kerap jumpa.. bagi nama anak panjang2...berbelit2 nak sebut pun ada...end up nama panggilan ialah 'kakak', 'angah', 'adik', 'abang' dan yang sewaktu dengannya yang mana dah xde kaitan dengan makna nama yang diberi untuk dipanggil...jadi.. tercapaikah objektif utk maksud didoakan? Hurmmmm....xtau nak kata..

Hurm...sebenanrnya... aku tetiba nak menulis pasal ni sebab aku nak ingatkan diri aku sendiri.. aku bagi nama Sophea..dan aku dah bertekad nak panggil dia dengan nama penuh Sophea...xde nama.pendek2 dari tu... bukan apa..sebab sekarang rasa pendirian makin rapuh..dah macam tergoda panggil dia Yaya sebab dia membahasakan diri dia 'Yaya'... macam cair jek hati ni bila dia duk sebut "Yaya..!! Yaya..!! oh tidak..!!! Ya allah..cekalkan hati ku untuk terus istiqomah panggil dia Sophea... hahahaha..

P/S: nnt kalau ada rezeki....mungkin nak pertimbangkan nama satu patah dua suku kata je.. hahahaha... tp yang penting..ada maksud baik supaya jadi doa masa panggil.. hehehe..

P/S 2: ini adalah pendapat aku semata2.. xde paksaan untuk.korang setuju dengan pendapat aku.. ;p

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...