header flash

Friday, December 19, 2014

:: TRIP KE SINGAPORE & TIPS ::

Assalamualaikum...
hahaha..bersua kita dalam entry pekasam... tertunggak selama 2 tahun nih...
hahaha.. bapak basi punya ceritera...
tapi xpelah..sebab dah 2 tahun aku berjanji nak up entry ni kan..
maka aku tunaikan janjiku untukmu.. ceewah!! mcm tajuk lagu dah bunyinya hahaha...

aku pun baru 2 kali jejak kaki kat Singapore..
1st time Februari 2012..
2nd time November 2012...
hahaha.. dua2 tahun 2012..
aku pun tak tau la nape mabuk bebenor aku pi Singapore tahun 2012 tu hahahaha...

2 kali pergi... maka 2 tempat tinggal yang berbeza..

jadi objektif aku... harap entry ni dapat membantu korang merancang percutian korang ke SINGAPORE..
dan kepada yang selalu duk tanam dalam kepala "Mahal nak pergi Singapore...".. aku harap entry aku nih dapat melupuskan pemikiran macam tu..
sebab klu pandai budget.. mmg xbanyak pun duit habis untuk ke Singapore...

maka.. amaran dari aku...entry ini panjang dan ada banyak gambar.. jangan salahkan aku kalau dia lambat loading... ye lah.. bercerita tanpa gambar mana nak syok kan...ABM (Alat bantu menulis) tu penting dalam usaha nak menyuntik semangat korang pi Singapore hehehehe...


1st trip aku pi dengan family... maka kami drive ke JB...stay di Hotel Sri Malaysia JB.. nak bergerak ke Singapore senang jek sebab boleh ambik bas di Larkin... yang ni aku banyak tanya kawan aku.. Kak Bani sebab tunang dia kerja kat Singapore {sekarang dah selamat jadi suami and dah ada anak baya2 Sophea dah pun hahaha) .. siap tlg belikan map Singapore & bus guide lagi... hehehe...

stesen bas Larkin tu sebelah jek dengan Hotel Seri Malaysia JB tu.. kalau xde anak kecik.. jalan kaki jek kalau nak gi naik bas... klu nak bawak kereta pun xde hal..tempat parking dia banyak... tapi yang penting.. naik bas yang turun di "KERANJI" ... Keranji tu nama tempat di Singapore... di Keranji tu ada stesen MRT yang akan menghubungkan anda untuk ke mana2 sahaja di Singapore... tambang bas dalam RM2 macam tu jek untuk masuk Singapore.....

cuma yang lecehnya... tiap2 kali nak masuk Singapore.. kita kena beratur cop passport kat CIQ tu... besar lak tu bangunan dia.. kne naik turun eskalator bagai... renyah... bagi yang ada anak2 kecik la..klu geng muda remaja xpe.. yang tu lagi thrilled... baru la syok... hehehe...

sebab tu untuk trip kedua aku ke Singapore... aku stay kat Singapore... masa tu pregnant 6 bulan.. hotel sana xdela mahal sgt pun..standard2 harga Malaysia... dlm RM300+ tu dah ok dah... aku dulu nasib baik ada kawan MrAF kat Singapore... dia soh cancel hotel reservation kami and pi stay umah dia... orang dah beria ajak kan... segan la nak jual mahal... hahahaha... so kami pun stay kat rumah dia di Ang Mong Kio. Masa aku pi tu dia bujang lagi... sekarang dah kawen dah ada anak dah... lambat sgt aku share cerita... klu x boleh promote kat korang... hahahaha.... ok.. kidding... ;p

ok.. apa yang menarik di Singapore?
hurm.. susah nak cakap... sebab minat setiap orang tu lain kan...
macam aku... objektif utama berjalan2 adalah untuk posing2 hahaha....
shopping2 bukan objektif aku...
hehehehe...

jadi kalau orang tanya aku Singapore best ke x... dgn yakin aku akan cakap best...!!!
 view dia cantik and ada banyak tempat menarik....
serious... xrugi korang pi Singapore...

ok... mari aku listkan tempat yang menarik untuk dikunjungi di Singapore...

