header flash

Wednesday, February 18, 2015

:: ROTAN ::

Ok...isu dah lapuk..
tapi sebab busy..
baru terkeluar entry ni..



Aku xnak cakap psal rotan..
sebab aku seorang yang mendokong kaedah rotan..

Cuma aku xfaham situasi kat Malaysia ni..
bila menteri keluarkan cadangan tu..
maka melalak2 semua duk up psal 1001 kebaikan rotan dalam mendidik..segala hadis dan fatwa keluar..

Yang aku musykil..
ko tau rotan tu penting dalam usaha mendidik..
tapi..
ko tak bagi sekolah laksanakan hukuman rotan kat sekolah?
Hujah..?
Guru bukan ibu bapa..
Well..cuba congak..
berapa jam anak korang belajar kat sekolah compare dgn anak korang belajat kat rumah? Waktu anak tidur sila tolak.. *(tidur tak termasuk waktu belajar/mendidik).

Pastu adilkah macam tu..
hantar anak kat sekolah untuk dididik seharian..
tapi xleh kenakan sebarang hukuman..



ada logik ke? Cuba tenung balik segala hujah korang nak menyangkal cadangan menteri tu..
Padahal berapa jam sehari je korang mengadap anak korang kat rumah..
cikgu ni xde la kurang waras sangat nak rotan sesuka hati..
zaman korang sekolah dulu..kalau buat kerja.. buat benda elok2..ada cikgu rotan? cuba ingat balik students mcm mna yang kena rotan? sepanjang tahun ke dia kena rotan? Ada perubahan x kat budak yang kena rotan?
Entah..xpayah cakap panjang la kot..
korang pun dah tau kan kebaikan hukuman rotan..
hadis pun korang tau kan..
jangan la buat2 sel2 otak xberhubung lak xleh nak relatekan isu rotan dgn mendidik xkira la as parent or guru..

dan..
sekolah melayu jek yg xbagi rotan..
sekolah Cina PIBG siap bagi kebenaran rotan..setiap cikgu  bawak rotan masuk kelas.....

Pelaksanaan rotan ada tatacara dia..



Renung2kan...
mintak maaf la kalau terasa.... ;p


*Semua gambarajah diambil dari internet.. *





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...