header flash

Friday, November 6, 2015

:: BEGEDIL ::

Hehehehe..
Lama xpost resipi masak...
Hari ni nak share cara buat begedil..
Errr...sebenarnya...begedil or bergedil??
Tak kisah la yang mana pun... sebab bukan nak kena buat esei BM SPM dah pun... SPM dulu dah dapat A1....ok lah tu.. hahaha...

Ok..aku sangat suka begedil...
Tambah2 kalau kena dengan ayam goreng + pajeri terung + sambal belacan + begedil... perghhhhhh....

Tapi..aku xpernah buat begedil..rasa macam buat begedil adalah sesuatu yang susah amat...
Sampailah petang tadi...
Tiba2 semacam dirasuk... telah berjaya membuat begedil... muahahahahaha..

SENANG...!! SANGAT SENANG..!! Sampai rasa macam nak nangis kenapalah aku xbuat dari dulu lagi..huhuhu...


Bahan-bahan

  • Kentang 6 bijik
  • Daging cincang ramli separuh paket (1petak)
  • Daun bawang
  • Bawang goreng
  • Cili api (kalau nak)
  • 1 biji telur (untuk salut)


Cara memasak



  1. Kentang yang dikupas kulitnya... potong 6 macam wedges tu.... then goreng sampai kekuningan kemudian angkat . In my case... goreng dalam actifry je 12 minit... *(kentang digoreng utk elak begedil jd masuk minyak nnt)
  2. Masukkan kentang tadi dalam food processor..campur sekali dengan daging cincang , cili api, bawang goreng & daun bawang serta garam secukup rasa.. 3/4 sudu kecil dah ok.. kalau xde food processir xpe...buat mcm biasa.. kentang tu tumbuk bagi lumat kasar2.... kemudia dalam satu bekas...gaul dengan bahan2 lain.. 

  1. Bila dah sebati gaul... maka boleh la bentukkan bulat2 ikut selera sendiri nak besar mana.. 
  2. Dah jadi bentuk bulat... celup dalam telur... biar dia bersalut telur...
  3. Sedia untuk digoreng...

Yang dah siap salut...kita boleh simpan frozen... next time nak makan..bawak kluar and goreng and ngap..!!!! Bahagia jiwa rasa...tadi dlm 20 minit je siap begedil ni... lalalalalala~~~...

Rasa macam nak bukak gerai msa bazaar ramadhan...kan dah pandai buat begedil.. hahahahahahahaktuihhh.. ;p


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...