1) Merlion

Hahahaha... sini wajiblah pi... mercu tanda Singapore kot... cara sebut dia ialah "Merlayen"
MERmaid + LION = MERLION...
nak pi sini senang je dengan MRT.... turun dekat Raffles Palace... pastu korang menapak la untuk ke Merlion... pemandangan dia indah... banyak pokok..so redup je sepanjang perjalanan tu...







kalau malam... dari depan Merlion ni... boleh tengok laser show Marina Bay Sands... tiap2 malam akan ada laser show... dah 3 tahun kan... lupe dah aku... 8.00 & 9.00 malam klu xsilap aku... hehehe...




2) Arab Street
ok.. lepas penat menapak kat Merlion... boleh la tuju ke destinasi ni utk isi perut... kat sini banyak restaurant yg best... ZamZam semestinya...xpun boleh makan kebab...sedapppp....!!
Ha..!! Ni la kawan MrAF....hansem kan... haip..!! Jangan nak berangan...mmg masa dalam gambar ni single lagi...skrg dah ada anak..jgn korang nak menggatal hahaha..  
Kat sini juga tempat Shopping...kalau nak beli kain ke apa.. then kat sini juga letaknya Masjid Sultan...satu2nya masjid di Singapore yang dibenarkan azan sambung speaker...
*semoga Penang xdapat nasib yang sama macam Singapore... huhuhuhu*

3)Orchard Road
ha..sini pun kira tempat wajib pi la... untuk shopping katanya hahaha..

masa aku pi 1st trip dgn family dlu... kawan BIL aku belanja kami lunch kat Ion Orchard.. huhuhu..

murah rezeki kami.. huhuhuhu.. tapi yang belanja tu lagi murah rezeki depa aku doakan... amin..


4)Marina Bay Sands

MrAF2010.. hahahaha..hahahaha..xtau nape rasa nak gelak.. hahahaha... 

ha..ni lah bangunan paling gah kat Singapore aku rsa... MrAF kata bangunan 'bongkak'... hahaha..siap nak ada laser show bagai.. hahaha.. bongkak x bongkak MrAF la yang beria nak datang sini... al-kisah Marina Bay Sands ni telah mencatat memori indah dalam hidup MrAF... Ogos 2010... beliau telah menghadiri satu konvensyen di sini... dan... pertama kali dalam hidup beliau dapat lucky draw...
Orang dapat grand prize bak hang...!! Hahaha..

dan Grand Prize pulak tu...dapat hadiah i-Pad.. ye..sekarang xde makna dah iPad itu..tapi bukan pada 2010...bayangkan Ogos 2010..!!! iPad xmasuk Malaysia lagi tau.. xde lagi tablet kat Malaysia ni.... so bila usung iPad tu giler gah ko rasa... balik kampung orang kerumum tengok... 'benda pelik' la kiranya masa tu... lepak Starbucks online guna iPad...orang usha je...perghhhh... giler banyak dosa riak aku kumpul masa tu hahahaha..
Ha..dalam gambar ni tbukti..semua orang duk usha iPad hahaha.. 

trend setter jugak rupanya aku nih dulu.... hahahahahahahahaktuihhhhh....!!! ;p

Masa 1st trip... aku xnaik atas...lepak2 bawah je...


bila pi 2nd trip...aku&MrAF nak naik....tiket tak mahal sangat pun.. SD23 sorang untuk naik Marina Skypark.. aku cakap xmahal sebab berbaloi la...Marina Bay Sands kot... siap masuk National Geographic lagi...

