header flash

Tuesday, March 22, 2016

:: RAPAT ::

Macam kena rasuk lak tetiba update blog...
Xpe..sementara kne rasuk ni..kita tulis laju2...

Kali ni nak cerita pasal rapat...
Hubungan rapat okay... bukannya rapat jamu mak dara kencur rahsia istana kopi janda bagai...

Hubungan yang rapat...
Semuanya sebab terbaca ni di facebook semalam..

Bagaimana kita nak tahu kita rapat dengan seseorang?
Biasalah..dah masuk umur 30-an... banyak duk merenung hal2 kehidupan.....

Bagi aku..rapat ialah bila wujud komunikasi dua hala...
Kita rasa selesa berbual... kita rasa selesa bercerita.. dan mereka juga selesa untuk memberi komen atau mengulas cerita kita..
Macam tu juga bila kita menjadi pihak yang mendengar....



kita suka dengar cerita mereka dan kita boleh memberi pendapat & pandangan dengan bebas...
Kenapa??
Kerana....
Bila kita sebenar-benarnya rapat dengan seseorang...
Kita akan boleh terima segala komen, pendapat & kritikan tanpa rasa sentap melampau...
Sentap2 jugak...tp bila dengan org yg kita rapat... sentap tu kejap...pastu akan okay semula... dan kita tidak serik untuk terua bercerita dan kita juga akan selesa untuk bercerita tentang semua..
Pendek kata... kita jujur menuatakan kebenaran dan mendengar kebenaran walau hakikatnya kebenaran itu pahit... tapi...kita rapat...kita jujur... bukan hipokrit...atau talam dua muka...atau bertanam tebu di pinggir bibir...

Maksudnya...bila kita rapat dengan org itu... kita rasa selesa dan tiada rahsia... dia tahu semua tentang kita...dan kita tahu semua tentang dia... itu maksudnya rapat...

Dan kembali kepada facebook...
Dulu masa awal2 ada akaun facebook...
Objektif utama : add kawan seramai mungkin... ada kaitan mutual fren pun add....

Tapi sekarang...
Bilangan friend tu bukan objektif utama....
Objektif utama telah bertukar kepada nilai kewujudan kawan itu..
Adakah dia kenal aku?
Adakah dia kawan lama?
Adakah dia kawan baru?
Kawan rapat bermaksud ada komunikasi 2 hala...
Adakah pernah dapat msg dari dia?
Pernahkah dia respond pada post aku?
Atau...
Adakah aku pernah msg dia bertanya khabar?
Pernahkah aku respond pada post dia..?

Kalau ada... itu dikira rapat...

Jika hanya klik "add friend" kemudian sunyi dan sepi... tengok news feed dia seimbas lalu...

Atau..

Klik "approve friend request" kemudian sunyi tanpa komunikasi...
Maka...itu tidak rapat...

Atau...
Wujud situasi pernah rapat...
Di mana kawan masa sekolah rendah...kawan masa sekolah menengah... kawan masa matrik..kawan masa universiti... rapat... tapi bila terpisah jatakndan waktu... hanya menjadi kisah lampau...
Aku tak tau hal dia sekarang...
Dia tak tau hal aku sekarang...
Itu maksudnya... tidak rapat...
Pernah rapat... tapi sekarang sudah tidak rapat...

Lumrah alam...
Life goes on...
Dengan faktor jarak... dengan faktor umur..
Kita berjumpa orang baru...kita berkawan dengan orang baru... dan kita rapat dengan kawan baru...
Faktor persekitaran....

Tapi...ada kawan yang rapat dahulu & rapat sekarang..kalau anda ada...itu adalah bonus dalam kehidupan.. dan aku ada..

Disebabkan itu...dalam usia kematangan...
Aku mula mengenalpasti orang yang rapat dengan aku...
Andai dulu friendlist 800 +orang...sekarang sudah jadi separuh dan memang akan makin dikurangkan... ..bergantung kepada tempo komunikasi kita... biar aku berkongsi kisah dengan orang yang rapat... bukannya dengan sebarangan orang yang mengakui kita rapat tapi hakikatnya tidak....dan yang betul2 berkomunikasi...xsampai 100 orang... pasni nak kena buat pembersihan lagi...

Termasuk saudara mara....termasuk sahabat lama... termasuk bekas2 pelajar...