Berangan nak duk atas ni tengok F1 Si gapore... perghhhhhh... angan2 xkalah hahaha.. 

actually dia ada masa2 yang ada tour guide kot.... yang aku ingat pukul 2... dgn tour guide...korang boleh masuk sampai dekat dengan dia punya pool..

perghhh.. infinity pool ok..!! Aku duk berangan ni nak swim kat infinity pool tu.. hurmmmm... bila la impian nak  stay kat sana termakbul... ---> sambil jeling MrAF... ;p


plan asal lepas naik Marina Bay Sands... nak pi naik Singapore flyers... tp atas nasihat kawan MrAF...dia kta naik Singapore flyers view sma macam atas Marina Bay Sands je jugak.. then masa kat atas tu..mmg nampak dengan jelas Singapore Flyers tu lagi rendah compare to Marina Bay Sands.. hehehe..

Nak pi sini boleh naik MRT... *sila study map MRT*

Dan...
aku rsa aku dan MrAF sgt bertuah sebab kawan MrAF bawak kami pi ofis dia.. perghhhhhhh... lagi tinggi dari Marina Bay Sands ok... hahaha...

sila jeles dgn aku sebab korang pi pun korang xleh naik tempat ni...nananana naaaaaaa.... hakhakhak...


5) Garden by the bay
ha..!! Ini letaknya sebelah dengan Marina Bay Sands... dari atas Marina korang akan nampak pokok2 avatar dan 2 buah dome yang berbentuk kealienan...xde simetri...tp pusat graviti dia rendah. Kestabilan dia tinggi...
Ni vier dai Marina Sky Park Observation Deck.. 

Ok..tiket dia SGD5 untuk masuk kawasan tower (pokok ala avatar tu) dan  SGD28 untuk masuk kedua2 dome...tp seriously mmg cantik...
Ni la pokok ala Avatar tu..

Nak naik atas tu la yg SD5... klu beli yg SD28.. all in dah.. 

Betul x Marina Bay Sands merupakan sebuah bangunan yang bongkak? Hahahaha.. giler ah gah dia bdiri kat situ.. 


ada 2 dome kan.. 1 flower dome.. 1 lagi rainforest dome... aku suka giler flower dome tu...


rasa macam kat negara 4 musim.. masa aku pi tu tema dia autumn...dia akan ikut tema 4 musim.. next time klu nak pi..nak pilih time spring... syok duk dalam tu...banyak bungaaaaa..sejuk...xmacam floria putrajaya... mmg banyak jugak bunga tapi panas ya allah... huhuhu.....kat sini rasa nak guling2 je...especially kat celah2 bunga rose.... aku kan bajet jiwang2 hahahaha..
Ni dalam Rainforest dome. lawa...!! 



6) Songs of the Sea di Sentosa Island
Sentosa Island ialah kota keriangan... kat situlah letaknya USS...tapi ni nak cerita pasal Sentosa Island dulu.. aku masuk ke Sentosa Island melalui Vivo City.. means korang ambik bas/MRT dr stesen korang turun di Vivo City, kalau korang stay Singapore la...klu dr JB..sama.macam.nak ke USS...baca yg kat USS kat bawah tu nnt.....

di Vivo City dia ada train khas untuk ke Sentosa Island.. train tu di area roof top Vivo..

1st stop di Sentosa Island ialah USS... 2nd stop baru Sentosa Island.. tp aku mmg turun di 1st stop pastu menapak ke Sentosa Island.. *train ni xleh guna public transport card tu..kne beli tiket lain*



macam2 aktivity ada... cuma kena bayar tiket la nak main tu... aku pi Sentosa ni sebab nak tengok Songs by the Sea... show laser+air...show start pukul 7 malam...so klu nak pegi..pandai2 korang la susun perjalanan aktiviti korang...
Tiket : SGD 10 untuk seat biasa, SGD 15 utk special seat.. special tu depan la...


Aku suke la benda2 macam ni... aku kan pengkagum terulung...semua benda aku kagum hahaha..


5) Universal Studio Singapore

Ha..!! Inilah tarikan utama ke Singapore sekarang.. WAJIB pergi....dan...sehari xcukup ok... aku pi 2x baru lah habis ronda semua secara puas hati... dpt tgk semua show & main most of the games... masa yang 1st trip tu aku pulun main..
Muka bajet hebat lepas turun Roller coaster.. human je kot.. hahaha.. bapak aku naik beb!! Pastu bapak aku pi pulak USS dgn makcik2 aku..diorg pun naik.. 2x bapak aku naik bak hang..!! hangpa yang muda xberani naik saje la kan..malu kat geng veteran... hahaha..



masa tu xpregnant lg.. semua mainan aku naik kecuali Cylone... giler gayat.. hahaha.. actually aku nak naik..dah pi que.. tapi tgh duk que hujan gerimis...so dia cancel...aku pun kuar baris..xsmapi 10 minit dia on smula..xkuasa dah la aku nak que.. huhuhu..

Ok..bila sebut USS... mmg que nak main la probnya especially bila ko pi weekend waktu Malaysia Cuti or waktu Public Holiday Malaysia.. mmg berkoyan manusia..jadi aku suggestkan kat korang.. bayarla extra SD20 utk express ticket...nnt korang xpayah que lane biasa...dia bagi express lane utk korang.. tapi ada org cakap..kalau pack sgt...express lane pun sangkut jugak huhuhu.. kalau hari biasa.. xpack pun orang... tp aku mmg akan ambik express ticket la next time pi...xpun ambik yg VIP terus...lagi luas hati.. hehehehe..


Tips di USS:

1)Tiket better beli online la dr korang membazir masa que kat kaunter masuk.. lgpun kadang2 kalau beli online boleh dpt less...
2) USS boleh bawak masuk makanan & air...so klu rsa nak jimat boleh la seludup roti....seharian ok... klu nak 3x makan kat dalam USS...kopak la jugak duit kan..tambah2 kalau pi ramai..
3) aim naik transformers ride, cylone & mummy return...yang tu biasa ramai org que... pi awal2 lagi...masuk yg tu dlu..i'allah que xlama...
4) check performance kat jadual dia bagi..so boleh aim performance ikut masa yang ditetapkan..
5)kedai halal ada....surau pun ada..
6) ada locker simpan beg kat depan..tnya guard...in case korang banyak barang kan..larat nak usung seharian jajah USS?
6)kalau korang dari JB.. ambik bas di Larkin or CIQ ke USS...tambang JB-USS hanyalah RM5 seorang.. bila balik USS-JB jadi SD5... bas sangat banyak.. xde hal punya...

*bagi aku sehari xcukup...1st trip aku pulun main..tlepas show.. so 2nd trip..kebetulan pregnant.. aku  xleh nak main la kan..so aku jejak semua show..



 puas ati..2x pi cover semua..cuma masa tu Sesame Street xbukak lagi..

MrAF cakap USS lagi best dari Universal Studio Jepun.. kat sini mainan lagi canggih... waterworld show sama..cuma kat Jepun ko nganga je la sebab diorg cakap Jepun hahaha..


Ok..itu jelah tempat2 yang sempat aku pi di Singapore.. ada lg beberapa tempat aku x pi seperti Aquarium & Zoo.. dua2 tu aku aim next trip..ada anak...tempat mcm tu la seronok  nak pi..hahahaha..

Harap aku dpt membantu korang sedikit sebanyak dalam merancang percutian ke Singapore... mintak maaf sebab  hampir 3 tahun baru aku published huhuhu...