Iya...dulu kita rapat..saling berkomunikasi... tapi faktor masa mejarakkan keakraban kita... maka..kita semakin renggang...bukan lagi rapat... kalau perlu menyambung ukhuwah... hanya tinggalkan mesej dan kalau wujud kominikasi... kita boleh kembali menjadi orang yang rapat...

Friend request... ada 500+ yang masih tidak diapproved ...dan saya rasa tidak perlu diapproved... kerana saya tidak pernah mendapat mesej "kenapa ko x approved aku?" maka maksudnya....mereka itu tidak rapat... yg tiada komunikasi dua hala...

Cukup aku kongsi dengan mereka yang rapat... kerana bila rapat...tiada isu hasad & kecil hati & dijadikan point untuk mengumpat...
Kurang dosa duk stalk pastu xpuas hati... *(masalah masyarakat alam maya sekarang)



Itu facebook...
Begitu juga dalam kehidupan sebenar...

Kenalpasti...adakah kita rapat dengan ibu bapa? Dengan suami? Dengan isteri? Dengan adik beradik? Dengan saudara mara? Dengan kawan2 ?

Bagaimana?
Tanya diri...
Adakah kita tahu semua tentang mereka?
Adakah mereka tahu semua tentang kita?
Adakah kita boleh meluahkan rasa tidak puas hati kita kepada mereka & srbaliknya?
Adakah kita bebas untuk memberi komen, pandangan & kritikan... ? Adakah mereka?
Adakah kita selesa meluahkan masalah kita kepada mereka dan sebaliknya?
Adakah kita menjadi 100% diri kita bila dengan mereka atau kita berpura2 menjadi seseorang yang bukan kita apabila berkomunikasi? Dan perhatikan srbaliknya...




Tanya diri...
Kalau perlu...buat penambahbaikan untuk memendekkan jarak dalam perhubungan dan seterusnya menjadi rapat//kembali rapat ..


Dan aku...
Aku bukan manusia yang reti bersembang...
Aku hanya reti bersembang dengan orang2 yang rapat...
Yang mana aku xperlu fikir susun atur bahasa...
Aku xperlu kontrol tona suara untuk.berbunyi formal..
Aku boleh gelak mengilai macam ponti bukan gelak kontrol2....
Aku boleh luah rasa marah bila perlu...
Dan boleh kembali berjenaka gelak golek2...
Aku hanya menjadi aku apabila bersama dengan orang yang rapat ..

Sebab tu...
Orang yang tak kenal aku...
Atau xsepenuhnya mengenali aku...
Akan kata...aku sombong + skema...

Ye... katalah nak kata apa..
Sebab xpenting...
Ko tak kenal aku... xtau pasal aku...xtau life aku..
Aku pun xkenal ko..xtau pasal ko...xtau life ko..
Sebab kita xde komunikasi dua hala yang berkesan..
Mungkin ko xbercerita penuh pasal diri ko..
Atau ko xnak dengar pasal cerita aku...
Ko xshare cerita penting dengan aku..
Aku xbercerita penuh pasal aku
Aku xnakndengar cerita ko...
Aku xshare cerita penting dengan ko
MAKSUDNYA KITA TAK RAPAT... NOKTAH.


Kadang-kadang kita nak rapat dengan orang tu... tapi dia xnak..berahsia..sbb tu xjadi rapat...


Kalau rapat...
Aku tau pasal ko...ko tau pasal aku..
Aku cerita pasal aku kat ko... ko.cerita pasal ko kat aku...
Aku kutuk ko...ko kutuk aku..
Aku pedajal ko...ko pedajal.aku...
Harta ko harta aku... harta aku harta kau *(certain things)
Simple....


Dan kaedah ini...
Kita.boleh guna utk evaluate hubungan kita dengan orang terdekat.... ataupun dengan orang bawahan kita... ataupun dengan jabatan di bawah kita... adakah kita rapat dengan mereka...dan mereka rapat dengan kita...

Golongan mulut manis... mmg xboleh nak jadi rapat dgn aku...sbb aku mmg xleh terima percakapan manis2 yg xrealistik dgn cara aplikasi...
Xfaham?
Xpe... itu nota kaki untuk aku sendiri je.. hahaha..

Okay..

SAYANGILAH DAN HARGAILAH ORANG YANG MENYAYANGI DAN MENGHARGAI KITA..

S.E.K.I.A.N

P/S: kalau boleh terima ini dengan hati terbuka even tersentap sikit2...maksudnya...kita blh jadi rapat.. hehehe..



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...