Ape2pon...
1)public transport dia Singapore sangat cekap... aku beli kad dalam SD20+ kot utk 4 hari di Singapore... boleh guna utk semua public transport kecuali taxi + train ke Sentosa Island..
Study map MRT ni..senang je ni.. klu Korea mmg btol pening... 5kali ganda ni dia punya selirat... huhuhu..
Aku masa 2nd trip kawan MrAF bawak kami jalan2 dgn kereta... actually dia sewa kereta... hidup kat Singapore mmg memerlukan modal yg sgt besar utk own a car.. lgpun public transport dia sgt mantap..xde hal lah xde kereta pun..semua tempat reachable... sbb tu kawan MrAF kata kalau dia mai gian nak drive kereta..dia pi sewa kereta..kereta gempaq2 la wei.. audi bagai la hohoho..paling koman honda civic..pergh..terhutang budi giler dgn kwn MrAF ni.. mmg tiptop punya layanan..
Chiem  if u read this.. mai la jalan2 rumah kami..bagi kami lak jd host hangpa hehehe.. ;)

2) ada sstgh fast food yang ada halal..contoh.. Burger King... cawangan kat Changi Airport halal..kat tempat lain ko kne usha la ada x sijil.halal.. KFC Sentosa Island halal..

3) Sehari  adalah trip di USS sahaja...jgn campur dgn tempat lain..xsempat... mcm aku kta la...USS ni klu blh 2 hari baru puas ronda..

4) 3 hari minimum untuk korang spend masa di Singapore & lawat tempat2 di atas tp rushing la..... so 4 or 5 hari paling sesuai..boleh berjalan2 dengan penuh penghayatan..

Ok..habis cerita Singapore... kita sambung cerita Malaysia sikit...
ni kalau korang stay kat JB.. ha..singgahla sekali di JPO- Johor Premium Outlet...

kat sini banyak butik2 designers and harga murah la sikit compare dgn mall.. Charles & Keith, Carlo Rino, La Senza mmg murah banyak kat sini..

klu mcm Levis&PDI  tu mmg murah melampau..macam pasar lambak dah gayanya.. hahaha.. bawah RM80 berlambak2.. cuma aku stressed..susah noo nak cari saiz aku..yg btimbun size 21-23... choiii...!! Ko nak jual seluar untuk manusia or untuk patung..?? Atau adakah aku sudah terkeluar dari ukuran seorang manusia..?? Wuwuwuwuwu...

Ni aku pegang skali dgn paper bag SIL & BIL aku nih.. jgn kta semua ni aku punya ya.. hehehehe.. 

Ok lah..aku rasa aku tamatkan di sinilah entry trip ke Singapore nih...fuh...!! Lega yang amat rasanya.. bertahun  duk peram akhirnya berjaya dipublish.. hahaha..rsa ringan sikit kepala..mcm bjaya bayar nazar kekdahnya hahahahaha..

Ok lah..selamat bercuti.. bye2.. ;)

4 comments:

jessica LT said...

Hi ! Artikel menarik. :) Info sahaja ~ Jika berminat beli TIKET2 tempat menarik dalam Singapura pada harga Promosi, seperti USS - GARDEN BY THE BAY - CABLE CAR - BUTTERFLY FARM - SINGAPORE ZOO & banyak lagi, silakan hubungi saya & buat tempahan awal sekurang2 nya 10 hari sebelum trip. Special price available ! Lawati web saya - Love Travel di www.facebook.com/lovetravel86
.
P/S: Selalu dengar orang kata USS Japan lagi best, tapi logik juga sebab dia speak Japanese, tengok show mana nak faham kan hehe.
.
Regards,
👠 Jessica from Love Travel
T: ➳ +6017-7055 381
E: ➳ jessica.travel8686@gmail.com
Facebook Page ✫ Love Travel >> www.facebook.com/lovetravel86
☂ ❝Enjoy holiday in SINGAPORE at discounted price with us!❞

Julia Johari said...

Terima kasih dear, at least nampak dah bayangan nak ke Singapore nanti hehehhe usya hotel seri malaysia di larkin jb tu dah full date saya nak pi tu...nanti nak usya hotel lain...

harrizam said...

Artikel menarik.. boleh buat panduan kesana.

hafiz said...

tq tulis

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...